Dustin øger fokus på retur af IT-produkter
Den onlinebaseret IT-partner Dustin øger sit fokus på takeback af IT-produkter. I løbet af efteråret har Dustin oprettet en helt ny afdeling for returnering af produkter. Det er en vigtig del af Dustins grønne omstilling og et skridt mod målet om at være 100 procent cirkulære i 2030.
"Vi ser et stort potentiale inden for returnering. Dels en hastigt stigende efterspørgsel blandt vores kunder, og dels ved vi, at omkring 90 procent af produkterne kan anvendes igen. Ved selv at håndtere returneringen får vi også bedre kontrol med det hele, hvilket giver større ansvar i løbet af hele processen”, siger Robert Pap, som er hovedansvarlig for Dustins returservice.
Dustin indsamler produkter såsom computere, skærme og mobiltelefoner og andet IT-udstyr, som skal genbruges. Efterfølgende bliver de repareret, afkodet, sikkerhedstjekket og opdateret, så de efterfølgende kan sælges videre til forhandlere af brugte IT-produkter.
”Dette er en vigtig del af vores cirkulære målsætning. En stor del af CO2-udledningen kommer fra hardware, og ved at give produkterne nyt liv tager vi et stort skridt mod vores mål om at være 100 procent cirkulære i 2030 og klimaneutrale i værdikæden. Vi har også en ambition om at begynde at sælge brugte produkter online”, siger Henrik Lampa, bæredygtighedsansvarlig hos Dustin.
- KCP