09.11.2021 | Strategi & ledelse
DSV vinder dansk klimapris: ”Frontløber i sektoren"
DSV vinder årets Climate Strategy Award. Prisen gives til en dansk virksomhed, der med ambitiøse mål og handlinger aktivt bidrager til at mindske klimaforandringer.
I sin begrundelse for valget af vinder har juryen lagt vægt på, at DSV er en frontløber og en rollemodel inden for bæredygtighed i sin sektor. Foto: DSV
DSV er netop blevet kåret som vinder af Danish Climate Strategy Award ved en prisuddeling arrangeret af EY i Danmark og Dansk Erhverv i København.
Climate Strategy Awarden er en ud af tre priser, der uddeles ved prisuddelingen, og den gives til en virksomhed, som ’i sit strategiske afsæt har særligt ambitiøse mål og handlinger for reduktion af virksomhedens drivhusgasudledninger, eller som bidrager særligt til reduktion af samfundets drivhusgasemissioner igennem virksomhedens forretningsmodel’.
Group CEO for DSV Jens Bjørn Andersen modtog personligt prisen, og han siger:
”Det er en ære for DSV og for mig personligt at modtage Climate Strategy Awarden, fordi vi med prisen bliver anerkendt for både vores forretningsforankrede bæredygtighedsstrategi, vores ambitiøse science-based targets og de aktiviteter, vi har iværksat for at reducere CO2-udledningen. Hos DSV arbejder vi strategisk med bæredygtighed, og denne pris er en anerkendelse af DSV-medarbejdernes store indsats.”
Læs også: DSV Panalpina smider endelsen og skifter navn til DSV
”I dag kan vi godt være stolte af alt det, vi har opnået, og at vi har modtaget prisen. Men det er vigtigt, at vi allerede fra i morgen omdanner anerkendelsen fra prisen til motivation, så vi kan fortsætte vores rejse med en ambition om at gøre endnu mere for at bekæmpe den altoverskyggende globale klimaudfordring.”
I forbindelse med prisuddelingen siger Jan C. Olsen, CEO for EY i Danmark:
”Med vores Climate Strategy Award ønsker vi at fremhæve virksomheder, som udmærker sig i arbejdet med klimaforandringer. Det er virksomheder, som formår at integrere forandringen i hele organisationen med ambitiøse mål og handlinger for reduktion af deres CO2 aftryk. Den uafhængige jury fandt DSV et godt eksempel på dette."
Frontløber i sektoren
I sin begrundelse for valget af vinder har juryen lagt vægt på, at DSV er en frontløber og en rollemodel inden for bæredygtighed i sin sektor, hvilket bl.a. understreges af, at DSV, som en af de allerførste i sektoren, har fastsat og fået godkendt science-based targets for udledning af drivhusgasser.
Derudover fremhævede juryen, at DSV fortjener anerkendelse for at påtage sig et stort ansvar, for at sætte ambitiøse mål for både scope 1-, 2- og 3-udledninger og for at følge op på disse med globale initiativer.
Alle kandidater til prisen har gennemgået en omfattende prækvalifikationsproces for at afklare, hvordan den enkelte virksomhed adskiller sig fra andre virksomheder i sin indsats for klimaet. Dette blev fulgt op af spørgeskemaer til topledelsen samt et dybdegående interview med en revisor fra EY, inden det samlede materiale blev givet videre til juryen.
Læs også: På trods af et udfordrende marked opnår DSV stærke resultater
Vinderen af prisen kåres af en bredt repræsenteret jury bestående af folk med ekspertise fra hhv. politik, erhvervsliv, universitetsmiljøet eller NGO’er.
Climate Strategy Award
Følgende kriterier ligger til grund for juryens vurdering af virksomhederne i kategorien Climate Strategy Award:
- Er virksomhedens reduktionsmål på klimaområdet ambitiøst og dækker det virksomhedens væsentligste udledninger?
- Er virksomheden frontløber inden for sin sektor på klimaområdet?
- Foretager virksomheden konkrete handlinger for at indfri klimamål?
- KCP
Branchenyt

Svenske Nynas digitaliserer forsyningskæden
Det svenske specialolieselskab Nynas indgår samarbejde med it-selskabet Tech Mahindra. Partnerskabet skal transformere Nynas’ eksisterende forretning og udvide deres IT-landskab med agile, skalerbare og intelligente systemer.
Branchenyt

Satser på serviceaftaler og montering med ny ansættelse
Postkasseanlægsleverandøren Renz starter en helt ny serviceafdeling, der skal gøre virksomheden til totalleverandør, give mulighed for serviceaftaler og skabe tættere kontakt til kunder og projekter. Serviceafdelingen får en ny mand ved roret.
Innovation

Genbrugshandsker skal sænke hospitalers klimaaftryk
Dansk udviklingsprojekt vil på to år skabe et cirkulært alternativ til de blå éngangshandsker af det syntetiske gummi nitril – til gavn for sundhedsvæsenets grønne omstilling og forsyningssikkerheden af værnemidler.
Sourcing

Walmart automatiserer leverandørforhandlinger med kunstig intelligens
Indkøbere har til alle tider manglet tid til at gennemføre omhyggelige forhandlinger med hele leverandørbasen. Det har betydet store tab af værdiskabelse for både købere og leverandører. Supermarkedsgiganten Walmart griber nu til kunstig intelligens og chatbot for at løse udfordringen.
Lager & distribution

Ny pakkeboks styrker 100 år gammel virksomhed
Den familieejede virksomhed Ingvard Madsen har i samarbejde med STIHL og Renz A/S fået opsat en ny og praktisk pakkeboks, STIHL Pick-Up Box, som skal være med til styrke og fremtidssikre den anerkendte virksomhed nær Kolding.
Produktion

Miljøcertificering gør møbelfabrik mere attraktiv
Standarder spiller en væsentlig rolle i Four Designs grønne omstilling. Den fynske møbelvirksomhed er miljøcertificeret efter ISO 14001 og bruger også produktspecifikke standarder, der sikrer miljøfokus, i deres produktudvikling.