Danske virksomheder sælger stort til FN-organisationer
Danske virksomheders salg til FN-organisationer steg med knap én milliard kroner sidste år. Salget dækker blandt andet over transport og logistik.
33 procent. Så meget steg danske virksomheders salg til FN sidste år. Dermed udgjorde salget til børneorganisationen Unicef, FN's Flygtningehøjkommissariat og andre FN-organisationer, der arbejder med globale problemer som flygtninge, fattigdom og klima, cirka 3,7 milliarder kroner i 2015. Det oplyser Udenrigsministeriet, skriver Politiko.
Læs også: FNs generalsekretær: Virksomheder skal holde opsyn med deres supply chains
Det øgede salg, der blandt andet dækker over transport og logistik, glæder udenrigsminister Kristian Jensen (V).
Det er imponerende, at danske virksomheder klarer sig så stærkt i den internationale konkurrence om at levere varer og tjenester til FN, siger udenrigsministeren og fortsætter:
Men det er også vigtigt, fordi danske virksomheder leverer kvalitetsprodukter inden for humanitær hjælp, sundhed og transport i verdens brændpunkter".
Danmark indtager 7. plads
Stigningen på knap én milliard kroner sidste år betyder tilmed, at Danmark rykker fra en 9.- til en 7.-plads på listen over verdens ti største FN-leverandører.
Og ministeren har to bud på, hvorfor danske virksomheder er blevet populære leverandører i FN-regi.
Først og fremmest er danske virksomheder meget innovative til at finde løsninger, som FN har brug for i udvikling og krisesituationer. For det andet har det været en målrettet prioritet for Danmark at komme ind på markedet, siger Kristian Jensen.
Som det ser ud nu kommer halvdelen af salget fra små og mellemstore virksomheder.
Det er alt fra kontorartikler til fødevarer og til serviceydelser som transport og logistik, så det er meget forskellige virksomheder, siger Kristian Jensen.
Læs også: DHL håndterer nødhjælp i Filippinerne
DI:Større potentiale
7. pladsen vækker glæde hos Dansk Industri (DI), men organisationen mener alligevel, at placeringen kunne blive endnu bedre:
FN køber langt mere end telte og tæpper, og derfor er der gode markedsmuligheder for en større kreds af danske virksomheder, siger direktør i DI Thomas Bustrup og fortsætter:
Samtidig går en stor del af den danske eksport til FN via FNs kontorer i København, og det er således et marked, der er geografisk let tilgængeligt for virksomhederne.
FN's samlede indkøbsbudget er på cirka 113 milliarder danske kroner, heraf udgjorde Danmarks salg til FN, som sagt, 3,7 milliarder kroner i 2015, mens det i 2014 lå på cirka 2,8 milliarder kroner.
-SSM