Dansk X-to-Power-virksomhed indtager både Europa og Asien
Eltronic FuelTech står klar med X-to-Power-teknologien, som skal hjælpe med at drive fremtidens grønne skibsfart. Virksomheden, der vokser med rekordfart herhjemme og i Asien, ser metanol og ammoniak som vejen frem.
Mens der for tiden er stort fokus på Power-to-X-processen, hvor grøn elektricitet via elektrolyse laves til grønne brændsler som for eksempel brint, ammoniak og grøn metanol, taler langt færre om X-to-Power. Det er processen, der gør, at X’et – for eksempel metanol – kan anvendes som drivmiddel inden for blandt andet den maritime industri og dermed sikre containerskibe en grøn fremdrift.
Hos teknologivirksomheden Eltronic FuelTech i Hedensted har netop den proces dannet grundlag for en forretning, som siden 2013 er gået fra fire ansatte til i dag at beskæftige over 60. Virksomheden udvikler brændstofsystemer til blandt andet LNG, metanol og ammoniak og har leveret mere end 200 løsninger til den maritime industri indtil nu. Og for nylig kunne A.P. Møller-Marsk fortælle, at de i første kvartal i 2024 vil introducere det første af otte store oceangående containerskibe, der kan drives af CO2-neutral metanol.
”Vi arbejder benhårdt for at få en større del af den maritime industri til at sejle på vedvarende energikilder, så det er enormt positivt, når vi kan se, at de helt store rederier kigger i den retning. I løbet af de sidste to år er det især gået rigtigt stærkt for os. Udover at vi er vokset markant i Danmark, er vi nu i gang med at etablere os med produktion og servicesites i Kina og Korea, hvorfra vi kan følge vores kunder tæt”, siger Louise Andreasen, der er direktør hos Eltronic FuelTech.
Skibsfart vil have grønne løsninger
Forud for COP26 i november har nonprofitorganisationen Global Maritime Forum taget initiativ til at samle underskrifter fra over 150 af de største rederier, maritime virksomheder og organisationer, der vil have politikerne til at regulere skibsfarten globalt. Det skal ske for at sikre, at Paris-aftalens mål kan opnås. I Danmark får initiativet solid opbakning fra blandt andre A.P. Møller-Maersk, TORM, Danske Rederier og DFDS.
Eltronic FuelTech ser initiativet som et skridt i den rigtige retning. Virksomheden har udviklet brændstofsystemet Fuel Valve Train, som får metanol sikkert frem til skibsmotorens forbrændingskammer, og Eltronic FuelTech ser gerne, at industrien bliver endnu grønnere. Indtil videre fremstilles der nemlig kun en brøkdel af den grønne metanol, der potentielt kan bruges.
Læs også: Danske Havne og Dansk Energi lancerer havnestrategi for Power-to-X
”Alene inden for den maritime industri er vi overbeviste om, at vi i de kommende år vil se en markant stigning på globalt plan i tilslutningen til grøn metanol. På længere sigt vil det også gælde ammoniak – og der er ingen tvivl om, at potentialet er kæmpestort. Teknologien til at omdanne grøn metanol fra X til power er endnu ikke så udbredt, men nu ved industrien, at den findes, og det vil få efterspørgslen og dermed produktionen af grøn metanol til at ryge i vejret”, siger Louise Andreasen.
Pålidelig drivkraft er alfa og omega
Nogle tankskibe sejler allerede på metanol, men før den grønne omstilling i den maritime industri for alvor har effekt på CO2-regnskabet, skal blandt andet containerskibe med på vognen. Ifølge Louise Andreasen er det netop derfor, at de takter, man ser i branchen i dag, er ekstremt vigtige for fremtiden.
”Vi tror på begge løsninger. Metanol er her nu, men ammoniak vil også være et godt alternativ om få år, så vi arbejder på et stort udviklingsprojekt med tilsvarende systemløsninger, som skal lede ammoniak sikkert frem til en ammoniak-baseret forbrændingsmotor”, forklarer hun.
Læs også: Politisk aftale sætter power-to-X-teknologi på dagsordenen
Eltronic FuelTechs udstyr er lige nu installeret på godt 200 skibe i drift, hvoraf en del sejler på metanol. Derudover har virksomheden løsninger til yderligere godt 100 skibe under levering.
”Vi gør vores bedste for at skabe flere løsninger, der kan gøre skibsfart mere bæredygtig, så det er ganske fantastisk at opleve den tilslutning til grøn metanol, vi ser lige nu. I løbet af få år forventer vi at have systemløsninger klar, så ammoniak også kan anvendes sikkert som skibsbrændstof”, siger Louise Andreasen.
- KCP