E-handelsbutikker har ikke styr på data

Plutonic Media har lavet en omfattende markedsundersøgelse blandt 231 danske Shopify webshops, der afslører, at succes i branchen kræver en harmonisk balance mellem avanceret dataindsigt, omkostningseffektivitet og en agil markedsføringsstrategi.

”De mest succesfulde e-handelsvirksomheder i Danmark er dem, der ikke blot følger digitale trends, men forstår at integrere data, finansiel indsigt og kreativ markedsføring til at skabe unikke kundeoplevelser og bæredygtig vækst”, udtaler Loui Kiær, administrerende direktør hos Plutonic Media. Foto: Plutonic Media

19.01.2024

SCM.dk

Resultaterne fra undersøgelsen indikerer, at succesfulde virksomheder har en resultatbaseret fremgangsmåde og formår at mestre tre afgørende forretningsprincipper: En kombination af datahåndtering, omkostningsstyring og en alsidig markedsføringsstrategi.

”De mest succesfulde e-handelsvirksomheder i Danmark er dem, der ikke blot følger digitale trends, men forstår at integrere data, finansiel indsigt og kreativ markedsføring til at skabe unikke kundeoplevelser og bæredygtig vækst”, udtaler Loui Kiær, administrerende direktør hos Plutonic Media.

Mange danske webshops udnytter endnu ikke det fulde potentiale af datahåndtering. Kun 9,4 procent af de adspurgte respondenter føler, at de har fuldstændig styr på deres data. Hele 41,4 procent ved ikke, om de har opsat server-side tracking. Det understreger, at kun et fåtal formår at mestre de mere komplekse aspekter af data og udnytte dem til deres fordel.

”Et slående resultat fra vores markedsanalyse er graden af usikkerhed omkring datastyring i e-handelsbranchen. Det viser, at mens data er det moderne erhvervslivs nye valuta, er der et presserende behov for, at virksomhederne dygtiggør sig i at indsamle, analysere og handle på baggrund af disse informationer”, siger Loui Kiær.

Læs også: Nye muligheder for digitale forhandlere

En forståelse for anvendelse af data spiller en afgørende rolle for virksomheder, der oplever succes med e-handel. En af de måder, man nemt kan få et overblik over sin data, er ved brug af tredjepartsværktøjer. På trods af det, er der hele 59,7 procent af de adspurgte respondenter, der endnu ikke benytter sig af nogle former for tredjepartsværktøjer til at måle profit af deres markedsføringsindsatser.

Kun 31,4 procent af de adspurgte har svaret ja til, at de har opsat server side tracking.

/ PiB

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

21.11.2024Columbus

Sponseret

B&O’s digitale transformation skal styrke innovation og kundeoplevelse på samme tid

20.11.2024AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

20.11.2024Columbus

Sponseret

IAMs vigtige rolle i Nuudays digitale transformation

19.11.2024SCM.dk

EU vil styrke cybersikkerheden med nye sikkerhedskrav

19.11.2024SCM.dk

Fremtiden vil byde på store investeringer i cybersikkerhed med AI som livredder

19.11.2024Columbus

Sponseret

ATP om indkøb af IAM-løsninger: ”Skab dialog med leverandører og undgå impulskøb”

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online