Dansk firma topper ny nordisk rangliste om workforce management
For første gang nogensinde er der udarbejdet en nordisk ranking af udbredelsen og brugen af workforce management.
Markedet for workforce management (WFM) i Norden er i vækst, og med en markedsandel på 19,3 procent slår den danske softwareleverandør Mark Information de store globale giganter og placerer sig helt i toppen.
Det viser en ny rapport fra det amerikanske analysefirma IHS, der spår en lys fremtid for WFM, der kan bruges til at forbedre ydeevnen af arbejdsstyrken i en virksomhed.
Som noget nyt indeholder IHS-rapporten en opgørelse over det nordiske marked, og her fremgår det, at markederne er vækstdrevne, ikke mindst det nordiske, der forventes at vokse gennemsnitligt syv procent per år frem mod 2018. Dermed slår forventningerne til det nordiske marked både forventningerne til Europa som helhed og til det globale marked.
Derfor efterspørger virksomheder WFM
At markedet for WFM er i vækst, er der bestemt ikke noget underligt i. Sådan lyder vurderingen fra market analyst, Sam Grinter, IHS, der er manden bag rapporten. Ifølge Grinter er den helt grundlæggende årsag, at såvel private som offentlige virksomheder uafbrudt skal forholde sig til strammere budgetter, større risiko og knivskarp konkurrence. Derfor efterspørger virksomheder redskaber, der kan hjælpe dem med at optimere lønintensive ressourcer og maksimere produktivitet.
Væksten på det europæiske marked er drevet af en bedring af de økonomiske forhold og en ophobet efterspørgsel på udskiftning af forældede WFM-systemer, men tilkøb af yderligere software-moduler til planlægning, optimering og opgavestyring forventes også at drive væksten på et marked, hvor kunderne søger at maksimere effektiviteten i deres arbejdsstyrke, siger Sam Grinter.
At Mark Information er stærk på det nordiske marked, mener Sam Grinter heller ikke er en tilfældighed. Det handler om at kende sit marked. Det kan CEO Torkel Olrik fra Mark Information kun nikke genkendende til:
Vi har mere end 30 år erfaring i Danmark og Norden. Vi er vokset op i den fleksible arbejdsmarkedsmodel, og det giver os en grundlæggende forståelse og indsigt i de samfundsmodeller og virksomhedskulturer, som findes i Norden. Og så har vi gjort meget for at levere state of the art-teknologi der er fleksibel og ikke mindst drevet af det som kunderne efterspørger.
30 procent til forskning
Mark Information bruger hvert år mere end 30 procent af budgettet til forskning og udvikling af nye produkter, og det sker i tæt samarbejde med nuværende kunder.
WFM som konkurrenceparameter er vigtigere end nogensinde, og på det nordiske marked er det specielt den høje efterspørgsel efter effektivitet, der er drivkraften, påpeger Torkel Olrik og fortsætter:
IHS-rapporten er beviset på, at vores massive investering i produktudvikling har båret frugt. For os er det vigtigste udgangspunkt kundernes behov, og kombineret med den teknologiske udvikling, giver det hele tiden smartere og enklere løsninger. Det er der stærk efterspørgsel på i det nordiske marked, og jeg er utrolig glad for, at det er det, vi kan levere.
Den næste IHS-rapport er planlagt til 2016, og det forventes, at overblikket over det nordiske marked bliver en fast del af rapporten.
- JKK