Europæiske lande vil sætte fart på skibsfartens CO2-reduktion

Skibsfartens udledningen af CO2 skal gerne være reduceret med 40 procent i 2030. Derfor har først Frankrig og siden Danmark, Tyskland og Spanien i fællesskab udarbejdet forslag til, hvordan det kan gøres.

Skibsfartens udledningen af CO2 skal gerne være reduceret med 40 procent i 2030. Derfor har både Frankrig og Danmark, Tyskland og Spanien i fællesskab udarbejdet forslag til, hvordan det kan nås..

10.05.2019

SCM.dk

CO2-udledningen forbundet med skibsfarten skal ned. Det mener flere europæiske lande i hvert fald, og de arbejder derfor med flere planer for, hvordan det kan ske, skriver mediet Splash.

Læs også: IMO vil reducere drivhusgasser hurtigere

Tidligere på måneden kom Frankrig således med et forslag om at nedsætte hastigheden for skibe, mens Danmark, Tyskland og Spanien nu har udarbejdet et fælles forslag til den maritime miljøbeskyttelseskommite (MEPC) forud for deres session næste måned.

Det ti sider lange dokument beskriver en målbaseret tilgang til at nedsætte CO2-udledningen og påstår, at det kan medføre en reduktion på 40 procent i 2030, som er målet fastsat af den Internationale Maritime Organisation (IMO).

Den målbaserede reduktion er baseret de retslige rammer fra SEEMP. Det fremgår desuden, at det anses som essentielt for en mulig obligatorisk reduktionsforanstaltning at belønne hurtig reaktion for på den måde at understøtte yderligere energieffektive initiativer.

Med den målbaserede tilgang vil det være op til skibsejerne selv, hvordan de præcis vil nå målene. Forslaget er dog signifikant, da det, hvis det bliver omsat til lovgivning, vil være første gang nogensinde, at IMO vil indføre CO2-regulering gældende for alle ca. 52.000 eksisterende kommercielle fartøjer.

Eneste realistiske løsninger
Splash erfarer, at Europa-Kommissionen forventes at udarbejde et notat til IMO i denne uge, hvori de konkluderer, at Danmark, Tyskland og Spaniens forslag om operationelle effektivitetsforanstaltninger, eller Frankrigs forslag om hastighedsbegrænsninger, er de to eneste realistiske måder, som IMO kan opnå deres 2030-mål om at nedsætte CO2-udledningen med 40 procent.

Herhjemme er der naturligt nok mest opbakning til Danmark, Tyskland og Spaniens forslag, mens det franske møder kritik.

“Hos Danske Rederier støtter vi den målbaserede tilgang, som efterlader rum for skibsejeren til at bestemme, hvordan de vil opnå en 40 procents reduktion i 2030. En målbaseret tilgang giver lige vilkår og driver udviklingen mod en ny brændstoftype frem, mens hastighedsbegrænsninger ikke vil løse problemerne og risikere at blive en sovepude”, siger Danske Rederiers direktør, Anne Steffensen, til Splash.

I Frankrig mener man dog, at en reducering af hastigheden vil fungere som et glimrende overgangsmål. Man er dog fra fransk side ikke kommet med et specifikt forslag til, hvor meget hastigheden skal nedsættes med, da det først skal diskuteres med IMO.

Dr. Tristan Smith fra Londons UCL Energy Institute, der efter planen snart udgiver et studie af forskellige tilgange for IMO’s medlemmer, mener da også, at begge de to tilgange kan være gode løsninger:

Læs også: IMO klar med en ny klimaaftale for fremtidens skibsfart

”Arbejdet, som vi har foretaget med at evaluere forskellige kortsigtede løsninger, viser, at den eneste måde både at være tro mod IMO's politik og videnskaben, er strikse midler som hastighedsbegrænsninger eller målbaserede obligatoriske grænser”, fortæller han til Splash.

- JMA

Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kan ældre ERP hæmme vækst?

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

30.10.2024SCM.dk

Et nyt samarbejde løser et logistisk mareridt for transportvirksomhed

30.10.2024SCM.dk

Produktionsvirksomheder kan se frem til bedre vilkår med mindre bureaukrati

29.10.2024SCM.dk

Konflikten i Det Røde Hav sender CO2-udledningen på rekord-niveau

29.10.2024SCM.dk

Månedens udfordring: Forsyningskæden skal først og fremmest være fleksibel

28.10.2024SCM.dk

Ny stor aftale om etablering af ladeinfrastruktur ved 27 terminaler

24.10.2024Delfi Technologies A/S

Sponseret

Digitale prisskilte løfter kundeservice til nye højder

24.10.2024SCM.dk

Greater Copenhagen ligger i top i OECD inden for udvikling af grøn teknologi

24.10.2024SCM.dk

Klimapolitikken lider fordi ulighed i CO2-aftryk undervurderes

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Roima Intelligence
Seminar
LOGIA WMS Roadshow - opnå bedre resultater på dit lager

Deltag og få indblik i, hvad dit lager kan opnå med WMS. Eksperter og WMS-brugere vil give dig konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med lageroptimering ✅

Dato

31.10.2024

Tid

12:30

Sted

Scandic Aarhus Vest Rytoften 3, 8210, Aarhus V

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

31.10.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

01.11.2024

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Digitale forretningsstrategier og -modeller

Vil du have bedre forståelse for digital transformation og digitale strategier? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at vurdere og definere digitale forretningsstrategier, der skaber værdi for din virksomhed.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Nye krav til bek. 761/2024 om energisyn og klimasyn

Energistyrelsen udsendte den 1. juli 2024 den nye Bekendtgørelse 761/2024 om obligatoriske energiledelsessystemer og energi og klimasyn i visse virksomheder.

Dato

06.11.2024

Sted

Online