Er I robuste eller sårbare i fragthåndteringen?
Flere ordrer, men mindre ordrer giver flere manuelle fragthåndteringer. Udfordringen er, at det i mange virksomheder betyder et besøg i adskillige forskellige IT-systemer, uden sammenhænge. Her er 3 fordele ved digital sammenhæng i fragtprocesserne:
Ifølge Dansk Erhverv i 2020, anvender fire ud af fem B2B-indkøbere primært Internettet, når de indkøber – og de anvender tilmed mere end 70% af budgettet online. Situationen taget i betragtning, ser det ud til, at udviklingen fortsætter i den retning.
Udfordringen er, at den øgede salgsvolumen ofte er fordelt på flere og mindre ordrer. For mange virksomheder betyder det en øget manuel håndtering af ordrer og fragt – hvilket ofre medfører et besøg i adskillige forskellige IT-systemer, uden sammenhæng og integration.
Så for at forblive robust i et omskifteligt marked, er det nu endnu mere vigtigt at bygge en sammenhæng i digitaliseringen omkring bla. supply chain management – med fokus på både kundetilfredshed og omkostningsreduktion.
Optimering af hele kunderejsen – internt og eksternt
I et marked med stigende fragtomkostninger og flere touchpoints til kunder, leverandører og myndigheder, er fragthåndteringen et vigtigt konkurrenceparameter. Det kan derfor være kompliceret at tilpasse de digitale arbejdsgange, til både at tilgodese kundernes forventninger og samtidig optimere de interne arbejdsgange - så håndteringen bliver så smidig som mulig.
Vi har samlet de tre væsentligste fordele ved at samle fragthåndteringen i et modul, der binder alle data sammen:
1. Integrerede data, der taler sammen
Den data og viden I anvender igennem processen, trækkes direkte fra de opdaterede ERP-data I har om kunden og dennes præferencer. Tilmed sendes der data tilbage i ERP-systemet, så både track & trace informationer og de faktiske fragtomkostninger bliver tilgængelige på kundekortet.
Ydermere er det muligt at tilgå fragtmodulet overalt i ordrehåndteringen - uanset om det er lagerleverance, salgsordre, salgsreturvareordre, overflytningsordre, købsordre eller købsreturvareordre. Og hvis arbejdsgangen kræver at fragt håndteres efter bogføring af leverancen - kan det naturligvis også håndteres.
2. Loyaliteten ligger i kommunikationen
På B2B markedet vinder personaliseringen af den digitale kundekontakt frem. Derfor er online købsoplevelser et vigtigt parameter for den fremtidige købsbeslutning og kundeloyalitet.
Igennem digitale fragtmoduler skabes langt bedre kommunikation med kunden, og dermed en langt bedre og mere personlig købsoplevelse.
Alt efter hvilken integrationspartner I vælger, så er der gode muligheder for automatiserede notifikationer - direkte koblet sammen med kundedata fra ERP-systemet.
3. Smidig interaktion
Integrationen imellem ERP-systemet og fragtpartneren foregår gnidningsfri. Det bliver dermed aldrig et større IT-projekt at skifte imellem de førende partnere, for integrationen er den samme i jeres Dynamics 365 Business Central system. Det sikrer fuld agilitet hele vejen rundt om jeres fragthåndtering.
Og naturligvis er reducerede omkostninger ikke til at komme uden om, når vi taler optimering af processer og automatisering af arbejdsgange. Med et brugervenligt system, der taler sammen med de øvrige forretningssystemer, er det enkelt både at implementere og anvende.
Så du også værdien?
Delivery management bliver et endnu større konkurrenceparameter, i en verden hvor digitale salgskanaler er i vækst. Det stiller unægtelig krav til at optimere processerne omkring fragthåndtering og samtidig styrke kundernes købsoplevelse og loyalitet.
Bredana Solutions har opbygget mange års erfaringer og best practice i Dynamics 365 Business Central fra fremstilling- og handelsindustrien.
Vores knowhow indarbejdes løbende i løsninger, som bliver optimeret og tilpasset til branchens omskiftelige behov. Derfor får du her en rådgivning, der er konkret og branchespecifik.
Se mere om mere om fordelene ved fragtintegration med bla. Consignor og Webshipper >
Hør mere på webinar on-demand om Fragtintegration i Business Central >