Danske netbutikker hårdt ramt af varemangel

Kurrer på de globale fragttråde rammer nu også danske netbutikker, som kæmper med varemangel. Problemet bliver ikke løst foreløbig, og derfor skal netbutikkerne fokusere på, hvordan man kommunikerer det til kunderne, lyder det fra Dansk Erhverv.

Mere end 500 containerskibe ligger i øjeblikket og venter ud for havnen i den kinesiske storby Shanghai og forsinker leveringen af varer globalt. Foto: 123RF.

17.05.2022

SCM.dk

Mere end 500 containerskibe ligger i øjeblikket og venter ud for havnen i den kinesiske storby Shanghai. Den enorme kø af skibe er en konsekvens af Kinas corona-politik, og det er også ved at få alvorlige konsekvenser for danske virksomheder.  

Det skaber nemlig lange leveringstider på de mange produkter, som virksomhederne har bestilt. I en ny medlemsundersøgelse svarer mere end halvdelen af netbutikkerne, at de er ramt varemangel – heraf er hver tiende voldsomt ramt.  

”Proppen i Shanghai kommer i kølvandet på den globale coronakrise og blokaden i Suezkanalen, så der var allerede pres på fragtområdet, og nu vokser presset så bare yderligere. Det har allerede nu konsekvenser for de danske virksomheder”, forklarer Jens Wedenborg, som er chefkonsulent og logistikekspert i Dansk Erhverv. 

Læs også: Er festen forbi? Dansk e-handel ramt af salgsdyk og tårnhøje omkostninger

Han påpeger, at varemanglen kommer samtidig med, at forbrugertilliden er lav og omkostningerne på alt fra varer til energi, levering og marketing stiger. 

”Når der så samtidig er usikkerhed om, hvornår og om varerne kommer, så begynder det at blive problematisk. Især for virksomheder med sæsonbetingede produkter kan det gøre stor skade.” 

Stået på siden 2020 

En af de virksomheder, der kan nikke genkendende til de logistiske udfordringer, er HiFi-klubben. Og det har faktisk stået på siden op til Black Friday i 2020, forklarer Christoffer Arensbach, som er CEO i virksomheden. 

”Det har været meget alvorligt i den forstand, at størstedelen af vores kunder har måttet vænne sig til at skulle vente på at få deres produkter. Et godt eksempel er hjemmebiograf-produkter, hvor mange kunder har måttet vente i mange måneder på at få og dermed få opfyldt drømmen om perfekt lyd derhjemme”.

Selvom det er frustrerende, så er det dog endnu ikke noget, der påvirker bundlinjen, pointerer han: 

”Det skyldes nok, at vores kunder er meget loyale. De fleste venter gerne på at få deres produkter, da de værdsætter den længere garanti og den ærlige snak, vi tilbyder. Folk ved godt, at kvalitet er værd at vente på. Så i den sammenhæng er vi nok heldige”. 

Læs også: Håb på det bedste, forbered dig på det værste

For at imødekomme udfordringerne har HiFi-klubben øget deres fokus på relationen til leverandørerne, hvoraf mange er danske, hvilket giver en fordel. Samtidig har virksomheden valgt at løbe en øget risiko i forhold til bestillinger: 

”Vi lægger ordrer meget længere ud i tid og binder os til større kvantiteter for at sikre leverancerne. Det kan vi gøre, fordi vi ved, at vores kunder er loyale”. 

Christoffer Arensbach vurderer i øvrigt, at logistikudfordringerne er på vej til at blive løst. 

”Når efterspørgslen på et tidspunkt falder, og fragten normaliserer sig mere, så vil der komme masser af varer på lager igen. Vi ser allerede de første tegn på det, og vores restordrer til ventende kunder er langt mindre nu, end de var for et år siden”. 

Fokusér på kommunikationen 

Helt så positiv er Jens Wedenborg ikke. Det hænger sammen med, at der i øjeblikket er ikke noget, der tyder på, at Kina vil ændre sin corona-politik. Derfor er der heller ikke umiddelbart grund til at tro, at proppen i Shanghai forsvinder. 

Men hvad kan virksomhederne så gøre? 

”Man kan arbejde på at finde alternative ruter og man kan også bruge anledningen til at undersøge, om produktionen skal tættere på, hvilket flere virksomheder har gjort”, svarer Jens Wedenborg og uddyber: 

”Men det er svært at gøre noget for de enkelte virksomheder i forhold til at få varerne, som er bestilt, hurtigere hjem. Derfor gælder det i højere grad om kommunikationen til kunderne. Man skal sørge for ikke at promovere varer, hvor man ikke kender den præcise leveringstatus, og så skal man genoverveje, hvordan og hvornår man viser en vare – altså hvor mange skal der være på lager for at vise den frem?”.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

09.04.2024SCM.dk

4 hacks til hvordan CPO kan skabe mere ESG

05.04.2024SCM.dk

EU direktiv om bæredygtighed bliver taget godt imod

03.04.2024SCM.dk

Ny forskning skal gøre fremstillingsindustrien mindre sårbar

02.04.2024SCM.dk

Mindre afskovning i Amazonas i 2023

13.03.2024SCM.dk

Sanistål vil gøre det lettere at aflæse produkters CO2-udledning

11.03.2024SCM.dk

Logistikoperationer kan optimeres med nye funktioner

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle