Dansk glæde over EU-emissionsmål for lastbiler

Både Det Økologiske Råd, DI Transport og klimaminister Lars Chr. Lilleholt udtrykker tilfredshed med de kommende EU-standarder for lastbilers CO2-udslip. ”Vi vil forsøge at styrke målet yderligere, når det skal evalueres i 2022”, lyder det fra ministeren. Volvo er klar til handling og efterlyser flere initiativer.

Der er tilfredshed med de kommende regler for lastbilers CO2-udslip blandt flere danske interessenter i branchen..

19.02.2019

Anders Kampmann, SCM.dk

Den udmelding har skabt glæde her i Danmark, hvor miljøorganisationen Det Økologiske Råd erklærer sig ’begejstret’ over at EU nu følger i fodsporene på USA og Japan med specifikke krav til lastbilernes udledninger.

”Det er utrolig vigtigt, at vi nu også får mindsket klimabelastningen fra nye lastbiler, da det er en sektor, der vokser og som indtil nu ikke har været reguleret i forhold til CO2-udledning”, siger rådets transportpolitiske medarbejder, Jeppe Juul.

”Aftalen vil gøre lastbiltransporten mere energieffektiv. Det vil være et væsentlig bidrag til en grøn omstilling af transportsektoren”, siger branchedirektør i DI Transport, Michael Svane. Foto: DI/ Hans Søndergaard.

Udover klimaperspektivet glæder Det Økologiske Råd sig også over de økonomiske gevinster, som aftalen vil føre med sig. Ifølge rådet vil en ny lastbil købt i 2025 spare for næsten 150.000 kr. brændstof de første fem år, mens en ny lastbil købt i 2030 vil spare op til 450.000 kr. i brændstof de første fem år.

”Det er rigtigt godt nyt for klimaet, der får en mindsket CO2-udledning samt for vognmændene, der får en mindre brændstofregning”, siger Jeppe Juul.

DI: Meget positivt
Hos DI Transport tager branchedirektør Michael Svane ligeledes vel imod den kommende lovgivning, som han mener vil komme hele industrien til gavn.

”Det er meget positivt, at der er blevet enighed om fælles EU-regler, der skal reducere CO2-udledningen fra nye lastbiler. Aftalen vil gøre lastbiltransporten mere energieffektiv. Det vil være et væsentligt bidrag til en grøn omstilling af transportsektoren”, skriver han i en mail til SCM.dk og fortsætter:

”I Danmark har vi vist vejen ved at gøre godstransport med lastbiler mere energieffektivt ved at tillade højere totalvægte og modulvogntog, der betyder, at vi kan transportere mere gods med samme lastbil. De gode erfaringer ser vi også gerne udbredt til resten af EU.”

”Jeg tror og håber på, at vi kan få flere lande med på, at vi skal have en tidsplan for udfasning af diesel- og benzinbiler i EU”, siger klimaminister Lars Chr. Lilleholt. Foto: Energi-, forsynings- og klimaministeriet.

Danmark har presset på
Også energi-, forsynings- og klimaminister, Lars Chr. Lilleholt (V), er tilfreds med den nye aftale fra Bruxelles, med henvisning til, at Danmark – ifølge ministeriet – hele vejen igennem forhandlingerne har haft en ambitiøs position, og at det er lykkedes Danmark at få et bindende reduktionsmål for 2030 og ikke blot et vejledende, som Kommissionen ellers havde foreslået.

”Jeg er glad for, at vi nu endeligt kan afslutte forhandlingerne med et resultat, der tager endnu et skridt i den svære udfordring med at reducere de stigende emissioner i transportsektoren. Danmark har presset på for at få en så ambitiøs aftale som muligt, og vi vil forsøge at styrke målet yderligere, når det skal evalueres i 2022”, siger Lars Chr. Lilleholt.

Han roser også punktet i aftalen, der vil give producenter, som sælger mindst to procent elektriske eller brintdrevne lastbiler, en belønning i form af et lavere CO2-udledningsmål. Det er ’et klart signal til producenterne om, at der er behov for at påbegynde den langsigtede omstilling allerede nu’, hedder det. Ministeren tilføjer, at aftalen blot er begyndelsen på omstillingen til en grøn transportsektor.

”Regeringen har sat et ambitiøst mål om udfasning af nye diesel- og benzinbiler i 2030. Lige nu er det kun få andre EU-lande, der er ligeså ambitiøse som os, men jeg tror og håber på, at vi kan få flere lande med på, at vi skal have en tidsplan for udfasning af disse biler i EU. Jeg vil arbejde videre for at det bliver en prioritet i EU under den næste Kommission”, siger Lars Chr. Lilleholt.

Læs også: Mærsk: slut med CO2 i 2050

På producentsiden melder Volvo Trucks sig klar i en video, hvor man starter med at annoncere, at hele industrien skal fordoble udviklingstempoet for at kunne levere den efterspurgte CO2-reduktion, som miljø- og innovationsdirektør Lars Mårtensson kalder ”et positivt og nødvendigt skridt i retning af mere bæredygtig transport”. Derudover efterspørger den svenske storaktør flere initiativer, der kan ’stimulere behovet for flere køretøjer med lavt CO2-udslip’.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding