Elgiganten på forkant med omnichannel

Elgiganten har sat spaden i jorden for at bygge Nordens største fulfilment-center. Centeret skal ruste virksomheden til kraftig vækst i omnichannel og levere den rette balance mellem fleksibilitet og effektivitet.

Et nyt fulfilmentcenter skal geare Elgiganten til den kraftige vækst i e-handel og omnichannel. Foto: Elgiganten..

23.02.2016

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Stor, større, Elgiganten. Elgigantens nordiske superdistributionscenter i Jönköbing er på alle måder stort. Et af de største i Nordeuropa faktisk. Måske, det kommer lidt an på, hvordan man måler et lagers størrelse. Men det harmonerer glimrende med historien om Elgiganten, der handler om konstant vækst og store ambitioner.

Koncernen skaber nye arbejdspladser stort set hver dag og åbner hele tiden nye butikker. Det er – med det seneste opkøb af Phonehouse - foreløbig blevet til 383 varehuse, en omsætning på 28,8 milliarder norske kroner samt cirka 10.000 medarbejdere. Men nu bliver lageret større. Et nyt fulfilment center skal geare virksomheden til den kraftige vækst i e-handel og omnichannel.

<p>”Dette center vil gøre Elgiganten i stand til at møde konkurrencen fra både eksisterende og helt nye konkurrenter, der måske dukker op fra andre brancher eller geografiske zoner”. - Christoph Ohly</p>

Der er store muligheder for en detailhandelskæmpe som Elgiganten i omnichannel: Mere salg, større loyalitet og bedre differentiering. Men få virksomheder kan ifølge en undersøgelse fra konsulenthuset EY og Consumer Goods Forum (CGF) fra marts 2015 tjene penge på omnichannel-muligheden. Omnichannel er betegnelsen for, at slutkunder i dag forventer service og indkøb på tværs af alle kanaler som butikker, pc, tablet, smartphone og telefon. Fremtiden går på tværs. Den generelle vækst i fysiske butikker forventes ifølge undersøgelsen at være på fem procent per år frem til 2019, mens online væksten ventes at blive på 14 procent per år.

Elgiganten sætter alle sejl til for at følge med online udviklingen. Men virksomheden vil også tjene penge. Virksomheden investerer derfor cirka 500 millioner SEK i at bygge et state-of-the-art fulfilment center spækket med avancerede automatiserede løsninger, der skal gøre omnichannel-forsyningskæden fleksibel og effektiv på samme tid.

Høj service til konkurrencedygtige omkostninger
Elgigantens strategiske program frem til 2020 hedder Customer Champion og har fokus på at udvikle ekstrem kundeorientering i hele værdikæden. Her spiller forsyningskæden en hovedrolle, hvor målene er hurtig levering, høj leveringskvalitet hver gang og lave omkostninger.

”Vores fulfilment-center er en forstærkning af vores eksisterende nordiske distributionscenter i Jönköbing. Det bliver et højautomatiseret kraftcenter, der både giver hurtig leveringstid, høj leveringskvalitet, stærk produktivitet og konkurrencedygtige omkostninger. Centeret er en hjørnesten i vores strategiske satsning på både at levere en suveræn omnichannel-oplevelse for vores kunder og tjene penge”, siger head of development & distribution hos Elgiganten, Andreas Thimour.

Tre flows
Centeret bliver groft sagt delt i tre flows: Et automatiseret flow til mindre varer, et flow til store varer som hårde hvidevarer, fladskærme m.m. og et flow til det, Andreas Thimour kalder ”uglies”, som er paller, der ikke passer ind i automationsflowet.

Det automatiserede flow består af en kvalitetskontrol, high speed conveyorbånd og et kranlager til paller med otte kraner samt et småvarelager med 88.000 lokationer og 220 såkaldte shuttles, der er små, ekstremt fleksible og hurtigtgående transportenheder. Kranlageret sender paller, der skal depalleteres til en automatisk depalleteringsstation, der bryder pallen op i kasser.

Plukkeprocessen foregår på 13 plukkestationer fordelt på to forskellige typer, der begge er designet til ergonomisk korrekte arbejdshøjder for plukkemedarbejderne. Plukkestationerne er også udstyret med vægtbaseret plukkekontrol, der opfanger plukkefejl ved kilden, så det er nemt og hurtigt at korrigere fejlen.

Varer, der skal sendes direkte til en slutkunde, bliver pakket direkte i forsendelsesemballagen, og alle plukkede forsendelser bliver sendt videre til en pakkelinje, der sørger for at udstyre forsendelsen med etikette samt klargøre til distribution.

Fulfilment-centeret er på 12.000 m2, hvor de 8.000 m2 er et højlager på 30 meter over jorden og 2 meter under jorden. Sammen med det eksisterende lager på 95.000 m2 bliver det samlede lagerareal på 107.000 m2.

”Vi har påbegyndt bygningsarbejdet, og bygningen vil ifølge planen være færdig i efteråret 2015, og vi vil starte en del af driften i september 2016 samt være i fuld drift i sommeren 2017”, fortæller Andreas Thimour.

Om Elgiganten

Elgiganten indgår i Elkjøp-koncernen, som er Nordens største handelsvirksomhed inden for forbrugerelektronik og elektriske husholdningsapparater. Koncernen er ejet af den engelske elektronikgigant Dixons Carphone. Elkjøp har etableret detailvirksomheder med mærkenavne som Elkjøp og Lefdal i Norge, Elgiganten i Sverige, Elgiganten i Danmark, Gigantti og Markantalo i Finland, Elko på Island samt Elding på Færøerne og Grønland med hovedforankring i Megavarehuskonceptet.

Koncernen er i kraftig vækst med en lang række nyetableringer i Norden og omsatte i regnskabsåret 2013/14 for i alt 29,8 milliarder norske kroner. I Norden har koncernen mere end 383 varehuse og over 10.000 medarbejdere. Alle nordiske varehuse forsynes fra distributionscenteret i Jönköping, Sverige.

Fremtidssikret til 2021
Fulfilment-centeret er ifølge Andreas Thimour og rådgiver på projektet, Christoph Ohly fra Langebæk, dimensioneret til at kunne klare den forventede vækst i ordre- og vareflow frem til 2020-21. ”Vi har også tænkt en plan for udvidelse af centeret ind, så centeret relativt let kan udvides til at håndtere vækst i volumen frem til 2025-26. Vores centrallager lagerfører i dag cirka 6000 varenumre, men vi er forberedt på at kunne håndtere op til 14.000 varenumre”, fortæller Andreas Thimour.

Elgiganten har indgået aftale med Knapp om levering og installation af hard- og software til det nye center, og Langebæk fungerer som rådgiver på projektet.

”Vi arbejder intensivt sammen med Knapp om at computersimulere systemerne, så vi på forhånd stresstester vareflowet med simulerede data med maks-belastning. Det er en kompleks teknisk løsning med mange logikker, der skal spille sammen, så der er meget, der kan gå galt. Det er langt nemmere og billigere, hvis vi kan opfange og korrigere de svage punkter i systemerne, inden vi reelt implementerer isenkrammet”, siger Christoph Ohly og tilføjer:

”Når fulfilment centeret er helt oppe at køre, vil det kunne håndtere 40.000 ordrer per dag, og det fuldautomatiske pakkesystem kan håndtere 2.000 pakker i timen”.

Stor forandring
Det nye center vil kræve, at medarbejdere og ledere skal være i stand til at håndtere helt ny teknologi og helt nye processer. ”Det bliver en stor forandringsopgave for os at tage det nye center i brug. Vi får brug for et helt nyt tankesæt, og vi lægger stor vægt på at få teknik, mennesker og forandring til at spille godt sammen”, fortæller Andreas Thimour.

Elgiganten gør meget ud af at inddrage medarbejderrepræsentanter og driftsledere så meget som muligt og arrangerer besøg på andre anlæg, så medarbejdere kan tale med kollegaer, der har prøvet lignende forandringer. ”Vi sørger for, at der er meget kontakt mellem projektorganisationen og driftsorganisationen, så der bliver åbenhed og klarhed. Vi har udnævnt nogle såkaldte superbrugere, der skal lære de nye systemer og undervise kollegaer”.

Klar til kamp
Elgiganten er Nordens førende leverandør inden for forbrugerelektronik, og en effektiv samt fleksibel logistik er afgørende for at fastholde konkurrenceevnen i en omnichannel-verden. Undersøgelsen ”Re-engineering the supply chain for the omnichannel tomorrow” fra EY og CGF konkluderer, at de traditionelle detailhandelsforsyningskæder, som er indrettet efter at levere varer til de fysiske butikker, har svært ved at levere både den nødvendige fleksibilitet, som kunderne kræver og den nødvendige profitabilitet.

”Dette center vil gøre Elgiganten i stand til at møde konkurrencen fra både eksisterende og helt nye konkurrenter, der måske dukker op fra andre brancher eller geografiske zoner. Det vil give virksomheden gode muligheder for både at levere en høj service til omnichannel-kunderne og stadig tjene penge på bundlinjen”, siger Christoph Ohly.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

20.11.2024SCM.dk

Hvor bliver jeres usolgte varer af?

20.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

15.11.2024SCM.dk

Danmark og Holland indgår tæt samarbejde om VE og brintproduktion

14.11.2024SCM.dk

Ny rapport: Arbejdsvilkår overskrider firmas eget kodeks

11.11.2024SCM.dk

Ny virksomhedstype vil lukke huller i cirkulær økonomi

11.11.2024SCM.dk

Millionbøde til bilproducent for greenwashing i Danmark

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online