Elektriske motorveje kan være på vej til Danmark
Hvis vi skal undgå̊ flaskehalse i en elektrificeret transportsektor, så̊ bliver de såkaldte eRoads en nødvendighed i det danske vejnet. Et netop udsendt udbud fra Vejdirektoratet giver fingerpeg om, hvor den første køreledningsstrækning etableres, og det kan få afgørende betydning for udviklingen af fremtidens lastbiler.
Det er en enorm opgave at elektrificere transportsektoren, og som led i omstillingen kan de såkaldte eRoads komme til at spille en afgørende rolle. Og nu er eRoaden, som er en motorvejsstrækning, hvor lastbilen kan lade sit batteri, mens den kører, tilsyneladende på vej til Danmark.
Læs også: Verdens første brintproducerende havmølle får millionstor støtte
For Vejdirektoratet kigger på muligheden for at etablere en eRoad på den næsten 200 kilometer lange strækning mellem Øresundsbroen og Femern. Det byder Scania velkommen, der allerede har fuldelektriske lastbiler på de danske veje.
“Det er en kendsgerning, at fuldelektriske, batteridrevne lastbiler er på vej, og når mange af disse skal i gang med at køre længere strækninger, så̊ bliver der behov for at oplade lastbilerne en route. Skal opladningen ske på truck stops, så̊ kan man nemt forestille sig nogle flaskehalsproblemer. Derfor er eRoads interessante, idet flaskehalse undgås, når lastbilerne kan lade, imens de kører”, forklarer Anton Freiesleben, der er salgsdirektør i Scania Danmark.
Afgørende for batteriudviklingen
Udover at eRoads kan forebygge flaskehalse, så̊ vil de også̊ påvirke selve udviklingen af lastbilernes batterier. For ifølge Anton Freiesleben så̊ er den langsigtede strategi, at køreledningerne bliver så̊ udbredte på motorvejsnettet, at man vil kunne bygge lastbiler med væsentligt mindre batterier, og det er godt nyt for både forbrugere og klima, forklarer salgsdirektøren:
“Hvis vi kan bygge lastbiler med mindre batterier, vil det betyde, at vi vil se et markant fald i prisen på de fuldelektriske lastbiler. Det betyder også̊, at flere omstiller sig til ellastbiler hurtigere, og at vi skal bruge langt færre ressourcer på at bygge lastbilerne, så̊ der er mange gevinster at hente for både klima og pengepung”.
Læs også: Fasttracks skal fastholde international distribution
Scania har erfaringer med etablering af køreledningsprojekter i både Sverige og Tyskland, og analyser har vist, at op mod 80 procent af motorvejsnettet kan forsynes med køreledning. Og hvis det er den fremtid, vi ser ind i, så̊ vil det betyde, at lastbilen kun vil behøve en meget lav batterikapacitet for at klare strækningen uden køreledning ved egen kraft.
I Tyskland planlægges der allerede nu to gange 100 kilometer med køreledninger, og den danske tilføjelse kan derfor ses som en forlængelse af vores nabolands indsats på området. Udbuddet, der netop er udsendt af Vejdirektoratet, drejer sig om en forundersøgelse af køreledninger mellem Øresundsbroen og Femern. Forundersøgelsen skal danne grundlag for den politiske beslutning om de første køreledninger på de danske motorveje, og resultatet ventes at foreligge i maj næste år.
- KCP