14.01.2022 | E-handel
Dansk netbutik dømt for manglende oplysning om fragt
En virksomhed er blevet idømt en bøde på 150.000 kroner for at ikke have oplyst om fragt, første gang en reol blev vist med pris. Virksomheden blev også dømt for ikke at have indregnet obligatoriske omkostninger i prisen for trailere, men blev frifundet i de tilfælde, hvor prisen for trailere var angivet næsten lige tydeligt både med og uden obligatoriske omkostninger.
Kan fragten ikke indregnes i prisen, fordi den afhænger af den totale bestilling, skal det i umiddelbar tilknytning til prisoplysningen oplyses, at der tillægges omkostninger til fragt, ifølge Markedsføringslovgivningen. Foto: 123RF
Husker du at oplyse om fragt og alle obligatoriske omkostninger, første gang du viser prisen på en vare?
Hvis ikke, så er du ikke alene.
For selvom markedsføringsloven kræver, at første gang en vare eller en ydelse vises med en pris, skal alle obligatoriske omkostninger som for eksempel fragt, moms, gebyr og lignende være indregnet i prisen, så undlader mange netbutikker det.
Kan fragten ikke indregnes i prisen, fordi den afhænger af den totale bestilling, skal det i umiddelbar tilknytning til prisoplysningen oplyses, at der tillægges omkostninger til fragt, forklarer Tina Morell, chefkonsulent i Dansk Erhverv.
”De fleste tror, at det er nok at oplyse fragten på varekortet eller eventuelt i kurven. Det er jo en udgift, som er forventelig, og som forbrugeren får oplyst, inden købet afsluttes. En ny dom viser dog, at det ikke er godt nok.”
Læs også: Luftfragt: Kapaciteten forsvinder hurtigere end efterspørgslen
Dommen giver Forbrugerombudsmanden medhold i, at der skulle være givet oplysninger om fragt, første gang varen blev vist med en pris.
”Dommen viser også, at det ikke er lovligt at splitte grundpris og omkostninger op, selvom omkostningerne fremgår tydeligt på samme side som grundprisen, men at man godt kan oplyse to priser: En pris med og en pris uden alle omkostninger indregnet, forudsat at de to priser er lige tydelige. Der er altså god grund til at tjekke efter, om man følger reglerne”, siger Tina Morell.
Dommen
Sagen drejede sig dels om en reol, der blev udbudt på virksomhedens hjemmeside, uden at fragt var oplyst i vareoversigten, og dels om nogle trailere, der blev udbudt på hjemmesiden og i tilbudsaviser, uden at uundgåelige udgifter til blandt andet indregistrering, fragt med videre var indregnet i prisen.
Fragt skulle oplyses, første gang varen blev vist med en pris
Reolen kunne ikke købes eller hentes i en af byggemarkedets forretninger, og det var derfor uundgåeligt, at kunden skulle betale fragt.
Fragten var oplyst på varekortet, men ikke i vareoversigten, hvor reolen og dens pris blev vist første gang. Retten gav Forbrugerombudsmanden medhold i, at det var vildledende ikke i umiddelbar forbindelse med prisoplysningen i vareoversigten at oplyse, at der ville blive tillagt omkostninger til fragt. Det kunne nemlig få forbrugere til at klikke sig videre til varekortet i den tro, at der ikke skulle betales mere end den oplyste pris.
Det forhold, at man nederst på samme side kunne klikke på ”fragtpris og leveringsomkostninger” var ikke godt nok til at opfylde markedsføringslovens krav om, at det i umiddelbar tilknytning til prisoplysningen, skal oplyses, at der tillægges omkostninger til fragt, hvis fragten ikke kan beregnes på forhånd.
Uundgåelige omkostninger skulle indregnes i prisen
Trailernes ”grundpris” var oplyst med store røde bogstaver på hjemmesiden og i tilbudsaviser. Uundgåelige omkostninger til indregistrering, gebyr og fragt var oplyst i samme annonce og på samme internetside, som oplysning om grundprisen, og i umiddelbar forbindelse med denne.
Den samlede pris inklusive alle omkostninger var i de fleste annoncer også oplyst med fed, sort skrift, men selvom oplysningen var tydelig, var den langt mindre iøjnefaldende end ”grundprisen”.
Retten gav Forbrugerombudsmanden medhold i, at uundgåelige omkostninger skal indregnes i prisen, og at oplysning om den samlede pris blev præsenteret på en uhensigtsmæssig måde. Det var derfor en overtrædelse at markedsføringslovens vildledningsforbud.
Frifundet for vildledning
Virksomheden var også tiltalt for at vildlede kunderne ved i flere tilbudsannoncer, at have oplyst ”grundprisen” med stor, rød skrift til venstre for trailerne, mens totalpriserne var angivet med en lidt mindre, men fremhævet, sort tekst i tekstbokse placeret oveni billederne af de respektive trailere.
Retten frifandt virksomheden, da prisoplysningerne ikke var egnet til at vildlede forbrugerne.
Bøden
Forbrugerombudsmanden havde nedlagt påstand om en bøde på ikke under 400.000 kroner. Retten udmålte bøden til 150.000 kroner. Retten lagde blandt andet. vægt på antallet af besøgende på hjemmesiden, fortjenesten ved salg af reoler og trailere samt udgifterne til tilbudsaviser. Retten anså det for en skærpende omstændighed, at virksomheden tidligere havde overtrådt markedsføringsloven, men som en formildende omstændighed, at virksomheden havde medvirket til at oplyse om sagen.
- KCP
Branchenyt

ROCKWOOL med blandt mest bæredygtige virksomheder
ROCKWOOL er placeret på en flot 16.-plads på Top 100-listen over verdens mest bæredygtige virksomheder. En liste, der netop er udsendt af Corporate Knights. Samtidig tildeles den danske stenuldsproducent også en førsteplads blandt producenter af byggematerialer.
IT

Små virksomheder har mindre fokus på it-sikkerhed
Dokumentation og dermed delbar viden om it-sikkerhedstiltag og -regler er et væsentligt element i virksomhedernes arbejde med digital sikkerhed. Over halvdelen af Danmarks godt 14.000 mikrovirksomheder (5-9 ansatte) havde i 2022 ingen dokumentation om forholdsregler, aktiviteter og procedurer vedrørende it-sikkerhed. Det viser tal fra Danmarks Statistik.
Branchenyt

Schneider Electric blandt verdens mest bæredygtige
For 12. år i træk optræder Schneider Electric på det internationale forskningsmagasin Corporate Knights’ liste over verdens mest bæredygtige virksomheder, hvor de er med i top-10. I kategorien ”industrikonglomerat” løber Schneider Electric med førstepladsen. Schneider Electric er den eneste virksomhed i sin kategori, der har formået at være på listen hvert år siden 2012.
Strategi & ledelse

Mangel på forsyningskædedata hæmmer klimaarbejdet
Overblikket over virksomheders samlede klimaaftryk halter på grund af upræcise data. Særligt opgørelsen af emissioner fra indkøb af varer, serviceydelser og fra solgte produkter lider under mangel på valide data fra blandt andet forsyningskæden.
Branchenyt

Færre vil deltage i voksen- og efteruddannelse
I 2010 deltog cirka 26 procent af de faglærte og 25 procent af de ufaglærte i offentlige videre- og efteruddannelseskurser (VEU). I 2021 var det kun henholdsvis 12 procent og 14 procent. Deltagelsen falder også, når man medtæller efteruddannelse i privat regi.
Innovation

Verdens første el-betonlastbil fylder 1 år
Unicon A/S har i over 1 år haft en Volvo FE Electric betonbil i drift i København og omegn og flere elektriske betonbiler bliver leveret i 2023. Unicon ønsker at bidrage til den grønne omstilling og arbejder målrettet på at hele flåden af betonbiler skal være emissionsfri i 2035. Det var derfor et naturligt valg at lave verdens første serieproducerede elektrisk betonbil i samarbejde med Volvo.