DHL’s hub i Danmark har vokseværk

Fremover skal DHL’s hub i Kastrup Lufthavn være et større omdrejningspunkt for alle forsendelser til og fra de nordiske lande. Det betyder 50 nye arbejdspladser og investeringer for 20 millioner kroner årligt i de kommende år.

Det er blandt andet den øgede internethandel, der får DHL til at øge aktiviteterne i den nordiske hub i Kastrup. Foto: DHL. .

25.09.2013

SCM.dk

Kurerfirmaet DHL vokser i et dansk og europæisk marked, der er ved at vågne op. Det betyder, at det europæiske knudepunkt - hubben i Leipzig - nu er ved at have nået den maksimale kapacitet og derfor skal udbygges. Det er godt nyt for den danske gren af firmaet.

Læs også: DHL investerer massivt i Mellemøsten

“Vores nordiske hub i Kastrup får en ny og stærk strategisk rolle i hele vores netværk. Fremover bliver den det nye knudepunkt for alle nordiske forsendelser, og vi vil dermed se en øget flyaktivitet til og fra København”, siger Claus Lassen, der er administrerende direktør for DHL Express i Danmark.

Den øgede flyaktivitet betyder, at DHL i Kastrup skal håndtere væsentligt flere pakker end i dag, men ifølge Claus Lassen har DHL kapaciteten på plads i kraft af den udbygning af den danske hub, som DHL foretog for et par år siden.

DHL vil ansætte op mod 50 deltidsarbejdere og et par fuldtidsarbejdere til at håndtere den kommende ekstra trafik i Kastrup, fortæller adm. direktør i DHL Express i Danmark Claus Lassen. Foto: DHL. .

Flere fly til og fra Kastrup
Helt konkret skal DHL’s hub i Kastrup fremover skal modtage og sende flere fly af sted morgen og aften. Det er blandt andet fly, der flyver ind fra Leipzig, Bruxelles, Køln og East Midland i Storbritannien. I alt bliver det til 20 flyoperationer hver dag. For at håndtere den ekstra trafik af pakker og fly vil DHL hvert år investere 20 millioner kroner i hele det logistiske setup.

“Trafikken kommer til at stige ganske meget. Derfor skal vi ud og rekruttere en hel del nye medarbejdere til at håndtere forsendelserne, så vi fortsat kan leve op til vores løfter om hurtig og sikker levering. Foreløbig skal vi ansætte op mod 50 deltidsarbejdere og derudover et par fuldtidsarbejdere til at håndtere den ekstra trafik”, siger Claus Lassen.

Grunden til, at det primært er deltidsarbejdere, der skal ansættes, er, at det går forholdsvist hurtigt at laste og tømme et fly for pakker. Dermed er tidsforbruget rimeligt koncentreret.

Flere forsendelser til private
Væksten i Leipzig-hubben er blandt andet båret af flere business-to-business-forsendelser, men i stigende grad også flere forsendelser til private kunder. Det skyldes især internethandlen, hvor forbrugerne blandt andet har fået øjnene op for at købe elektronikvarer, ure og diverse former for indbo direkte fra producenterne i Østen.

Læs også: DHL bringer dansk mode frem

Den øgede internethandel ses da også i DHL’s statistikker. For et par år siden var blot en ud af ti leveringer til private adresser. I dag er det omkring hver fjerde levering, som DHL sætter direkte hjemme ved danskernes hoveddøre.

DHL i Kastrup overtager de nordiske forsendelser fra Leipzig fra den 28. oktober 2013.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kan ældre ERP hæmme vækst?

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

30.10.2024SCM.dk

Et nyt samarbejde løser et logistisk mareridt for transportvirksomhed

30.10.2024SCM.dk

Produktionsvirksomheder kan se frem til bedre vilkår med mindre bureaukrati

28.10.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

28.10.2024SCM.dk

Taulov Dry Port bliver Danmarks største logistikcentrum

18.10.2024SCM.dk

DSV tager Nordeuropas største logistikcenter i brug

17.10.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Det handler om høj driftssikkerhed på din interne transport

15.10.2024SCM.dk

Esbjerg Havn bygger ny lagerhal til Ziton

14.10.2024Brother Nordic A/S

Sponseret

Case - sådan hjalp vi Imerco med en effektiv fragtlabel-løsning

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Roima Intelligence
Seminar
LOGIA WMS Roadshow - opnå bedre resultater på dit lager

Deltag og få indblik i, hvad dit lager kan opnå med WMS. Eksperter og WMS-brugere vil give dig konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med lageroptimering ✅

Dato

31.10.2024

Tid

12:30

Sted

Scandic Aarhus Vest Rytoften 3, 8210, Aarhus V

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

31.10.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

01.11.2024

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Digitale forretningsstrategier og -modeller

Vil du have bedre forståelse for digital transformation og digitale strategier? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at vurdere og definere digitale forretningsstrategier, der skaber værdi for din virksomhed.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Nye krav til bek. 761/2024 om energisyn og klimasyn

Energistyrelsen udsendte den 1. juli 2024 den nye Bekendtgørelse 761/2024 om obligatoriske energiledelsessystemer og energi og klimasyn i visse virksomheder.

Dato

06.11.2024

Sted

Online