Dansk industri sejler foreløbig fri af konkursskærene

Ført an af oplevelses- og rejsebranchen er Region Hovedstaden hårdest ramt af konkurser under coronakrisen. Det viser nye tal fra eStatistik og FSR – danske revisorer.

Den danske industri har på nuværende tidspunkt kun ugjort 4 procent af konkurserne og jobstabene..

10.08.2020

SCM.dk

Det ser ud til, at coronakrisen endnu ikke har sluppet sit tag i dansk erhvervsliv. På tredje måned opereres der under væsentligt forandrede vilkår. Det ses dog endnu ikke for alvor i konkurstallene.

En ny analyse fra eStatistik og FSR – danske revisorer viser nemlig, at der fra marts til og med juli måned i år blev registreret 2.316 konkurser. Ved samme periode sidste år lå tallet på 3.892, og under finanskrisen i 2009 var der 2.370 konkurser.

Ifølge analysen skyldes det høje antal konkurser sidste år en række nedlukninger af nulvirksomheder uden aktivitet.

”Endnu en corona-måned er passeret uden, at vi for alvor ser det store udsving i konkurstallene. Der er en stigning i jobtabet, som er drevet frem af få større konkurser blandt andre Jet-time. Det kan være tegn på en skiftende tendens, men det er for tidligt at sige. Udgangspunktet er fortsat, at coronakrisen koster jobs, men endnu ikke for alvor slår igennem med markante stigninger i konkurstallene”, siger chefkonsulent hos FSR – danske revisorer, Jakob Holm.

Læs også: Undersøgelse: Coronakrisen kan permanent ændre forsyningskæder verden over

Industrien går fri
Under coronakrisen har industrien indtil videre ”kun” udgjort 4 procent af konkurserne og jobtabene.

”Under corona ligger mere end halvdelen af jobtabet i Region Hovedstaden - eller mere præcist København, Frederiksberg, Dragør og Tårnby kommuner. Det hænger naturligt sammen med oplevelses- og rejsebranchens kollaps, og særregler for hoteller og restauranter. Samtidig er det bemærkelsesværdigt, at industrien indtil videre lader til at være relativt upåvirket af krisen”, siger direktør i eStatistik, Kent Nielsen, og fortsætter:

”Dermed ikke sagt, at faren er drevet over for de danske industrivirksomheder. Der er uvished omkring situationen på eksportmarkederne, hvilket kan lede til endnu en bølge af Corona-konkurser, hvor industrien meget vel kan være mere udsat. Derudover er det store spørgsmål fortsat, hvordan billedet vil ændre sig på tværs af hele erhvervslivet, når hjælpepakkerne fases ud”.

- HCL

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

16.06.2025Implement Consulting Group

Sponseret

From Threat to Action: Navigating Cybersecurity

10.06.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Vejen til en mere robust og agil supply chain starter med sammenhængende data

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Fra just-in-time til just-in-case: Robuste forsyningskæder i en ustabil verden

09.06.2025Inact ApS

Sponseret

Sådan bliver din supply chain et forretningsaktiv

06.06.2025SCM.dk

Danske virksomheder arbejder seriøst - og bøvler med - ESG

06.06.2025SCM.dk

Supply chain ledere er ikke beredte på toldkaos og geopolitisk uro

04.06.2025SCM.dk

Indspark: Mens Kina og USA bygger fremtiden, halter Europa ti år bagud

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle