E-eksport sikrer virksomheder 171 procent bedre indtjening end andre

Mens danske virksomheder har godt gang i traditionel eksport, ser det anderledes ud for e-eksporten. Det viser tal fra Eurostat. Men for de virksomheder, som formår at skabe eksport gennem e-handel, er der gevinst på den anden side.

Tidligere undersøgelser fra DI viser, at logistik i udlandet er en af de største udfordringer for opstart og drift af e-eksport. Foto: 123RF.

25.03.2022

SCM.dk

Ud af alle danske virksomheder med websalg har kun 37 procent e-eksport til andre EU-lande. Det er en forbedring fra tidligere år, men e-eksporten udgør stadigvæk kun 2 procent af den samlede omsætning. 

”Den gode nyhed er, at det går den rigtige vej, men potentialet er så meget større. Virksomheder med e-eksport har større indtjening end dem uden, og derfor skal flere virksomheder i gang med e-eksport”, siger Mie Lykke Bilberg, der er chefkonsulent for DI Handel.

Der er nemlig store gevinster ved e-eksport. DI’s performanceanalyse viser, at virksomheder med e-handel, eksport og e-eksport har en 171 procent højere medianindtjening pr. ansat end for en virksomhed uden nogle af delene. 

Egen webshop eller markedsplads? 

I Danmark har vi mere online salg gennem webshops end gennem markedspladser, mens det eksempelvis i Tyskland er stik modsat.  

I mange vigtige eksportlande for Danmark udgør markedspladser en større og større del af omsætningen på nettet, men kun hver 12. danske virksomhed sælger på globale markedspladser. 

Læs også: Selvom Amazon er en e-mastodont, tager det tid at overvinde et marked

Tidligere undersøgelser fra DI viser, at logistik i udlandet er en af de største udfordringer for opstart og drift af e-eksport, og her kan markedspladser være en oplagt mulighed – også for B2B-virksomheder.  

Markedspladser giver virksomheder mulighed for tappe ind i deres eksisterende infrastruktur i forhold til logistik, betaling, kunder, og det gør opstarten og driften af e-eksport nemmere. 

Der er dog også lande, hvor det ikke giver mening at fokusere på markedspladser. Mange virksomheder har blikket rettet mod vores nabolande, når de skal i gang med e-eksport. Sverige og Norge ligner det danske marked med webshops. 

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

16.06.2025SCM.dk

Trods fortsatte angreb holder olieprisen niveauet

14.06.2025SCM.dk

Frygt for lukning af Hormuz-strædet

13.06.2025SCM.dk

Skibsfarten holder vejret efter angreb

12.06.2025SCM.dk

Roima styrker globale forsyningskæder med opkøb af australske TilliT

12.06.2025SCM.dk

Globale fragtkæder er ramt af usikkerheder på mange fronter

11.06.2025SCM.dk

Nyt digitalt importsystem skaber bekymring blandt speditører

06.06.2025SCM.dk

DHL tager 30 elektriske lastbiler i brug som transport-as-a-service

05.06.2025SCM.dk

Clarksons: Skibsfartens grønne omstilling fortsætter trods geopolitiske rystelser

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle