Danskerne forbereder sig omhyggeligt til årets største shoppingdage
Black Friday har forandret danskernes indkøbsmønstre. En ny undersøgelse foretaget af A&B Analyse på vegne af GLS Denmark viser, at vi holder igen med forbruget i starten af november frem til den store tilbudsfest mod månedens slutning. Her er vi storshoppere med planlagte indkøb og i særdeles impulskøb.
Black Friday foregik for første gang siden 2019 på en lønningsdag, og det skabte forventninger om øget salg. A&B Analyse har gennemført en undersøgelse blandt 1.003 repræsentativt udvalgte danskere. Her er konklusionen, at danskerne i god tid har forberedt sig på årets største shoppingdag.
Undersøgelsen viser, at to ud af tre danskere havde en forventning om at foretage minimum et onlinekøb på Black Friday. Samtidig holder hver fjerde dansker igen med onlinekøb i starten af november, fordi de forventer flere tilbud på Singles’ Day, Black Friday og Cyber Monday.
Når jagten på de gode tilbud sætter ind, har 45 procent af danskerne allerede et specifikt produkt i sigte, som de ønsker at finde på Black Friday. For de resterende 55 procent er det primært de attraktive tilbud, der trækker. Uanset om forbrugerne planlægger indkøbene eller ej, er impulskøb en uundgåelig del af Black Friday. Syv ud af ti danskere indrømmer at lade sig rive med på dagen, og dermed dominerer impulskøb danskernes indkøbsstrategi på Black Friday.
Læs også: Ny transportløsning for aluminiumsdåser giver kæmpe reduktion af CO2-udslip
Hos pakkedistributøren GLS Denmark genkender man billedet. I 2022 overhalede pakkeantallet i november december, og siden da har november været den måned med størst pakkevolumen i GLS. I november 2023 var antallet af pakker ni procent højere end i december, og samtidig lå det 38 procent over GLS’ gennemsnit for de øvrige måneder af året.
”Vi kan se en klar tendens til, at danskerne i stigende grad placerer deres indkøb i november. Det stiller høje krav til vores kapacitet, så vi de seneste år har haft behov for at indsætte ekstra ressourcer tidligere. Samtidig har vi investeret massivt i øget kapacitet, der kan sikre vores dag-til-dag leveringskvalitet på 99 procent, selv når forbrugernes shoppingvaner eksploderer”, udtaler Steen Ravnsbæk Kristensen, Managing Director i GLS Denmark.
Kilde: GLS
/ PiB