Ny løsning omdanner skibes overskudsvarme til strøm
Overskydende varme fra blandt andet udstødningsgas tegner sig faktisk for halvdelen af energien fra forbrændt brændstof på et skib. En ny innovativ enhed fra Alfa Laval i Aalborg kan omdanne varmen til elektricitet.
Vejen mod en CO2-neutral søfart går blandt andet via ny teknologi, og det arbejder man målrettet med hos Alfa Laval i Aalborg. Virksomhedens nye E-PowerPack er en banebrydende alt-i-en-enhed, som kan implementeres på eksisterende skibe, og som kan forbedre et fartøjs energieffektivitetsindeks (EEDI/EEXI) og kulstofintensitetsindikator (CII) ved at omdanne overskudsvarme fra eksempelvis udstødningsgas til elektricitet.
E-PowerPack bliver produceret hos Alfa Laval i Aalborg, som er koncernens globale center for marineaktiviteter, og som har et særligt fokus på grønne teknologier til skibsfarten.
Stor hjælp til målet om nul CO2
”Ved at udnytte energi, som ellers blot ville være gået tabt, kan rederierne både spare penge på deres brændstofforbrug, styrke deres miljøprofil og forblive konkurrencedygtige, når reglerne omkring emissioner strammes”, forklarer Lars Skytte Jørgensen, Vice President for teknologiudvikling i Alfa Lavals marinedivision.
Vejen til en maritim branche med en netto-nuludledning af CO2 går blandt andet via netop en maksimal udnyttelse af den energi, der allerede er ombord på skibe. Overskudsvarme er en lettilgængelig, men også en underudnyttet energikilde ombord, selv om den tegner sig for hele 50 procent af energien fra forbrændt brændstof. Også overskydende varme fra flydende kilder som damp og væsker kan bruges til at generere gratis strøm ombord.
Anvendelig til alle skibstyper
”E-PowerPack kan bruges til alle typer store skibe som tankere, krydstogt- og containerskibe og fungerer med alle typer brændstof. Det er således en løsning, som nemt kan implementeres i rederiernes eksisterende flåder, men som også vil kunne bruges til fremtidens CO2-neutrale brændstoffer som metanol og ammoniak”, siger Lars Skytte Jørgensen og fortsætter:
”Alfa Laval arbejder på en lang række forskellige løsninger til at understøtte dekarbonisering af skibsfarten, blandt andet med udvikling af brændselsceller, hvor metanol og ammoniak er de primære brændstoffer. Men da metanol og ammoniak er både dyrere og mindre energirige end fossile brændstoffer, skal fartøjer kunne udnytte al den energi, de indeholder. Her spiller en løsning som E-PowerPack en væsentlig rolle”.
Fakta om Alfa Laval
Alfa Laval driver forretning inden for energi-, marine, føde- og drikkevare- såvel som spildevandsindustrien, og vi tilbyder vores ekspertise, produkter og service til et bredt udvalg af industrier i omkring 100 lande. Virksomheden stræber efter at optimere processer, skabe ansvarlig vækst og drive udviklingen fremad.
Alfa Lavals innovative teknologier gør det muligt at rense, forædle og genanvende materialer, hvilket fremmer en mere ansvarlig brug af naturressourcerne. De bidrager til at sikre bedre energieffektivitet og genvinding af overskudsvarme, bedre spildevandsbehandling og færre udledninger. På den måde skaber Alfa Laval ikke alene øget succes for vores kunder, men også for det enkelte menneske og for planeten.
Alfa Laval har 17.900 medarbejdere. Den årlige omsætning i 2021 var SEK 40,9 milliarder (cirka EUR 4 milliarder). Selskabet er noteret på Nasdaq OMX.
Ny teknologi med stort potentiale
Teknologien, der bruges i processen, er såkaldt Organic Rankine Cycle (ORC) teknologi, som omdanner den overskydende varme fra varmekilder fra 75 grader og op til 550 grader til ren elektrisk strøm.
De første E-PowerPacks er allerede i produktion hos Alfa Laval i Aalborg.
E-PowerPack blev lanceret på et webinar tirsdag den 5. april, hvor Head of Sales, Boiler Systems, Alfa Laval Danny Ingemann var vært og kunne fortælle: ”Den nye løsning er unik på den måde, at den producerer ren strøm, og at den kan udnytte varmekilder med både høje og lave temperaturer. Det betyder, at den opnår en meget høj udnyttelse af skibets overskudsvarme fra fossile brændstoffer. Det betyder også, at enheden kan bidrage til, at de nye vedvarende brændstoffer metanol og ammoniak, som har lavere virkningsgrad end de fossile brændstoffer, kan opnå en højere virkningsgrad. Det er altså en fremtidssikker løsning”.
Han oplyser også, at enheden har en tilbagebetalingstid på to til tre år, og at enheden kan implementeres på både nye og ældre skibe. Enheden bliver leveret i to versioner, én 100 kW-enhed, der fylder 1,5 m2 og en 200 kW-enhed, som fylder 4 m2.