17.05.2022 | Sourcing
Danske netbutikker hårdt ramt af varemangel
Kurrer på de globale fragttråde rammer nu også danske netbutikker, som kæmper med varemangel. Problemet bliver ikke løst foreløbig, og derfor skal netbutikkerne fokusere på, hvordan man kommunikerer det til kunderne, lyder det fra Dansk Erhverv.
Mere end 500 containerskibe ligger i øjeblikket og venter ud for havnen i den kinesiske storby Shanghai og forsinker leveringen af varer globalt. Foto: 123RF
Mere end 500 containerskibe ligger i øjeblikket og venter ud for havnen i den kinesiske storby Shanghai. Den enorme kø af skibe er en konsekvens af Kinas corona-politik, og det er også ved at få alvorlige konsekvenser for danske virksomheder.
Det skaber nemlig lange leveringstider på de mange produkter, som virksomhederne har bestilt. I en ny medlemsundersøgelse svarer mere end halvdelen af netbutikkerne, at de er ramt varemangel – heraf er hver tiende voldsomt ramt.
”Proppen i Shanghai kommer i kølvandet på den globale coronakrise og blokaden i Suezkanalen, så der var allerede pres på fragtområdet, og nu vokser presset så bare yderligere. Det har allerede nu konsekvenser for de danske virksomheder”, forklarer Jens Wedenborg, som er chefkonsulent og logistikekspert i Dansk Erhverv.
Læs også: Er festen forbi? Dansk e-handel ramt af salgsdyk og tårnhøje omkostninger
Han påpeger, at varemanglen kommer samtidig med, at forbrugertilliden er lav og omkostningerne på alt fra varer til energi, levering og marketing stiger.
”Når der så samtidig er usikkerhed om, hvornår og om varerne kommer, så begynder det at blive problematisk. Især for virksomheder med sæsonbetingede produkter kan det gøre stor skade.”
Stået på siden 2020
En af de virksomheder, der kan nikke genkendende til de logistiske udfordringer, er HiFi-klubben. Og det har faktisk stået på siden op til Black Friday i 2020, forklarer Christoffer Arensbach, som er CEO i virksomheden.
”Det har været meget alvorligt i den forstand, at størstedelen af vores kunder har måttet vænne sig til at skulle vente på at få deres produkter. Et godt eksempel er hjemmebiograf-produkter, hvor mange kunder har måttet vente i mange måneder på at få og dermed få opfyldt drømmen om perfekt lyd derhjemme”.
Selvom det er frustrerende, så er det dog endnu ikke noget, der påvirker bundlinjen, pointerer han:
”Det skyldes nok, at vores kunder er meget loyale. De fleste venter gerne på at få deres produkter, da de værdsætter den længere garanti og den ærlige snak, vi tilbyder. Folk ved godt, at kvalitet er værd at vente på. Så i den sammenhæng er vi nok heldige”.
Læs også: Håb på det bedste, forbered dig på det værste
For at imødekomme udfordringerne har HiFi-klubben øget deres fokus på relationen til leverandørerne, hvoraf mange er danske, hvilket giver en fordel. Samtidig har virksomheden valgt at løbe en øget risiko i forhold til bestillinger:
”Vi lægger ordrer meget længere ud i tid og binder os til større kvantiteter for at sikre leverancerne. Det kan vi gøre, fordi vi ved, at vores kunder er loyale”.
Christoffer Arensbach vurderer i øvrigt, at logistikudfordringerne er på vej til at blive løst.
”Når efterspørgslen på et tidspunkt falder, og fragten normaliserer sig mere, så vil der komme masser af varer på lager igen. Vi ser allerede de første tegn på det, og vores restordrer til ventende kunder er langt mindre nu, end de var for et år siden”.
Fokusér på kommunikationen
Helt så positiv er Jens Wedenborg ikke. Det hænger sammen med, at der i øjeblikket er ikke noget, der tyder på, at Kina vil ændre sin corona-politik. Derfor er der heller ikke umiddelbart grund til at tro, at proppen i Shanghai forsvinder.
Men hvad kan virksomhederne så gøre?
”Man kan arbejde på at finde alternative ruter og man kan også bruge anledningen til at undersøge, om produktionen skal tættere på, hvilket flere virksomheder har gjort”, svarer Jens Wedenborg og uddyber:
”Men det er svært at gøre noget for de enkelte virksomheder i forhold til at få varerne, som er bestilt, hurtigere hjem. Derfor gælder det i højere grad om kommunikationen til kunderne. Man skal sørge for ikke at promovere varer, hvor man ikke kender den præcise leveringstatus, og så skal man genoverveje, hvordan og hvornår man viser en vare – altså hvor mange skal der være på lager for at vise den frem?”.
- KCP
Branchenyt

Færre vil deltage i voksen- og efteruddannelse
I 2010 deltog cirka 26 procent af de faglærte og 25 procent af de ufaglærte i offentlige videre- og efteruddannelseskurser (VEU). I 2021 var det kun henholdsvis 12 procent og 14 procent. Deltagelsen falder også, når man medtæller efteruddannelse i privat regi.
Innovation

Verdens første el-betonlastbil fylder 1 år
Unicon A/S har i over 1 år haft en Volvo FE Electric betonbil i drift i København og omegn og flere elektriske betonbiler bliver leveret i 2023. Unicon ønsker at bidrage til den grønne omstilling og arbejder målrettet på at hele flåden af betonbiler skal være emissionsfri i 2035. Det var derfor et naturligt valg at lave verdens første serieproducerede elektrisk betonbil i samarbejde med Volvo.
IT

Små virksomheder har mindre fokus på it-sikkerhed
Dokumentation og dermed delbar viden om it-sikkerhedstiltag og -regler er et væsentligt element i virksomhedernes arbejde med digital sikkerhed. Over halvdelen af Danmarks godt 14.000 mikrovirksomheder (5-9 ansatte) havde i 2022 ingen dokumentation om forholdsregler, aktiviteter og procedurer vedrørende it-sikkerhed. Det viser tal fra Danmarks Statistik.
Branchenyt

Ny standard gør op med brug-og-smid-væk-kulturen
Danmark står i spidsen for udviklingen af en ny europæisk standard, der skal give virksomhederne konkrete værktøjer til at tænke genbrug, genanvendelse og reparerbarhed ind i designfasen af nye produkter. Forbrugerrådet glæder sig over den nye standard, som kan være med til at gøre op med brug-og-smid-væk-kulturen.
Strategi & ledelse

Mangel på forsyningskædedata hæmmer klimaarbejdet
Overblikket over virksomheders samlede klimaaftryk halter på grund af upræcise data. Særligt opgørelsen af emissioner fra indkøb af varer, serviceydelser og fra solgte produkter lider under mangel på valide data fra blandt andet forsyningskæden.
Branchenyt

Svenske Nynas digitaliserer forsyningskæden
Det svenske specialolieselskab Nynas indgår samarbejde med it-selskabet Tech Mahindra. Partnerskabet skal transformere Nynas’ eksisterende forretning og udvide deres IT-landskab med agile, skalerbare og intelligente systemer.