Ellastbiler styrkes af stærk ladeinfrastruktur
2024 var et skelsættende år for omstillingen af den tunge transport i Danmark. Med en stigning fra én offentlig ladestation til ellastbiler i 2023 til hele 14 ved udgangen af 2024 har Danmark nu et landsdækkende ladenetværk, der understøtter en markant udvikling i elektrificeringen af den tunge transport.
Drivkraft Danmarks medlemmer har investeret betydelige beløb i ladeinfrastruktur. I løbet af 2024 er antallet af ladestationer til ellastbiler steget fra en til 14, og dermed er der nu etableret et landsdækkende ladenetværk, som sikrer, at vognmænd kan oplade deres ellastbiler på tværs af hele landet. Samtidig peger de seneste fremskrivninger på, at antallet af ellastbiler er støt stigende på de danske veje. Rådet for Grøn Omstilling forventer, at mere end hver fjerde lastbil vil køre på el i 2030.
”Vi er stolte over de resultater, branchen har leveret i 2024, men det er kun begyndelsen. Elektrificeringen af tung transport er helt afgørende for, at Danmark når sit klimamål, og vi arbejder målrettet på at sikre, at både infrastrukturen og de rette rammer er på plads. Med etableringen af et landsdækkende, offentligt tilgængeligt ladenetværk har vores medlemmer investeret foran efterspørgslen og dermed fjernet ’hønen og ægget’-problemet, hvor manglende opladningsmuligheder kunne holde mange vognmænd tilbage fra at tage springet til el”, siger Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark.
Den hastige acceleration af elektrificeringen af den tunge transport i 2024 er blevet hjulpet godt på vej af både investeringer og politisk støtte. Ladebranchen har investeret massivt forud for efterspørgslen og bidraget til, at Danmark forventes at kunne opfylde EU’s krav om ladeinfrastruktur til tung transport allerede inden 2025. Samtidig har en statslig støttepulje på 75 millioner kroner til grøn omstilling af tung vejtransport været en vigtig katalysator. Puljen blev hurtigt udtømt i 2024, hvilket viser den store interesse fra branchen.
”Den store efterspørgsel på støttepuljen viser tydeligt, at vognmændene er klar til at bidrage til den grønne omstilling, men det understreger også, hvor afgørende det er, at ladeinfrastrukturen og de økonomiske rammebetingelser følger med. Jeg tror, at Danmark kan blive et foregangsland, når det kommer til elektrificering af den tunge transport”, siger Jacob Stahl Otte og fortsætter:
”2024 har vist, at både transportbranchen og ladebranchen er klar til omstilling. Drivkraft Danmarks medlemmer har gjort det til deres målsætning at etablere mindst 100 offentlige ladestationer til ellastbiler inden 2030. Allerede nu er udviklingen foran forventningerne, og målet er at sikre, at Danmark forbliver en frontløber i elektrificeringen af tung transport”.
Læs også: Brancheorganisation: Staten skal hjælpe grønt flybrændstof i gang
Med etableringen af 14 ladestationer langs motorveje og ved transportknudepunkter er fundamentet lagt for, at ellastbiler kan blive en del af den daglige drift i transportbranchen. Fortsætter det gode samarbejde mellem de private investeringer og de politiske rammevilkår, så er der ingen grund til at tro, at 2025 ikke også kan blive endnu et rekordår for den grønne omstilling af den tunge transport.
Kilde: Drivkraft Danmark
/ PiB