Det nye digitale detailhandelslandskab

Detailsektoren er i voldsom udvikling, og RFID samt Internet of Things er helt central for udviklingen. Sådan lød budskabet fra hovedtaler på Nordens største konference om netop RFID og IoT.

IoT er ifølge Mark Thomson "ikke til at komme uden om”..

17.09.2018

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

”Detailhandel over hele verden er et hot område og er under voldsomt pres. Mange kæder lukker i øjeblikket op til halvdelen af deres fysiske butikker, og Amazon udfordrer både food, fashion, fulfilment og home shopping”, fortalte Mark Thomson, der er Retail Industry Director hos Zebra Technologies, på konferencen ”RFID & IoT in the Nordics 2018” den 7. juni.

Væksten i det butiksbaserede modetøjsmarked er i EU på 8,7 procent, mens den er 17 procent for onlinehandelen.

”Der foregår massive forandringer og masser af eksperimenter med nye koncepter og teknologier i detailhandelen. Men nøglen til det hele er styr på lageret”, fortalte Mark Thomson. Foto: Zebra Technologies..

Han tilføjede: ”Forbrugernes købsadfærd har ændret sig til e-handel og brug af digitale værktøjer som smartphones. Robotterne stormer ind på området, og der sker massive forandringer over hele linjen. Der er masser af udfordringer, og grundnøglen til at tackle udfordringerne er noget så simpelt som at have styr på lageret og synliggøre gennemsigtighed i, hvor hvilke varer befinder sig. Det kræver RFID og IoT. Med RFID kan butikspersonalet hver eftermiddag eller morgen scanne butikslageret på under 20 minutter og synliggøre butikspersonalet for forbrugeren”.

Fire nye tendenser
Han listede en lang række eksempler på nye tendenser, der er i færd med helt at omdanne detailhandelslandskabet. Det er for eksempel:

  • Bekvemmelighed: Modetøjskæden The Chapar tilbyder at få en stylist til at sende en boks med tøj til forbrugeren, som så kan prøve tøjet derhjemme. Forbrugeren vælger det tøj, han eller hun ønsker at købe og returnerer resten i boksen. Mere end 50 procent af kunder til konceptet er for øvrigt mænd.
  • Valgfrihed: Der sker i øjeblikket en eksplosion i leveringsformer inden for e-handel. Varevogne med robotter kører ud i et distrikt, hvor robotterne sørger for distributionen de sidste kilometre til forbrugerens dørtrin. Opsamlingssteder placeret på strategiske lokationer i byområder giver forbrugeren mulighed for at samle varen op på vej til eller fra arbejde. Afhentningsautomater i indkøbscentre giver mulighed for nem afhentning, og der bliver eksperimenteret flittigt med levering via cykelbude eller droner.
  • Kombiner online og butik: Pop up butikker tilbyder sig som prøverum, hvorefter forbrugeren kan bestille modetøjet via nettet på computere i butikken. Kæden Nordström bygger deres koncept på permanente butikker som prøverum.
  • Tempo: Online modetøjsfirmaet Asos tilbyder samme-dags-levering til de utålmodige forbrugere.

Lager online
”Synliggørelse af varetilgængelighed er alfa omega i moderne detailhandel. Butikslageret skal online”, fortalte Mark Thomson. Han pegede også på returnering af varer som en stor udfordring:

”En returgrad på 30 procent på e-handel er helt almindelig. Det er hårdt for både kapitalbinding og processer i forsyningskæden”.

Han præsenterede et eksempel på et engelsk koncept, der hedder Doodle Return Pod, som er en simpel og kædeuafhængig stander, der kan stå centralt placeret i indkøbscentre. Her kan forbrugeren indtaste oplysninger og aflevere varen, som så bliver distribueret til den relevante detailkæde.

Styr på lageret
En helt sjette stor tendens er brug af både audio og ansigtsgenkendelse. Amazon, Google og Apple har alle lanceret audio-enheder, der kan kommunikere med forbrugeren via tale; ligesom flere kæder eksperimenterer med ansigtsgenkendelse.

Televirksomheden 3 tilbyder mobile butikker i Shanghai, og der er masser af eksempler på in-store analytics, der løbende analyserer varestrømme og kundeadfærd i butikker og kommer med forslag til forbedringer. Det sker ved hjælp af RFID-læsere i loftet, der i realtid registrerer varestrømme.

”Der foregår massive forandringer og masser af eksperimenter med nye koncepter og teknologier i detailhandelen. Men nøglen til det hele er ”styr på lageret”. Gennemsigthed i lageret er forudsætningen for at kunne drive detailhandel i fremtiden, og her er RFID og Internet of Things ikke til at komme uden om”, fortalte Mark Thomson.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Denne artikel er del af et tema:

Tema om materialehåndtering & datafangst

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

12.04.2024SCM.dk

Alt for få virksomheder kan håndtere cyberangreb

08.04.2024SCM.dk

Forskere efterlyser bæredygtig og ansvarlig AI-udvikling

02.04.2024TrueCommerce

Sponseret

Nyt om elektronisk fakturering i Belgien

26.03.2024SCM.dk

Cybersikkerhed fylder arbejdslivet for mange

26.03.2024TrueCommerce

Sponseret

Elektronisk fakturering i Tyskland

25.03.2024SCM.dk

Pallerobot revolutionerer pallehåndtering med kunstig intelligens

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle