03.07.2017  |  Branchenyt

Danmark er nu officielt med i Hong Kong-konventionen

Som det 7. land på verdensplan er Danmark nu en del af Hong Kong-konventionen, der skal sikre menneskelig og miljømæssigt ansvarlig ophugning af skibe.

Skibsophugning og Hong Kong-konventionen

  • FN’s Internationale Maritime Organisation (IMO) vedtog med opbakning fra mere end 60 lande i maj 2009 Hong Kong-konventionen om forsvarlig ophugning af skibe.
  • Når konventionen træder i kraft, forpligter de lande, som har tiltrådt konventionen, sig til, at deres skibe bliver ophugget på anlæg, der overholder konventionens krav, og at landets skibsophugningsvirksomheder kun ophugger skibe på en måde, der overholder konventionens krav.
  • For at konventionen kan træde i kraft, kræves bl.a., at den er tiltrådt af mindst 15 lande, hvis kombinerede handelsflåde repræsenterer mindst 40 procent af den globale handelsflådes bruttotonnage.
  • Både de store flagstater og de store skibsophugningsstater skal tiltræde konventionen, før den kan træde i kraft. Udover Danmark har kun Norge, Congo, Frankrig, Belgien, Panama og Tyrkiet har tiltrådt konventionen.
  • På verdensplan bliver ca. 1.000 handelsskibe hvert år hugget op, og værdifulde materialer som stål bliver brugt igen. Langt de fleste skibe sendes til Asien og bliver ophugget under uordnede forhold i f.eks. Bangladesh.
  • Danskopererede skibe bliver typisk ophugget på værfter i Indien, Kina og Tyrkiet, men også en lille del i Danmark. Ifølge Danmarks Rederiforening sendes i alt ca. 10 danske skibe til ophugning om året.

Kilde: Miljøstyrelsen

Midt i sidste uge kunne FN's internationale søfartsorganisation, IMO, bekræfte, at de den 14. juni 2017 havde modtaget et dokument, hvor Danmark udtrykker ønske om at tiltræde den såkaldte Hong Kong-konvention, der skal understøtte sikker og miljømæssigt forsvarlig genbrug af skibe.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Læs også: Fire Maersk-skibe på vej til ophug i Indien

Dermed har Danmark nu officielt tiltrådt konventionen, der på globalt plan skal sikre bedre beskyttelse af mennesker og miljø, når skibe bliver ophugget. Det skriver Miljøstyrelsen i en pressemeddelelse.

Med Danmark om bord har syv lande nu tilsluttet sig aftalen, hvilket betyder, at den er et skridt tættere på at træde i kraft. For at konventionen kan træde i kraft, kræves det nemlig, at den er tiltrådt af mindst 15 lande, og indtil nu har udover Danmark kun Norge, Congo, Frankrig, Belgien, Panama og Tyrkiet tiltrådt konventionen.

Indien, hvor mange skibe ophugges, har meldt ud, at de er klar til at tiltræde, når EU-landene har tiltrådt konventionen. Netop Indien er ellers et af de lande, hvor allerflest skibe ender, samtidig med at forholdene mange steder er dybt kritisable, ikke mindst på den berygtede Alang Beach nord for millionbyen Mumbai i det vestlige Indien. En strand Maersk ikke desto mindre benytter, efter at man med koncernens egne ord, har set fremskridt over de seneste år.

Læs også: Mange veje til den ansvarlige forsyningskæde

Selve lovforslaget omkring Danmarks tiltræden til Hong Kong-konventionen har været undervejs siden december sidste år og blev endeligt vedtaget i maj med 112 stemmer for, fra samtlige Folketingets partier, og ingen imod. Efter IMOs bekræftelse i sidste uge kunne loven derfor træde i kraft i lørdags, d. 1. juli.

-AK

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere