DHL’s hub i Danmark har vokseværk

Fremover skal DHL’s hub i Kastrup Lufthavn være et større omdrejningspunkt for alle forsendelser til og fra de nordiske lande. Det betyder 50 nye arbejdspladser og investeringer for 20 millioner kroner årligt i de kommende år.

Det er blandt andet den øgede internethandel, der får DHL til at øge aktiviteterne i den nordiske hub i Kastrup. Foto: DHL. .

25.09.2013

SCM.dk

Kurerfirmaet DHL vokser i et dansk og europæisk marked, der er ved at vågne op. Det betyder, at det europæiske knudepunkt - hubben i Leipzig - nu er ved at have nået den maksimale kapacitet og derfor skal udbygges. Det er godt nyt for den danske gren af firmaet.

Læs også: DHL investerer massivt i Mellemøsten

“Vores nordiske hub i Kastrup får en ny og stærk strategisk rolle i hele vores netværk. Fremover bliver den det nye knudepunkt for alle nordiske forsendelser, og vi vil dermed se en øget flyaktivitet til og fra København”, siger Claus Lassen, der er administrerende direktør for DHL Express i Danmark.

Den øgede flyaktivitet betyder, at DHL i Kastrup skal håndtere væsentligt flere pakker end i dag, men ifølge Claus Lassen har DHL kapaciteten på plads i kraft af den udbygning af den danske hub, som DHL foretog for et par år siden.

DHL vil ansætte op mod 50 deltidsarbejdere og et par fuldtidsarbejdere til at håndtere den kommende ekstra trafik i Kastrup, fortæller adm. direktør i DHL Express i Danmark Claus Lassen. Foto: DHL. .

Flere fly til og fra Kastrup
Helt konkret skal DHL’s hub i Kastrup fremover skal modtage og sende flere fly af sted morgen og aften. Det er blandt andet fly, der flyver ind fra Leipzig, Bruxelles, Køln og East Midland i Storbritannien. I alt bliver det til 20 flyoperationer hver dag. For at håndtere den ekstra trafik af pakker og fly vil DHL hvert år investere 20 millioner kroner i hele det logistiske setup.

“Trafikken kommer til at stige ganske meget. Derfor skal vi ud og rekruttere en hel del nye medarbejdere til at håndtere forsendelserne, så vi fortsat kan leve op til vores løfter om hurtig og sikker levering. Foreløbig skal vi ansætte op mod 50 deltidsarbejdere og derudover et par fuldtidsarbejdere til at håndtere den ekstra trafik”, siger Claus Lassen.

Grunden til, at det primært er deltidsarbejdere, der skal ansættes, er, at det går forholdsvist hurtigt at laste og tømme et fly for pakker. Dermed er tidsforbruget rimeligt koncentreret.

Flere forsendelser til private
Væksten i Leipzig-hubben er blandt andet båret af flere business-to-business-forsendelser, men i stigende grad også flere forsendelser til private kunder. Det skyldes især internethandlen, hvor forbrugerne blandt andet har fået øjnene op for at købe elektronikvarer, ure og diverse former for indbo direkte fra producenterne i Østen.

Læs også: DHL bringer dansk mode frem

Den øgede internethandel ses da også i DHL’s statistikker. For et par år siden var blot en ud af ti leveringer til private adresser. I dag er det omkring hver fjerde levering, som DHL sætter direkte hjemme ved danskernes hoveddøre.

DHL i Kastrup overtager de nordiske forsendelser fra Leipzig fra den 28. oktober 2013.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

10.04.2024Tasklet Factory

Sponseret

Få styr på dit lager: Lagerchefens (gen)vej til succes

08.04.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Ny plukketruck er længe ventet

05.04.2024Swisslog

Sponseret

Inbjudan Webinar: Strategisk lagerautomation - 25 april

05.04.2024Zetes

Sponseret

Prévoté transforms inventory management with the ZetesMedea Full Pallet Inventory solution

05.04.2024SCM.dk

Materialehåndtering og robotautomatisering løftes til nyt niveau

04.04.2024TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til en omnichannel strategi?

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle