DB Schenker-direktør: Vi opererer under fri konkurrence
Henrik Dam Larsen, administrerende direktør i DB Schenker Danmark, afviser anklager i branchen om unfair konkurrence.
En af de aktuelle udfordringer for Henrik Dam Larsen, administrerende direktør i DB Schenker Danmark, er, at en række konkurrerende speditører har fremsat anklager om, at de gamle statsejede transportvirksomheder, heriblandt DB Schenker, udsætter branchen for unfair konkurrence.
Henrik Dam Larsen afviser anklagerne:
Vi opererer under fri konkurrence og er ikke en tabsgivende, statsstøttet virksomhed, men giver derimod overskud, så det er helt forkert. Det er dokumenterbart i vores regnskab, at vi ikke modtager subsidier fra den tyske stat. At vi har nogle konkurrencedygtige priser har med vores volumen at gøre. Jeg kan nærmest ikke tilbyde folk en kop kaffe, fordi vi har nogle regler for vores opførsel, der skal overholdes i forhold til, at vi ejes af Deutsche Bahn og dermed den tyske stat. Så anklagerne fra flere danske speditører er et vådeskud.
Øje på salgsprocessen
Procesoptimering er også blandt de områder, der fylder på Henrik Dam Larsens aktuelle agenda. P.t. har han øje på hele salgsprocessen, herunder hvordan DB Schenker bedre kan overbevise potentielle kunder om, at de skal vælge netop DB Schenker som logistikpartner.
Læs også: DB Schenker udvider sin landevejstransport i Asien
Vi har ikke været dygtige nok til at få nye kunder til at føle sig godt tilpas fra dag ét. Man kan sammenligne det med at bestille en ferie, som man glæder sig til. Her er det afgørende, at første feriedag på destinationen ikke bliver den værste. Derimod skal man helst sidde om aftenen og tænke: Det var en god dag, jeg glæder mig til de resterende dage. Sådan skal kunderne også tænke om os.
Ifølge Henrik Dam Larsen handler det blandt andet om at forstå kunden bedre, inden kontrakten indgås.
Det handler om at få talt alt ordentligt igennem med kunden og få nedskrevet nogle retningslinjer for samarbejdet, helst elektronisk, via EDI (Electronic Data Interchange). Vi har ikke været de bedste til at sikre et aftalegrundlag med kunderne, men det er nødvendigt, da tendensen er, at alle aktører er mere professionelle, højtuddannede og dermed dygtigere. Kunderne ved i dag præcis, hvad de vil have både på den servicemæssige og økonomiske side. Det er her, konkurrencen spidser til, og vi vil gerne spille i den bedste liga. Vejen dertil er at hjælpe vores kunder med at blive mere konkurrencedygtige. Kan vi det, får vi også succes.
Hård konkurrence
Der hersker ingen tvivl hos Henrik Dam Larsen om, at konkurrencen blandt speditører alle dage har været hård.
Som i sportens verden må du blive dygtigere, hvis ham, som du kæmper mod, banker dig. Derfor skal vi blive bedre til at være i øjenhøjde med vores kunder. I et servicefag som vores er det mennesker og ikke materiel, der gør forskellen. Vi gør derfor en ekstra indsats for at kvalifikationsuddanne vores folk, siger Henrik Dam Larsen.