Danske virksomheder er mindre innovative end norske og svenske
Mellem 2018 og 2020 introducerede 48 procent af danske virksomheder nye produkter eller -forretningsprocesser. Men i Sverige og Norge lå niveauet på henholdsvis 55 og 58 procent i samme periode.
Introduktion af nye produkter eller en omlægning af forretningsprocesserne. Det er en måde for danske virksomheder at være innovative på. Og mellem 2018 og 2020 melder 48 procent af danske virksomheder, at de har været innovative. Det viser tal fra Danmarks Statistik.
Men det tal er lavere end vores venner mod nord: 55 procent af svenske og 58 procent af norske virksomheder introduceret nye produkter eller processer mellem 2018 og 2020.
Læs også: Infrastrukturalliance: Krav om CO2-reduktion er nøglen til mere innovation
Ser man specifikt på hvilken form for innovation, virksomhederne har været igennem, falder Danmark stadig bagud. 43 procent af danske virksomhederne har gennemført procesinnovation, mens 25 procent har gennemført produktinnovation.
Andelen af procesinnovative virksomheder var 45 procent i Sverige og 48 procent i Norge. Samtidig var 29 procent af de svenske virksomheder produktinnovative, mens andelen var 38 i Norge.
- KCP