DSV tager et 95.000 kvm DGNB-certificeret lager i brug nær København
DSV tager et spritnyt kæmpelager og kontor på 95.000 kvm i brug tæt på København. Sammen med DSV’s øvrige bygninger i Hedehusene kommer det nye lager til at være del af et af Nordens største logistikcentre, der ved udgangen af 2022 vil rumme 231.500 kvm.
Mange virksomheder i Østdanmark efterspørger lagerplads, som er lokaliseret tæt på hovedstadsområdet. For at efterkomme virksomhedernes behov, tilføjer DSV nu endnu et nyt kæmpelager til sit logistikcenter i Hedehusene tæt ved København og klos op ad motorvejen.
Med sine 95.000 kvadratmeter bliver den nye bygning den største på DSV’s grunde i Hedehusene, der samtidig huser DSV’s globale hovedkvarter. Det forventes yderligere, at et fjerde lager på cirka 38.000 kvadratmeter vil stå færdigt ved udgangen af 2022. Samlet set vil området, når det er færdigbygget, være et af Nordens største logistikcentre med én bruger og bygninger på i alt 231.500 kvadratmeter.
Læs også: Første lejer flytter ind i Solrøds nye logistikcenter
”Det samlede projekt er efter vores opfattelse et af de mest ambitiøse lager- og logistikprojekter, vi ser på dansk jord i disse år. Især den nyeste bygning er enorm. Lageret er inddelt i flere sektioner, så vi i stor skala kan understøtte mange forskellige typer af kunder med deres lagerbehov og distribution”, siger Marcel Blomjous, direktør for DSV Solutions Danmark.
Totalentreprenøren på bygningen er DS Flexhal, som forud for dette byggeri også har været partner på adskillige andre større byggerier for DSV.
”Det har været en meget spændende og lærerig proces at gennemføre så stort et byggeri med så mange nye funktioner og så meget nytænkning. DSV’s store fokus på energi og bæredygtighed har også lært os rigtig meget om fremtidens logistikbyggerier,” siger Kent Hejn, der er adm. direktør i DS Flexhal.
DGNB-certificering og en innovativ batteriløsning
Bygningen er opført med et gennemgående fokus på bæredygtige løsninger og genanvendelse af materialer. Traditionelt har lagerbygninger haft svært ved at komme i betragtning til bæredygtighedscertificeringer grundet størrelsen af de enorme projekter. Men som én af de første større lagerbygninger har bygningen allerede nu modtaget en DGNB Sølv præcertificering.
For at minimere mængderne af CO2-udledning i driften tester DSV ydermere en opsætning med solceller på dele af taget kombineret med en innovativ batteriløsning.
Læs også: Ny løsning omdanner skibes overskudsvarme til strøm
Beregninger fra DSV’s partner på testprojektet, Hybrid Greentech, viser foreløbigt, at solcelle- og batteriløsningen kan reducere CO2-udledningen med op til 42 procent i forhold til et scenarie uden solceller og batteri. Batteriet lagrer solenergien fra dagtimerne, så energien også kan benyttes i aften- og nattetimerne. Ved overproduktion af solenergi i løbet af dagen kan overskudsenergien afsættes til elnettet.
Med den nuværende løsning vil den årlige CO2-besparelse løbe op i cirka 113 tons CO2 årligt, og det svarer til det årlige varme- og elforbrug for 22 danske parcelhuse på 135 kvadratmeter. Hvis solcelle- og batteriløsningen udvides til det maksimalt mulige på lageret, vil det kunne medføre fire til fem gange større CO2-besparelse per år.
Når testen er færdig, vil DSV vurdere om batteriløsningen skal udvides, og om den skal benyttes på andre af DSV’s nye faciliteter rundt omkring i verden.
- KCP