Danske netbutikker hårdt ramt af varemangel

Kurrer på de globale fragttråde rammer nu også danske netbutikker, som kæmper med varemangel. Problemet bliver ikke løst foreløbig, og derfor skal netbutikkerne fokusere på, hvordan man kommunikerer det til kunderne, lyder det fra Dansk Erhverv.

Mere end 500 containerskibe ligger i øjeblikket og venter ud for havnen i den kinesiske storby Shanghai og forsinker leveringen af varer globalt. Foto: 123RF.

17.05.2022

SCM.dk

Mere end 500 containerskibe ligger i øjeblikket og venter ud for havnen i den kinesiske storby Shanghai. Den enorme kø af skibe er en konsekvens af Kinas corona-politik, og det er også ved at få alvorlige konsekvenser for danske virksomheder.  

Det skaber nemlig lange leveringstider på de mange produkter, som virksomhederne har bestilt. I en ny medlemsundersøgelse svarer mere end halvdelen af netbutikkerne, at de er ramt varemangel – heraf er hver tiende voldsomt ramt.  

”Proppen i Shanghai kommer i kølvandet på den globale coronakrise og blokaden i Suezkanalen, så der var allerede pres på fragtområdet, og nu vokser presset så bare yderligere. Det har allerede nu konsekvenser for de danske virksomheder”, forklarer Jens Wedenborg, som er chefkonsulent og logistikekspert i Dansk Erhverv. 

Læs også: Er festen forbi? Dansk e-handel ramt af salgsdyk og tårnhøje omkostninger

Han påpeger, at varemanglen kommer samtidig med, at forbrugertilliden er lav og omkostningerne på alt fra varer til energi, levering og marketing stiger. 

”Når der så samtidig er usikkerhed om, hvornår og om varerne kommer, så begynder det at blive problematisk. Især for virksomheder med sæsonbetingede produkter kan det gøre stor skade.” 

Stået på siden 2020 

En af de virksomheder, der kan nikke genkendende til de logistiske udfordringer, er HiFi-klubben. Og det har faktisk stået på siden op til Black Friday i 2020, forklarer Christoffer Arensbach, som er CEO i virksomheden. 

”Det har været meget alvorligt i den forstand, at størstedelen af vores kunder har måttet vænne sig til at skulle vente på at få deres produkter. Et godt eksempel er hjemmebiograf-produkter, hvor mange kunder har måttet vente i mange måneder på at få og dermed få opfyldt drømmen om perfekt lyd derhjemme”.

Selvom det er frustrerende, så er det dog endnu ikke noget, der påvirker bundlinjen, pointerer han: 

”Det skyldes nok, at vores kunder er meget loyale. De fleste venter gerne på at få deres produkter, da de værdsætter den længere garanti og den ærlige snak, vi tilbyder. Folk ved godt, at kvalitet er værd at vente på. Så i den sammenhæng er vi nok heldige”. 

Læs også: Håb på det bedste, forbered dig på det værste

For at imødekomme udfordringerne har HiFi-klubben øget deres fokus på relationen til leverandørerne, hvoraf mange er danske, hvilket giver en fordel. Samtidig har virksomheden valgt at løbe en øget risiko i forhold til bestillinger: 

”Vi lægger ordrer meget længere ud i tid og binder os til større kvantiteter for at sikre leverancerne. Det kan vi gøre, fordi vi ved, at vores kunder er loyale”. 

Christoffer Arensbach vurderer i øvrigt, at logistikudfordringerne er på vej til at blive løst. 

”Når efterspørgslen på et tidspunkt falder, og fragten normaliserer sig mere, så vil der komme masser af varer på lager igen. Vi ser allerede de første tegn på det, og vores restordrer til ventende kunder er langt mindre nu, end de var for et år siden”. 

Fokusér på kommunikationen 

Helt så positiv er Jens Wedenborg ikke. Det hænger sammen med, at der i øjeblikket er ikke noget, der tyder på, at Kina vil ændre sin corona-politik. Derfor er der heller ikke umiddelbart grund til at tro, at proppen i Shanghai forsvinder. 

Men hvad kan virksomhederne så gøre? 

”Man kan arbejde på at finde alternative ruter og man kan også bruge anledningen til at undersøge, om produktionen skal tættere på, hvilket flere virksomheder har gjort”, svarer Jens Wedenborg og uddyber: 

”Men det er svært at gøre noget for de enkelte virksomheder i forhold til at få varerne, som er bestilt, hurtigere hjem. Derfor gælder det i højere grad om kommunikationen til kunderne. Man skal sørge for ikke at promovere varer, hvor man ikke kender den præcise leveringstatus, og så skal man genoverveje, hvordan og hvornår man viser en vare – altså hvor mange skal der være på lager for at vise den frem?”.

- KCP

TECSYS A/S

Sponseret

Hardware & Brunch 2025

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

07.05.2025SCM.dk

Grønne brændstoffer skal styrke Europas forsyningssikkerhed – Danmark kan tage teten

06.05.2025SCM.dk

Dansk erhvervsliv i samlet opråb: Sæt det grønne øverst i offentlige udbud

28.04.2025SCM.dk

Offentlige grønne indkøb med Svanemærket reducerer klimaaftryk og miljøbelastning

11.04.2025SCM.dk

Geopolitisk uro får skandinaviske forbrugere til at vælge lokalt

25.03.2025SCM.dk

Ny afsløring understreger migrantarbejderes udsatte position på arbejdsmarkedet

25.03.2025SCM.dk

Ingen er 100 % fri for risikoen for tvangsarbejde dybt nede i forsyningskæden

18.03.2025SCM.dk

Trængsel i havne forsinker forsyninger

11.03.2025SCM.dk

Kina-plus-én er ikke længere tilstrækkelig – der skal mere til

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO 30415:2021 - Human resource management — Diversity and Inclusion awareness course for managers

An eight-hour course in two sessions giving a basic overview of diversity and inclusion as covered in ISO 30415:2021

Dato

13.05.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

13.05.2025

Sted

Hindsgavl Slot Hindsgavl Allé 7 5500 Middelfart

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: - Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2025 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til arbejdet i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på din erhvervede viden og færdigheder.

Dato

13.05.2025

Sted

Hindsgavl Slot, Hindsgavl Allé 7, 5500 Middelfart

Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

13.05.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 3, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2015 - Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

13.05.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bredana Axcite A/S
Webinar
Verdens måske stærkeste WMS løsning

I dette webinar får du en grundig demo af WMS-løsningen i Dynamics 365 Supply Chain Management. Løsningen er rost for effektiv styring af både simple og komplekse lager- og distributionsprocesser.

Dato

13.05.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus