DSV med flotte resultater trods krisen
Transport- og logistikvirksomheden DSV Panalpina kan fremvise overraskende flotte resultater for andet kvartal, hvor virksomheden på trods af den globale krisesituation har forbedret tallene fra sidste år. ”Imponerende og overraskende”, mener Sydbank.
DSV Panalpina-aktien står stærkt på den københavnske fondsbørs, efter at selskabet mandag efter børsens lukketid delte en handelsopdatering for andet kvartal med markedet. Det vurderer Mikkel Emil Jensen, der følger transport- og logistikkoncernen som aktieanalytiker hos Sydbank.
Læs også: DSV Panalpina afskediger 3.000
”Jeg kan ikke gøre andet end at bøje mig i støvet. Det er imponerende, hvad DSV viser i det her miljø”, siger analytikeren til Ritzau Finans.
”Det er et vidnesbyrd om den tilpasningsdygtighed, som DSV og selskabets forretningsmodel har i et miljø, hvor vi ser, at fragtvolumenerne falder kraftigt, og det vil de også gøre for DSV. Men på trods af det, viser DSV en markant bedre indtjening - ikke kun i forhold til det, vi så i første kvartal, men også i forhold til det, vi så sidste år, selv om vi korrigerer for den direkte indtjeningseffekt, der er fra overtagelsen af Panalpina”, forklarer Mikkel Emil Jensen.
I mandagens handelsopdatering skriver DSV Panalpina, at selskabet baseret på markedsudviklingen, fremskridt med integrationen af Panalpina og andre omkostningstiltag venter en driftsindtjening (EBIT) før særlige poster på mere end 2,3 milliarder kroner i andet kvartal sammenlignet med 1566 millioner kroner på den post i første kvartal.
Ifølge data fra Bloomberg News var konsensus blandt analytikerne forud for handelsopdateringen et driftsresultat (EBIT) på 1,35 milliarder kroner i andet kvartal.
Det overrasker Sydbanks analytiker, at DSV's prognose er så meget lysere end markedskonsensus.
”Det kan tyde på, at temaet bliver DSV's yields - altså bruttoresultat per fragtet enhed - i særdeleshed i luftfragt, hvor meget tyder på, at den store volatilitet har givet anledning til, at DSV har kunnet udnytte de ret markante stigninger i fragtraterne, der har været på luftfragt”, siger Mikkel Emil Jensen.
Markant bedre end ventet
DSV skriver selv i handelsopdateringen, at indtjeningsevnen i luftfragtmarkedet ventes at normalisere sig i andet halvår af 2020.
”Det bliver et tema, om DSV kan opretholde de høje yields, og det er der meget, der tyder på, at selskabet nok ikke kan. Der er på nuværende tidspunkt nogle helt særlige omstændigheder, som gør, at yields kommer unaturligt højt op i dette miljø, og man skal nok være varsom med at vente, at de her yields kan vedligeholdes”, vurderer Mikkel Emil Jensen.
Som en konsekvens af coronapandemien meddelte DSV Panalpina i regnskabet for første kvartal, at selskabet vil reducere omkostningerne årligt med 1,4 milliarder kroner. I bestemte dele af organisationen ville afskedigelser ikke kunne undgås, lød det videre.
”Allerede i første kvartal tog DSV tyren ved hornene, og selskabet har ikke hvilet på laurbærrene og ventet på, at tingene blev bedre af sig selv. Besparelsesprogrammet er tydeligvis også kommet godt fra start og bidrager positivt”, siger Sydbanks analytiker.
Læs også: DSV trodser virus og åbner godsrute mellem USA og Kina
Han tilføjer, at DSV Panalpina formentlig også har haft færre udgifter til rejseaktiviteter end sædvanligt, da disse har været sat i bero under pandemien.
- SMF