Europæiske lande vil sætte fart på skibsfartens CO2-reduktion

Skibsfartens udledningen af CO2 skal gerne være reduceret med 40 procent i 2030. Derfor har først Frankrig og siden Danmark, Tyskland og Spanien i fællesskab udarbejdet forslag til, hvordan det kan gøres.

Skibsfartens udledningen af CO2 skal gerne være reduceret med 40 procent i 2030. Derfor har både Frankrig og Danmark, Tyskland og Spanien i fællesskab udarbejdet forslag til, hvordan det kan nås..

10.05.2019

SCM.dk

CO2-udledningen forbundet med skibsfarten skal ned. Det mener flere europæiske lande i hvert fald, og de arbejder derfor med flere planer for, hvordan det kan ske, skriver mediet Splash.

Læs også: IMO vil reducere drivhusgasser hurtigere

Tidligere på måneden kom Frankrig således med et forslag om at nedsætte hastigheden for skibe, mens Danmark, Tyskland og Spanien nu har udarbejdet et fælles forslag til den maritime miljøbeskyttelseskommite (MEPC) forud for deres session næste måned.

Det ti sider lange dokument beskriver en målbaseret tilgang til at nedsætte CO2-udledningen og påstår, at det kan medføre en reduktion på 40 procent i 2030, som er målet fastsat af den Internationale Maritime Organisation (IMO).

Den målbaserede reduktion er baseret de retslige rammer fra SEEMP. Det fremgår desuden, at det anses som essentielt for en mulig obligatorisk reduktionsforanstaltning at belønne hurtig reaktion for på den måde at understøtte yderligere energieffektive initiativer.

Med den målbaserede tilgang vil det være op til skibsejerne selv, hvordan de præcis vil nå målene. Forslaget er dog signifikant, da det, hvis det bliver omsat til lovgivning, vil være første gang nogensinde, at IMO vil indføre CO2-regulering gældende for alle ca. 52.000 eksisterende kommercielle fartøjer.

Eneste realistiske løsninger
Splash erfarer, at Europa-Kommissionen forventes at udarbejde et notat til IMO i denne uge, hvori de konkluderer, at Danmark, Tyskland og Spaniens forslag om operationelle effektivitetsforanstaltninger, eller Frankrigs forslag om hastighedsbegrænsninger, er de to eneste realistiske måder, som IMO kan opnå deres 2030-mål om at nedsætte CO2-udledningen med 40 procent.

Herhjemme er der naturligt nok mest opbakning til Danmark, Tyskland og Spaniens forslag, mens det franske møder kritik.

“Hos Danske Rederier støtter vi den målbaserede tilgang, som efterlader rum for skibsejeren til at bestemme, hvordan de vil opnå en 40 procents reduktion i 2030. En målbaseret tilgang giver lige vilkår og driver udviklingen mod en ny brændstoftype frem, mens hastighedsbegrænsninger ikke vil løse problemerne og risikere at blive en sovepude”, siger Danske Rederiers direktør, Anne Steffensen, til Splash.

I Frankrig mener man dog, at en reducering af hastigheden vil fungere som et glimrende overgangsmål. Man er dog fra fransk side ikke kommet med et specifikt forslag til, hvor meget hastigheden skal nedsættes med, da det først skal diskuteres med IMO.

Dr. Tristan Smith fra Londons UCL Energy Institute, der efter planen snart udgiver et studie af forskellige tilgange for IMO’s medlemmer, mener da også, at begge de to tilgange kan være gode løsninger:

Læs også: IMO klar med en ny klimaaftale for fremtidens skibsfart

”Arbejdet, som vi har foretaget med at evaluere forskellige kortsigtede løsninger, viser, at den eneste måde både at være tro mod IMO's politik og videnskaben, er strikse midler som hastighedsbegrænsninger eller målbaserede obligatoriske grænser”, fortæller han til Splash.

- JMA

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen 2024: Bliver AI en gamechanger i Supply Chain?

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

27.03.2024SCM.dk

Nyt projekt har fokus på at genanvende tæppefliser

27.03.2024SCM.dk

Medie: Maersk og DSV har budt på DB Schenker

26.03.2024SCM.dk

Månedens udfordring: Logistikdirektøren som antropolog og facilitator

25.03.2024SCM.dk

Danske virksomheder med i verdens innovative elite

25.03.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

22.03.2024SCM.dk

Juniormesterlære skal åbne døre for uddannelser

21.03.2024Global AGV

Sponseret

Welltec udnytter medarbejderressourcer bedre med Global AGV

21.03.2024SCM.dk

Længere værnepligt presser arbejdsmarkedet

Jobmarked

Se alle

Körber Supply Chain DK A/S

Electrical Site Supervisor

Er du parat til at gøre verden til din arbejdsplads? Med 150+ rejsedage om året bliver du en af vores vigtigste repræsentanter på kundernes sites, hvor vi leverer og installerer komplekse og højteknologiske logistikløsninger. Vil du bidrage med din faglighed og dine evner for teknisk ledelse? Så er det netop dig, vi søger til en stilling som Electrical Site Supervisor!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Site Manager

Er du vores nye jonglør? Når vi installerer vores komplekse og højteknologiske logistikløsninger på kundernes sites overalt i verden, har vi brug for en Site Manager, der er i stand til at jonglere med adskillige opgaver og bevare overblikket. Samtidig skal det sikres, at vores stærke relationer både internt og til vores kunder bevares og udvikles. Er det dig? Så tilbyder vi en stilling som Site Manager!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Shipping & Planning Coordinator, Barselsvikar

Hos Körber Supply Chain DK fokuserer vi på at skabe værdi gennem produktivitet og effektive logistikløsninger. Vi er i markant vækst og søger en barselsvikar til at overtage shipping-funktionen og være en nøglespiller i den kommende periode, når en af vores medarbejdere går på barsel ved udgangen af juni.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv vores Frontend Software Developer til Apport Cloud WMS.

Synes du, at ny teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Fantastisk, så læs med her – vi leder efter dig, der bliver en del af Apport teamet som vores Frontend Software Developer.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv vores Software Developer. Vores SQL Expert til udviklingsteamet.

Er du klar til at blive Apports nye softwareudvikler: et job med ansvar, selvstændighed og IT-kundskaber. Vi glæder os til at modtage din ansøgning.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Sikker implementering af systemer

Er det dit ansvar, når virksomheden skal sikre data under transport og ved opbevaring? Så er det vigtigt at vælger en sikker og tilstrækkelig hurtig kryptografisk algoritme.

Dato

04.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

04.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse af implementering

Få værktøjer til at lede din egen implementering af nye teknologier, systemer og strategier. Tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at skabe vellykkede implementeringer i din organisation.

Dato

08.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

TrueCommerce
Webinar
WEBINAR: Stay Compliant: E-invoicing Updates (April)

Webinar – Torsdag d. 11. april klokken 13.00

Dato

11.04.2024

Tid

13:00

Sted

Online

Bredana Axcite A/S
Konference
SCM-dagen 2024

Bliver AI en gamechanger i supply chain?

Dato

17.04.2024

Tid

08:30

Sted

AI Innovation House Innovations Allé 3 7100 Vejle

Bredana Axcite A/S
Seminar
SCM-dagen 2024: Bliver AI en gamechanger i Supply Chain?

Glæd dig til SCM-dagen 2024 - en inspirerende seminardag med 11 indlæg + to gæstetalere, hvor strategi, teknologi og stærke løsninger i Dynamics 365 Finance og Supply Chain Management er omdrejningspunkter

Dato

17.04.2024

Tid

09:00

Sted

AI Innovation House i Vejle