E-eksport sikrer virksomheder 171 procent bedre indtjening end andre
Mens danske virksomheder har godt gang i traditionel eksport, ser det anderledes ud for e-eksporten. Det viser tal fra Eurostat. Men for de virksomheder, som formår at skabe eksport gennem e-handel, er der gevinst på den anden side.
Ud af alle danske virksomheder med websalg har kun 37 procent e-eksport til andre EU-lande. Det er en forbedring fra tidligere år, men e-eksporten udgør stadigvæk kun 2 procent af den samlede omsætning.
”Den gode nyhed er, at det går den rigtige vej, men potentialet er så meget større. Virksomheder med e-eksport har større indtjening end dem uden, og derfor skal flere virksomheder i gang med e-eksport”, siger Mie Lykke Bilberg, der er chefkonsulent for DI Handel.
Der er nemlig store gevinster ved e-eksport. DI’s performanceanalyse viser, at virksomheder med e-handel, eksport og e-eksport har en 171 procent højere medianindtjening pr. ansat end for en virksomhed uden nogle af delene.
Egen webshop eller markedsplads?
I Danmark har vi mere online salg gennem webshops end gennem markedspladser, mens det eksempelvis i Tyskland er stik modsat.
I mange vigtige eksportlande for Danmark udgør markedspladser en større og større del af omsætningen på nettet, men kun hver 12. danske virksomhed sælger på globale markedspladser.
Læs også: Selvom Amazon er en e-mastodont, tager det tid at overvinde et marked
Tidligere undersøgelser fra DI viser, at logistik i udlandet er en af de største udfordringer for opstart og drift af e-eksport, og her kan markedspladser være en oplagt mulighed – også for B2B-virksomheder.
Markedspladser giver virksomheder mulighed for tappe ind i deres eksisterende infrastruktur i forhold til logistik, betaling, kunder, og det gør opstarten og driften af e-eksport nemmere.
Der er dog også lande, hvor det ikke giver mening at fokusere på markedspladser. Mange virksomheder har blikket rettet mod vores nabolande, når de skal i gang med e-eksport. Sverige og Norge ligner det danske marked med webshops.
- KCP