Derfor har din webshop brug for fælles pakkemærkning

Hurtig, fleksibel og billig fragt til din kunde. Det er drømmen, og med ny EU-harmonisering kan den gå i opfyldelse. Løsningen er på bare 18 cifre.

Hvis alle fragtservices i stedet benytter samme slags pakkelabel (en standard), vil alle fragtoperatører kunne hente og bringe alle pakker. Det vil skabe øget konkurrence og dermed faldende fragtpriser, skriver Signe Poulsen..

18.09.2018

Signe Poulsen, Communication and Marketing Manager, GS1 Denmark, SCM.dk

Selvom du har de bedste produkter, det helt rigtige sortiment til målgruppen og en fænomenal markedsføring, er du alligevel prisgivet dit distributions-setup: Kommer pakken ikke hurtigt og billigt frem, kan det nemt resultere i røde stjerner på Trustpilot og dårlig stemning i Facebook-opslag.

Webshops er meget afhængige af, at de er konkurrencedygtige på de fragtservices, de kan tilbyde. Det er både leveringstid, leveringssted og fragtprisen, der er afgørende for, om en kunde vælger at bekræfte et køb, eller det bliver en ”abandoned cart”-situation.

Måske er du blandt de webshopejere, der derfor gerne vil kunne tilbyde dine kunder flere leveringsmuligheder?

Hvis en webshop vil tilbyde flere leveringsmåder, koster det typisk webshoppen større omkostninger både til integration i deres shop og til fragtomkostninger, da de ikke kan regne med samme antal forsendelser per fragtservice.

Signe Poulsen er kommunikations- og marketingchef i GS1 Denmark..

Fælles mærkning sparer penge
I dag bruger nogle distributører deres egne labels og stregkoder, og det både øger integrationsomkostninger og gør, at track&trace kan mistes, når pakker overdrages fra et distributionsled til et andet. Faktisk mister 40 procent af de forsendelser, der krydser en landegrænse i Europa deres track&trace information.

Hvis alle fragtservices i stedet benytter samme slags pakkelabel (en standard), vil integrationsomkostningerne til din webshop være mindre. Alle fragtoperatører ville kunne hente og bringe alle pakker. Det vil skabe øget konkurrence og dermed faldende fragtpriser.

Jeppe Trier fra danske Saxo ser også potentialet: ”Hvis vi kunne benytte samme pakkelabel til alle vores forsendelser, vil det i høj grad være en fordel for os. Specielt vil integrations-issues mindskes markant. Og når der sker færre fejl, vil vi også få færre henvendelser fra kunder omkring deres pakker, og returnering af pakker vil blive smidigere”.

Hjælp fra EU Kommissionen
Heldigvis er det også noget, som EU-Kommissionen har fået øje på. Med sin Digital Single Market-strategi skal handlende fra EU hjælpes til en mere smidig samhandel i alle led, fra leverandør over transportfirma til kunde, uanset hvor i Europa produktet sendes fra og til. Og den anden vej, hvis en forbruger ønsker at returnere varen.

Løsningen er et tal på 18 cifre. Nøglen til denne bedre samhandel er en standardiseret, unik ”nummerplade” til hver forsendelse. Nummerpladen indeholder en såkaldt SSCC-kode, der med sine 18 cifre identificerer hver enkelt forsendelse unikt.

”Det er egentlig ikke ”breaking news”, for SSCC-koden er allerede i brug hos rigtig mange aktører, bl.a. Postnord”, fortæller Jane Wulff, Head of Standards and Implementation i GS1 Denmark. GS1 er den globale not-for-profit organisation, der står bag de standarder, der er mest udbredt i supply chain management inden for fx detailhandlen og sundhedssektoren.

”Det nye er, at EU nu presser på for at udbrede standarden. Det er vi rigtig glade for, på e-handlens vegne, for det fantastiske ved standarder er jo, at jo flere der bruger en standard, jo mere værdi giver den til brugerne”, tilføjer hun.

Gør livet lettere
”Vi forventer et meget mere gennemsigtigt og velfungerende logistikmarked, der vil gøre livet lettere for både webshops og forbrugerne. En standardlabel med en kode, som alle kan læse, vil gøre det nemmere for butikkerne at vælge den rette transportør til sine forskellige forsendelser, uden at det kræver teknisk omstilling ved skift til ny transportører. Track and Trace bliver nemmere over grænserne, så både webshops og deres kunder kan følge pakkerne hele vejen”, siger Henrik Theil, public affairs chef i FDIH.

Han tilføjer: ”Vi forventer også, at en entydig identifikation af pakken fra køb til levering vil skabe bedre viden om handelen over grænserne, så fx SKAT får bedre grundlag for momsberegning både fra pakker sendt inden for EU eller fra tredjelande”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Denne artikel er del af et tema:

Tema om materialehåndtering & datafangst

Relateret indhold

31.03.2025SCM.dk

Udfordringer presser væksten i robotbranchen

27.03.2025SCM.dk

58 procent vil skære ned på USA’s cloud-udbydere

27.03.2025SCM.dk

Forsyningskæders cybersikkerhed er fulde af blinde vinkler

26.03.2025SCM.dk

AI-agenter: Fremtidens nøgle til effektivisering af arbejdsgange

26.03.2025Columbus

Sponseret

Enhancing manufacturing with AI: Microsoft Copilot for Sales explained

26.03.2025Columbus

Sponseret

Enhancing manufacturing with AI: Microsoft Copilot Studio explained

21.03.2025SCM.dk

Brug af kunstig intelligens i forsyningskæden medfører kun moderate gevinster

20.03.2025SCM.dk

CeramicSpeed styrker cybersikkerhed i trådløs vibrationssensor

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Toyota Material Handling A/S
Messe
Toyota Material Handling deltager på Transportmessen 2025

Mød os på på Transport 2025, som finder sted i Messecenter Herning d. 3-5. april. Få gratis adgang til messen – brug blot koden toyota2025, når du bestiller dine billetter online. Vi glæder os til at byde dig velkommen ved stand M9600.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Herning Messecenter

Brother Nordic A/S
Messe
Transport 2025

Skandinaviens førende fagmesse inden for transportbranchen.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Messecenter Herning

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Intern Auditor

På ISO 14001 Intern Auditor træner du forskellige auditeringsteknikker og -værktøjer, og hvordan du udfører intern audit af din virksomheds miljøledelsessystem i henhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

07.04.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Consafe Logistics
Webinar
Automation implementation fra A til Z

With warehouse automation set to double by 2030, many companies are prioritizing automation—but key questions arise. What should you automate and why? When should you involve your automation vendor? What are the critical success factors?

Dato

08.04.2025

Tid

10:00

Sted

Online