Dansk robotførerposition trues af kinesiske konkurrenter
Danske virksomheder er helt fremme i førerfeltet i både udvikling og brug af de samarbejdende robotter, cobots. Men konkurrencen fra udenlandske cobot-producenter er betydelig, og på få år kan den danske førerposition være under pres.
En ny rapport fra Teknologisk Institut om Robotter og Kompetencer tager temperaturen på udvikling og brug af cobots hele vejen fra cobot-producent og ud til virksomhederne.
”Globalt set er det svært at finde udviklingsmiljøer, som kan matche den koncentration af viden og udviklingskraft, som findes i Danmark lige nu. Men positionen er truet. Vi ser, at de store industrilande opruster op på markedet for cobots, og hvis Danmark skal holde sig i førerfeltet, så skal de danske virksomheder blive bedre til at udnytte det store potentiale, der er i samarbejdende robotter i produktioner”, siger Stig Yding Sørensen, som er seniorkonsulent ved Teknologisk Institut.
Rapporten er lavet på baggrund af globale databaser, økonomiske og tekniske rapporter, samt interview med nøgleaktører, udviklere og uddannelsessteder og er skrevet med støtte fra Industriens Fond.
Kina har opdaget cobotpotentialet – og går efter det
På verdensplan er der omkring 14.000 cobots i arbejde. Det udgør omkring fem procent af antallet af industrirobotter. Men brugen af cobots er i hastig vækst.
Flere markedsrapporter forudser nemlig en årlig vækst på 28 procent.
Læs også: Dansk løfterobot kan arbejde en måned for prisen for en vikar i 4 dage
”For mange danske virksomheder, som eksempelvis konkurrerer på fleksibilitet og små produktionsserier, vil automatisering med brug af cobots være en vital vej til at fastholde deres internationale konkurrenceevne”, slår Kurt Nielsen, centerchef på Teknologisk Institut, fast.
Men konkurrenter som Korea, Taiwan, Kina, Japan, Tyskland, USA og Storbritannien melder sig hele tiden med nye bud på cobots – med fokus på lave priser, hastighed og let programmering.
Stadig nicheprodukt
”Udfordringen er dobbelt - kinesiske virksomheder kan nemlig konkurrere på både automation og lave lønninger. Et muligt dansk svar ville være at skrue op for brugen af for eksempel cobots, og bruge automatisering mere effektivt i dele af produktionen. Det kræver et kompetenceløft flere steder i virksomheden fra robotoperatør til robotspecialister”, siger seniorkonsulent Stig Yding Sørensen og fortsætter:
”Vores fordel i Danmark er ikke teknologien alene, men teknologiens samspil med vores kultur. Den korte vej fra tanke til handling, når cobots kan omstilles til nye opgaver, spiller godt sammen med kulturen på danske arbejdspladser, hvor en idé fra gulvet hurtigt kan nå frem til direktøren i virksomheden og omsættes til handling. Der er en ægte dansk konkurrencefordel, som udenlandske virksomheder har svært ved at matche”.
Læs også: Arbejdsmiljø og arbejdskraft: Cobot Lift vil hjælpe virksomheder med begge
Cobots er også stadig et nicheprodukt i Danmark, da det stadig anses for at være et nyt værktøj på markedet. Virksomheder kan have svært ved at se, hvor i produktionen den kollaborative robot kan gøre gavn. Denne usikkerhed på teknologien kan være en uheldig bremse for investeringen i cobot, viser rapporten.
- KCP