Danmark er nu officielt med i Hong Kong-konventionen

Som det 7. land på verdensplan er Danmark nu en del af Hong Kong-konventionen, der skal sikre menneskelig og miljømæssigt ansvarlig ophugning af skibe.

Maersk benytter bl.a. værftet Shree Ram på Alang-stranden i Indien. Hong Kong-konventionen skal - når den træder i kraft globalt - være med til at sikre ordentlige forhold for alle arbejderne på den berygtede strand. Foto: Maersk Line.

03.07.2017

SCM.dk

Skibsophugning og Hong Kong-konventionen

  • FN’s Internationale Maritime Organisation (IMO) vedtog med opbakning fra mere end 60 lande i maj 2009 Hong Kong-konventionen om forsvarlig ophugning af skibe.
  • Når konventionen træder i kraft, forpligter de lande, som har tiltrådt konventionen, sig til, at deres skibe bliver ophugget på anlæg, der overholder konventionens krav, og at landets skibsophugningsvirksomheder kun ophugger skibe på en måde, der overholder konventionens krav.
  • For at konventionen kan træde i kraft, kræves bl.a., at den er tiltrådt af mindst 15 lande, hvis kombinerede handelsflåde repræsenterer mindst 40 procent af den globale handelsflådes bruttotonnage.
  • Både de store flagstater og de store skibsophugningsstater skal tiltræde konventionen, før den kan træde i kraft. Udover Danmark har kun Norge, Congo, Frankrig, Belgien, Panama og Tyrkiet har tiltrådt konventionen.
  • På verdensplan bliver ca. 1.000 handelsskibe hvert år hugget op, og værdifulde materialer som stål bliver brugt igen. Langt de fleste skibe sendes til Asien og bliver ophugget under uordnede forhold i f.eks. Bangladesh.
  • Danskopererede skibe bliver typisk ophugget på værfter i Indien, Kina og Tyrkiet, men også en lille del i Danmark. Ifølge Danmarks Rederiforening sendes i alt ca. 10 danske skibe til ophugning om året.

Kilde: Miljøstyrelsen

Midt i sidste uge kunne FN's internationale søfartsorganisation, IMO, bekræfte, at de den 14. juni 2017 havde modtaget et dokument, hvor Danmark udtrykker ønske om at tiltræde den såkaldte Hong Kong-konvention, der skal understøtte sikker og miljømæssigt forsvarlig genbrug af skibe.

Læs også: Fire Maersk-skibe på vej til ophug i Indien

Dermed har Danmark nu officielt tiltrådt konventionen, der på globalt plan skal sikre bedre beskyttelse af mennesker og miljø, når skibe bliver ophugget. Det skriver Miljøstyrelsen i en pressemeddelelse.

Med Danmark om bord har syv lande nu tilsluttet sig aftalen, hvilket betyder, at den er et skridt tættere på at træde i kraft. For at konventionen kan træde i kraft, kræves det nemlig, at den er tiltrådt af mindst 15 lande, og indtil nu har udover Danmark kun Norge, Congo, Frankrig, Belgien, Panama og Tyrkiet tiltrådt konventionen.

Indien, hvor mange skibe ophugges, har meldt ud, at de er klar til at tiltræde, når EU-landene har tiltrådt konventionen. Netop Indien er ellers et af de lande, hvor allerflest skibe ender, samtidig med at forholdene mange steder er dybt kritisable, ikke mindst på den berygtede Alang Beach nord for millionbyen Mumbai i det vestlige Indien. En strand Maersk ikke desto mindre benytter, efter at man med koncernens egne ord, har set fremskridt over de seneste år.

Læs også: Mange veje til den ansvarlige forsyningskæde

Selve lovforslaget omkring Danmarks tiltræden til Hong Kong-konventionen har været undervejs siden december sidste år og blev endeligt vedtaget i maj med 112 stemmer for, fra samtlige Folketingets partier, og ingen imod. Efter IMOs bekræftelse i sidste uge kunne loven derfor træde i kraft i lørdags, d. 1. juli.

-AK

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

11.04.2025PALOMAT

Sponseret

PALOMAT® tager på tysk messe og slår salgsrekord

11.04.2025SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

11.04.2025SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHÄFER og Geek+ leverer innovativ logistikløsning til Dr. Max

10.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Brancheindsigt og perspektiver ved Odense Robotics Årsmøde

09.04.2025SCM.dk

Post-vækst-bølgen rammer danske virksomheder

09.04.2025SCM.dk

Trumps vilde toldssatser bliver virkelighed i dag

08.04.2025SCM.dk

Coop mærker dyre USA-varer og satser på billigere alternativer

04.04.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle