Mærsk vender tilbage til indisk ophugning

Øgede omkostninger får Mærsk til igen at sende sine skibe til ophug i Indien, selvom forholdene er kritiske. NGO kalder den danske shippinggigant hyklerisk.

Alang Beach i det nordvestlige Indien er et af verdens største områder for beaching. Nu vender Mærsk tilbage til området, de ellers forlod i 2009 på grund af dybt kritisable forhold for både miljø og arbejdere. Foto: Flickr/Adam Cohn.

15.02.2016

SCM.dk

Ansvarlig og bæredygtig ophugning af skibe har i en del år været en central del af Mærsks strategi, hvilket har været ensbetydende med, at den danske rederimastodonts udtjente fartøjer har endt deres dage på ophugningsværfter i Tyrkiet eller Kina i stedet for strande i Sydøstasien, hvor miljøskadelig beaching og dårlige arbejdsforhold er udbredt.

Læs også: Dansk søfart vil stadig bruge indisk ophugning

Det er imidlertid forbundet med store omkostninger (op til 15 mio. kr. ekstra pr. skib), så derfor har man på Esplanaden besluttet sig for igen af sende sine skibe til den berygtede Alang Beach nord for millionbyen Mumbai i det vestlige Indien. Mærsk forlod ellers stranden i 2009, fordi forholdene var dybt kritisable, men på det seneste har man set fremskridt, og på den baggrund forsvarer Mærsk sin tilbagevenden til den indiske ophugningsindustri. Det fremgår af koncernens nye CSR-rapport for 2015.

I en pressemeddelelse forklarer Mærsk, at der over de sidste par år har været ”stabile fremskridt i forholdene i Alang”, hvor fire ophuggere nu er certificeret til standarden under International Maritime Organisation (IMO) og den såkaldte Hong Kong-konvention, der – når (eller hvis) den ellers træder i kraft – skal understøtte sikker og miljømæssigt forsvarlig genbrug af skibe. Med det afsæt mener Mærsk nu, at tiden er inde til at skubbe på for yderligere forbedringer på området, hvilket det danske rederi med sin størrelse mener det kan hjælpe til med.

”Vi vil gerne spille en rolle i forhold til at sikre, at ansvarlig genbrug bliver en realitet i Alang. For at finde bæredygtige løsninger arbejder vi på at opbygge en bredere koalition med andre skibsejere og har startet samarbejde med et antal nøje udvalgte værfter i Alang. Dette indebærer en forbedring af lokale affaldsfaciliteter og hospitaler – og en opgradering af boligforholdene for migrantarbejderne i Alang, siger head of sustainability i Maersk Group, Annette Stube.

Miljøskadelig praksis og utilstrækkelige arbejdsforhold
Den udmelding giver man dog ikke meget for i NGO’en Shipbreaking Platform, der kalder Mærsks fornyede engagement i Indien for ’hyklerisk’ og angriber det økonomiske grundlag for den ændrede strategi.

”Ved at sælge skibe til Alang-stranden fralægger Mærsk sig omkostningerne til ordentligt genbrug og underminerer standarderne fastsat af European Ship Recycling Regulation. Vi forventede visionært lederskab fra Mærsk (…), i stedet blåstempler de praksisser, de tidligere afviste”, siger NGO’ens executive director, Patrizia Heidegger, i en pressemeddelelse.

Beaching-metoden, der er forbudt i Europa, indebærer at containerskibe og lignende sejles op på stranden, hvor de bliver hugget op i vandkanten, hvilket ifølge Shipbreaking Platform medfører, at olie, malingrester, isoleringsmateriale og lign. ender i den ubeskyttede natur. Samtidig påpeger NGO’en også, at arbejds- og livsvilkårene i regionen er ”utilstrækkelige”, hvilket Mærsk ikke kan nå at udbedre inden det første, lyseblå fartøj ankommer til Alang.

I sin CSR-rapport forklarer Mærsk at man vil have Maersk Group-ansatte til stede i Indien for at følge processen, og over for DR understreger Anette Stube, at ”Han forlader først stedet, når vores skib er fuldt ophugget, og det kommer til at gælde alle skibe, vi sender til Alang”.

Læs også: Mærsk: store skibe ikke eneste nøgle til mindre CO2

Ifølge CSR-rapporten har antallet af Mærsk-skibe, der er blevet sendt til ophug, været begrænset det sidste årti, men over de næste fem år vil et ”større antal” af selskabets aktiver nå end of life. Det vil ud fra Mærsks egne estimater koste koncernen mere end 150 mio. dollars i ekstra omkostninger kun at bruge ansvarlige ophugningsværfter sammenlignet med ”opgraderede faciliteter” i Indien.

På verdensplan blev 768 skibe hugget op i 2015. Her af endte de 469 på strande i Indien, Pakistan og Bangladesh. 

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

19.11.2025SCM.dk

Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

17.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Fremtidens fleksible løsning

14.11.2025SCM.dk

Ørsted når målet: 98 procent lavere CO2-udledning

14.11.2025SCM.dk

Organisationer jubler over europæisk regelforenkling

14.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

To gode dage med besøg fra AGILOX

14.11.2025SCM.dk

Regler spænder ben for dem, der vil skabe mere natur

13.11.2025SCM.dk

Tidligere forsvarschef Peter Bartram indtræder i Baso Groups bestyrelse

13.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Mindre spildtid – mere samarbejde: Sådan har MENY Hillerød forbedret effektiviteten

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby