Derfor har din webshop brug for fælles pakkemærkning

Hurtig, fleksibel og billig fragt til din kunde. Det er drømmen, og med ny EU-harmonisering kan den gå i opfyldelse. Løsningen er på bare 18 cifre.

Hvis alle fragtservices i stedet benytter samme slags pakkelabel (en standard), vil alle fragtoperatører kunne hente og bringe alle pakker. Det vil skabe øget konkurrence og dermed faldende fragtpriser, skriver Signe Poulsen..

18.09.2018

Signe Poulsen, Communication and Marketing Manager, GS1 Denmark, SCM.dk

Selvom du har de bedste produkter, det helt rigtige sortiment til målgruppen og en fænomenal markedsføring, er du alligevel prisgivet dit distributions-setup: Kommer pakken ikke hurtigt og billigt frem, kan det nemt resultere i røde stjerner på Trustpilot og dårlig stemning i Facebook-opslag.

Webshops er meget afhængige af, at de er konkurrencedygtige på de fragtservices, de kan tilbyde. Det er både leveringstid, leveringssted og fragtprisen, der er afgørende for, om en kunde vælger at bekræfte et køb, eller det bliver en ”abandoned cart”-situation.

Måske er du blandt de webshopejere, der derfor gerne vil kunne tilbyde dine kunder flere leveringsmuligheder?

Hvis en webshop vil tilbyde flere leveringsmåder, koster det typisk webshoppen større omkostninger både til integration i deres shop og til fragtomkostninger, da de ikke kan regne med samme antal forsendelser per fragtservice.

Signe Poulsen er kommunikations- og marketingchef i GS1 Denmark..

Fælles mærkning sparer penge
I dag bruger nogle distributører deres egne labels og stregkoder, og det både øger integrationsomkostninger og gør, at track&trace kan mistes, når pakker overdrages fra et distributionsled til et andet. Faktisk mister 40 procent af de forsendelser, der krydser en landegrænse i Europa deres track&trace information.

Hvis alle fragtservices i stedet benytter samme slags pakkelabel (en standard), vil integrationsomkostningerne til din webshop være mindre. Alle fragtoperatører ville kunne hente og bringe alle pakker. Det vil skabe øget konkurrence og dermed faldende fragtpriser.

Jeppe Trier fra danske Saxo ser også potentialet: ”Hvis vi kunne benytte samme pakkelabel til alle vores forsendelser, vil det i høj grad være en fordel for os. Specielt vil integrations-issues mindskes markant. Og når der sker færre fejl, vil vi også få færre henvendelser fra kunder omkring deres pakker, og returnering af pakker vil blive smidigere”.

Hjælp fra EU Kommissionen
Heldigvis er det også noget, som EU-Kommissionen har fået øje på. Med sin Digital Single Market-strategi skal handlende fra EU hjælpes til en mere smidig samhandel i alle led, fra leverandør over transportfirma til kunde, uanset hvor i Europa produktet sendes fra og til. Og den anden vej, hvis en forbruger ønsker at returnere varen.

Løsningen er et tal på 18 cifre. Nøglen til denne bedre samhandel er en standardiseret, unik ”nummerplade” til hver forsendelse. Nummerpladen indeholder en såkaldt SSCC-kode, der med sine 18 cifre identificerer hver enkelt forsendelse unikt.

”Det er egentlig ikke ”breaking news”, for SSCC-koden er allerede i brug hos rigtig mange aktører, bl.a. Postnord”, fortæller Jane Wulff, Head of Standards and Implementation i GS1 Denmark. GS1 er den globale not-for-profit organisation, der står bag de standarder, der er mest udbredt i supply chain management inden for fx detailhandlen og sundhedssektoren.

”Det nye er, at EU nu presser på for at udbrede standarden. Det er vi rigtig glade for, på e-handlens vegne, for det fantastiske ved standarder er jo, at jo flere der bruger en standard, jo mere værdi giver den til brugerne”, tilføjer hun.

Gør livet lettere
”Vi forventer et meget mere gennemsigtigt og velfungerende logistikmarked, der vil gøre livet lettere for både webshops og forbrugerne. En standardlabel med en kode, som alle kan læse, vil gøre det nemmere for butikkerne at vælge den rette transportør til sine forskellige forsendelser, uden at det kræver teknisk omstilling ved skift til ny transportører. Track and Trace bliver nemmere over grænserne, så både webshops og deres kunder kan følge pakkerne hele vejen”, siger Henrik Theil, public affairs chef i FDIH.

Han tilføjer: ”Vi forventer også, at en entydig identifikation af pakken fra køb til levering vil skabe bedre viden om handelen over grænserne, så fx SKAT får bedre grundlag for momsberegning både fra pakker sendt inden for EU eller fra tredjelande”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Denne artikel er del af et tema:

Tema om materialehåndtering & datafangst

Relateret indhold

16.07.2024SCM.dk

Logistikvirksomhed får global anerkendelse for bæredygtighedsindsats

15.07.2024SCM.dk

Maersk containerskib angrebet i Det Arabiske Hav

04.07.2024SCM.dk

Nye 3D-printede rør mindsker energitab i kølesystemer

03.07.2024TrueCommerce

Sponseret

Digitaliser din supply chain

02.07.2024TrueCommerce

Sponseret

En introduktion til elektronisk fakturering

02.07.2024Norris Print-Tech A/S

Sponseret

ZEBRA HC20 OG HC50 håndterminaler til pharma/healthcare

02.07.2024SCM.dk

Få styr på it-sikkerheden og undgå cyberangreb

01.07.2024SCM.dk

Region Syddanmark investerer halv milliard i løsning til blodprøveanalyser

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup