Europæiske lande vil sætte fart på skibsfartens CO2-reduktion
Skibsfartens udledningen af CO2 skal gerne være reduceret med 40 procent i 2030. Derfor har først Frankrig og siden Danmark, Tyskland og Spanien i fællesskab udarbejdet forslag til, hvordan det kan gøres.
CO2-udledningen forbundet med skibsfarten skal ned. Det mener flere europæiske lande i hvert fald, og de arbejder derfor med flere planer for, hvordan det kan ske, skriver mediet Splash.
Læs også: IMO vil reducere drivhusgasser hurtigere
Tidligere på måneden kom Frankrig således med et forslag om at nedsætte hastigheden for skibe, mens Danmark, Tyskland og Spanien nu har udarbejdet et fælles forslag til den maritime miljøbeskyttelseskommite (MEPC) forud for deres session næste måned.
Det ti sider lange dokument beskriver en målbaseret tilgang til at nedsætte CO2-udledningen og påstår, at det kan medføre en reduktion på 40 procent i 2030, som er målet fastsat af den Internationale Maritime Organisation (IMO).
Den målbaserede reduktion er baseret de retslige rammer fra SEEMP. Det fremgår desuden, at det anses som essentielt for en mulig obligatorisk reduktionsforanstaltning at belønne hurtig reaktion for på den måde at understøtte yderligere energieffektive initiativer.
Med den målbaserede tilgang vil det være op til skibsejerne selv, hvordan de præcis vil nå målene. Forslaget er dog signifikant, da det, hvis det bliver omsat til lovgivning, vil være første gang nogensinde, at IMO vil indføre CO2-regulering gældende for alle ca. 52.000 eksisterende kommercielle fartøjer.
Eneste realistiske løsninger
Splash erfarer, at Europa-Kommissionen forventes at udarbejde et notat til IMO i denne uge, hvori de konkluderer, at Danmark, Tyskland og Spaniens forslag om operationelle effektivitetsforanstaltninger, eller Frankrigs forslag om hastighedsbegrænsninger, er de to eneste realistiske måder, som IMO kan opnå deres 2030-mål om at nedsætte CO2-udledningen med 40 procent.
Herhjemme er der naturligt nok mest opbakning til Danmark, Tyskland og Spaniens forslag, mens det franske møder kritik.
“Hos Danske Rederier støtter vi den målbaserede tilgang, som efterlader rum for skibsejeren til at bestemme, hvordan de vil opnå en 40 procents reduktion i 2030. En målbaseret tilgang giver lige vilkår og driver udviklingen mod en ny brændstoftype frem, mens hastighedsbegrænsninger ikke vil løse problemerne og risikere at blive en sovepude”, siger Danske Rederiers direktør, Anne Steffensen, til Splash.
I Frankrig mener man dog, at en reducering af hastigheden vil fungere som et glimrende overgangsmål. Man er dog fra fransk side ikke kommet med et specifikt forslag til, hvor meget hastigheden skal nedsættes med, da det først skal diskuteres med IMO.
Dr. Tristan Smith fra Londons UCL Energy Institute, der efter planen snart udgiver et studie af forskellige tilgange for IMO’s medlemmer, mener da også, at begge de to tilgange kan være gode løsninger:
Læs også: IMO klar med en ny klimaaftale for fremtidens skibsfart
”Arbejdet, som vi har foretaget med at evaluere forskellige kortsigtede løsninger, viser, at den eneste måde både at være tro mod IMO's politik og videnskaben, er strikse midler som hastighedsbegrænsninger eller målbaserede obligatoriske grænser”, fortæller han til Splash.
- JMA