DB Schenker-direktør: ”Vi opererer under fri konkurrence”

Henrik Dam Larsen, administrerende direktør i DB Schenker Danmark, afviser anklager i branchen om unfair konkurrence.

20.05.2014

SCM.dk

En af de aktuelle udfordringer for Henrik Dam Larsen, administrerende direktør i DB Schenker Danmark, er, at en række konkurrerende speditører har fremsat anklager om, at de ’gamle’ statsejede transportvirksomheder, heriblandt DB Schenker, udsætter branchen for unfair konkurrence.

Henrik Dam Larsen afviser anklagerne:
”Vi opererer under fri konkurrence og er ikke en tabsgivende, statsstøttet virksomhed, men giver derimod overskud, så det er helt forkert. Det er dokumenterbart i vores regnskab, at vi ikke modtager subsidier fra den tyske stat. At vi har nogle konkurrencedygtige priser har med vores volumen at gøre. Jeg kan nærmest ikke tilbyde folk en kop kaffe, fordi vi har nogle regler for vores opførsel, der skal overholdes i forhold til, at vi ejes af Deutsche Bahn og dermed den tyske stat. Så anklagerne fra flere danske speditører er et vådeskud”.

Øje på salgsprocessen 
Procesoptimering er også blandt de områder, der fylder på Henrik Dam Larsens aktuelle agenda. P.t. har han øje på hele salgsprocessen, herunder hvordan DB Schenker bedre kan overbevise potentielle kunder om, at de skal vælge netop DB Schenker som logistikpartner.

Læs også: DB Schenker udvider sin landevejstransport i Asien

”Vi har ikke været dygtige nok til at få nye kunder til at føle sig godt tilpas fra dag ét. Man kan sammenligne det med at bestille en ferie, som man glæder sig til. Her er det afgørende, at første feriedag på destinationen ikke bliver den værste. Derimod skal man helst sidde om aftenen og tænke: Det var en god dag, jeg glæder mig til de resterende dage. Sådan skal kunderne også tænke om os”.

Ifølge Henrik Dam Larsen handler det blandt andet om at forstå kunden bedre, inden kontrakten indgås.

”Det handler om at få talt alt ordentligt igennem med kunden og få nedskrevet nogle retningslinjer for samarbejdet, helst elektronisk, via EDI (Electronic Data Interchange). Vi har ikke været de bedste til at sikre et aftalegrundlag med kunderne, men det er nødvendigt, da tendensen er, at alle aktører er mere professionelle, højtuddannede og dermed dygtigere. Kunderne ved i dag præcis, hvad de vil have både på den servicemæssige og økonomiske side. Det er her, konkurrencen spidser til, og vi vil gerne spille i den bedste liga. Vejen dertil er at hjælpe vores kunder med at blive mere konkurrencedygtige. Kan vi det, får vi også succes”.

Hård konkurrence
Der hersker ingen tvivl hos Henrik Dam Larsen om, at konkurrencen blandt speditører alle dage har været hård. 

”Som i sportens verden må du blive dygtigere, hvis ham, som du kæmper mod, banker dig. Derfor skal vi blive bedre til at være i øjenhøjde med vores kunder. I et servicefag som vores er det mennesker og ikke materiel, der gør forskellen. Vi gør derfor en ekstra indsats for at kvalifikationsuddanne vores folk”, siger Henrik Dam Larsen.  

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

04.03.2025SCM.dk

Logistikekspert overtager returcenter og udvider i Polen

04.03.2025SCM.dk

FTZ har åbnet dørene til nyt bæredygtigt hovedsæde for logistik på Fyn

03.03.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

En kran til det hele hos O. Sylvester A/S

26.02.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Honeywell CK62 håndterminal

26.02.2025SCM.dk

To automatiserede lagersystemer sætter turbo på snackproduktion

25.02.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Apport styrker sin tilstedeværelse i Holland

25.02.2025SCM.dk

Frode Laursen klar med nyt logistikcenter til sommer

24.02.2025Hans Schourup A/S

Sponseret

APTIX – førerløs og autonom palletransport

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Få viden om ISO 9001, ISO 14001 & ISO 45001

Har du et krav om, er du interesseret i, eller ønsker du blot at undersøge muligheden for en certificering i en af de generiske standarder: ISO 9001, ISO 14001 eller ISO 45001? Så gå ikke glip af vores webinar onsdag den 12. marts 2025, hvor du bliver introduceret til standarderne i korte træk samt får forståelse for kravene og virksomhedens forpligtelser i forbindelse med en certificering.

Dato

25.02.2025

Tid

08:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

In an era of increasing cyber threats, regulatory frameworks like the NIS2 Directive and the Cyber Resilience Act (CRA) are shaping the future of cybersecurity across Europe. While NIS2 enforces stricter cybersecurity obligations for suppliers and organizations, CRA complements it by embedding security into digital products from the ground up.

Dato

06.03.2025

Tid

13:00

Sted

Online på MS Teams

Descartes
Webinar
Deloitte x Descartes: Webinarium om Frihandel, CBAM och hållbarhet

Ett unikt samarbete mellan Deloitte och Descartes, där ledande specialister inom global handel och hållbarhet delar sina insikter och praktisk information.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
BV Talks - Om Bæredygtighed

BV Talks er en webinarrække, hvor du kan høre engagerede fagpersoner med noget på hjerte fortælle om deres passion og dele ud af erfaringer, visioner og måske endda praktiske løsninger.

Dato

13.03.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Seminar
ISO 45001 Inspirationsseminar

ISO 45001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for kravelementerne i ISO 45001 standarden samt betingelserne i Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 1409, og hvad det vil sige at være certificeret efter ISO 45001 standarden samt Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 1409.

Dato

17.03.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

AGR
Webinar
Unlock the future of inventory management with SaaS and AGR

What if you could take control of your supply chain challenges before they arise? Tune in live from Copenhagen for expert insights and practical forecasting tips designed to help you optimise inventory management and stay ahead of market changes. This is your opportunity to learn, connect, and thrive—don’t miss out!

Dato

18.03.2025

Tid

10:00

Sted

Online through Webinargeek