Danske netbutikker vinder kunderne tilbage
E-handlen er steget i 2020, men færre danske forbrugere lægger deres penge hos de store udenlandske netbutikker. I stedet tyder det på, at danskernes samfundssind har fået dem til at handle dansk i stedet, viser en ny analyse fra Dansk Erhverv.
Efter at mange af de danskere, der handlede på nettet, tidligere gik over til udenlandske giganter som Amazon, Wish og E-bay, er danskerne nu begyndt at vende hjem. Kun tyske Zalando vokser sig stadig større i Danmark.
Denne tendens så man også før coronakrisen ramte, men den er fortsat således kun 18 procent af danske forbrugere havde handlet hos Amazon i 2020 i modsætning til 26 procent i 2018.
Læs også: E-handel er accelereret i 2020 – det kræver god teknologi
”Vi kan ikke med sikkerhed sige, om forbruget er flyttet over i mindre udenlandske netbutikker, eller om forbrugerne har valgt at handle i danske netbutikker. Vores vurdering er dog, at det sidste i høj grad er tilfældet, da vi har set en voldsom fremgang i store dele af den danske e-handelsbranche. Det er positivt, da øget forbrug i de danske netbutikker er med til at sikre arbejdspladser og penge i fælleskassen”, forklarer Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv i en pressemeddelelse.
Samtidig er 8 procentpoint flere danskere begyndt at bekymre sig om, hvorvidt netbutikken har arbejdspladser og betaler afgifter i Danmark.
Ifølge Niels Ralund er udviklingen positiv og et udtryk for, at forbrugerne gerne vil udvise samfundssind ved at støtte dansk erhvervsliv, der i øjeblikket har brug for al den støtte, forbrugerne kan give.
Læs også: Forventninger til hurtig levering stiger i e-handel
”De fleste forbrugere er klar over, at krisen er hård ved mange danske virksomheder, og derfor tænker flere sig nok om en ekstra gang, hvis de både kan finde varen i dansk butik og en udenlandsk butik.”
Udviklingen er dog i høj grad også et udtryk for, at de danske netbutikker virkelig gør det godt, slår Niels Ralund fast.
”Det er i den grad et stort anerkendende klap på skulderen til de danske netbutikker, som virkelig har knoklet for at få flere forbrugere til at komme ”hjem” igen - både under coronakrisen, men også tidligere.”
Udviklingen ser ifølge en rundspørge ud til at fortsætte i 2021.
- KCP