Mærsk vender tilbage til indisk ophugning

Øgede omkostninger får Mærsk til igen at sende sine skibe til ophug i Indien, selvom forholdene er kritiske. NGO kalder den danske shippinggigant hyklerisk.

Alang Beach i det nordvestlige Indien er et af verdens største områder for beaching. Nu vender Mærsk tilbage til området, de ellers forlod i 2009 på grund af dybt kritisable forhold for både miljø og arbejdere. Foto: Flickr/Adam Cohn.

15.02.2016

SCM.dk

Ansvarlig og bæredygtig ophugning af skibe har i en del år været en central del af Mærsks strategi, hvilket har været ensbetydende med, at den danske rederimastodonts udtjente fartøjer har endt deres dage på ophugningsværfter i Tyrkiet eller Kina i stedet for strande i Sydøstasien, hvor miljøskadelig beaching og dårlige arbejdsforhold er udbredt.

Læs også: Dansk søfart vil stadig bruge indisk ophugning

Det er imidlertid forbundet med store omkostninger (op til 15 mio. kr. ekstra pr. skib), så derfor har man på Esplanaden besluttet sig for igen af sende sine skibe til den berygtede Alang Beach nord for millionbyen Mumbai i det vestlige Indien. Mærsk forlod ellers stranden i 2009, fordi forholdene var dybt kritisable, men på det seneste har man set fremskridt, og på den baggrund forsvarer Mærsk sin tilbagevenden til den indiske ophugningsindustri. Det fremgår af koncernens nye CSR-rapport for 2015.

I en pressemeddelelse forklarer Mærsk, at der over de sidste par år har været ”stabile fremskridt i forholdene i Alang”, hvor fire ophuggere nu er certificeret til standarden under International Maritime Organisation (IMO) og den såkaldte Hong Kong-konvention, der – når (eller hvis) den ellers træder i kraft – skal understøtte sikker og miljømæssigt forsvarlig genbrug af skibe. Med det afsæt mener Mærsk nu, at tiden er inde til at skubbe på for yderligere forbedringer på området, hvilket det danske rederi med sin størrelse mener det kan hjælpe til med.

”Vi vil gerne spille en rolle i forhold til at sikre, at ansvarlig genbrug bliver en realitet i Alang. For at finde bæredygtige løsninger arbejder vi på at opbygge en bredere koalition med andre skibsejere og har startet samarbejde med et antal nøje udvalgte værfter i Alang. Dette indebærer en forbedring af lokale affaldsfaciliteter og hospitaler – og en opgradering af boligforholdene for migrantarbejderne i Alang, siger head of sustainability i Maersk Group, Annette Stube.

Miljøskadelig praksis og utilstrækkelige arbejdsforhold
Den udmelding giver man dog ikke meget for i NGO’en Shipbreaking Platform, der kalder Mærsks fornyede engagement i Indien for ’hyklerisk’ og angriber det økonomiske grundlag for den ændrede strategi.

”Ved at sælge skibe til Alang-stranden fralægger Mærsk sig omkostningerne til ordentligt genbrug og underminerer standarderne fastsat af European Ship Recycling Regulation. Vi forventede visionært lederskab fra Mærsk (…), i stedet blåstempler de praksisser, de tidligere afviste”, siger NGO’ens executive director, Patrizia Heidegger, i en pressemeddelelse.

Beaching-metoden, der er forbudt i Europa, indebærer at containerskibe og lignende sejles op på stranden, hvor de bliver hugget op i vandkanten, hvilket ifølge Shipbreaking Platform medfører, at olie, malingrester, isoleringsmateriale og lign. ender i den ubeskyttede natur. Samtidig påpeger NGO’en også, at arbejds- og livsvilkårene i regionen er ”utilstrækkelige”, hvilket Mærsk ikke kan nå at udbedre inden det første, lyseblå fartøj ankommer til Alang.

I sin CSR-rapport forklarer Mærsk at man vil have Maersk Group-ansatte til stede i Indien for at følge processen, og over for DR understreger Anette Stube, at ”Han forlader først stedet, når vores skib er fuldt ophugget, og det kommer til at gælde alle skibe, vi sender til Alang”.

Læs også: Mærsk: store skibe ikke eneste nøgle til mindre CO2

Ifølge CSR-rapporten har antallet af Mærsk-skibe, der er blevet sendt til ophug, været begrænset det sidste årti, men over de næste fem år vil et ”større antal” af selskabets aktiver nå end of life. Det vil ud fra Mærsks egne estimater koste koncernen mere end 150 mio. dollars i ekstra omkostninger kun at bruge ansvarlige ophugningsværfter sammenlignet med ”opgraderede faciliteter” i Indien.

På verdensplan blev 768 skibe hugget op i 2015. Her af endte de 469 på strande i Indien, Pakistan og Bangladesh. 

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

18.08.2025SCM.dk

SDU Business School opnår eksklusiv akkreditering

18.08.2025GS1 Denmark

Sponseret

Nu kommer det – passet der holder digital snor i alle produkter

15.08.2025SCM.dk

MAN Truck & Bus sælger dansk datterselskab til Semler Gruppen

15.08.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Makeup Lagersalg: Mere tid til kunderne og mindre bøvl – med digitale prisskilte

15.08.2025PALOMAT

Sponseret

Kom GRATIS med på HI-messen i Herning

13.08.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Automatiske priser – mere tid til kunderne hos Imerco

11.08.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Digitale prisskilte skaber tryghed og effektive kampagner

08.08.2025SCM.dk

Erfaren IT-leder skal drive digital udvikling i NTG’s globale forretning

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Få styr på de nye krav om energiledelse, energi- og klimasyn baseret på BEK 761/2024

Er din virksomhed omfattet af Bekendtgørelsen, skal I sikre, at I opfylder de nye krav. På dette 2,5-times online minikursus, giver vi dig den viden, du har brug for for at leve op til de nye krav.

Dato

21.08.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Auditor – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Auditor med den internationale certificering fra PECB.

Dato

25.08.2025

Sted

Copenhagen

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektstrategi og -organisation

Skal du til at lede projekter, – eller gør du det allerede? Så tilmeld dig kurset Projektstrategi og –organisation, som også er et diplommodul, og få indblik i virksomheders og organisationers værdiskabelse, udviklingsfaser og meget mere.

Dato

25.08.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup