Dansk søfart vil stadig bruge indisk ophugning

Selvom den norske rederibranche nægter at benytte en række landes ophugningsværfter, vil den danske branche ikke gøre det samme. For det er mere kompliceret end som så, siger branchen.

Den danske rederibranche vil ikke følge nordmændene i ophugningsregler. Foto: Flickr/Ron Cogswell..

28.08.2015

SCM.dk

Den danske skibsbranche kommer ikke til at følge Norges eksempel med nultolerance over for beaching (ophugning) i Indien, Pakistan og Bangladesh.

For det er sværere at se igennem arbejdsforhold end blot at kigge på landegrænser, mener man i Danmarks Rederiforening.

"Vi er enige i, at vi som erhverv hverken kan eller vil acceptere uforsvarlige forhold på ophugningsfaciliteterne. Men for os at se, er billedet mere nuanceret, end at man bare taler geografi," siger underdirektør Maria Bruun Skipper til branchesitet Shippingwatch.dk.

Læs også: Norsk rederibranche siger nej til ”beaching”

Hun mener, det er mere kompliceret end som så, og at man skal gå ind og se hvert sted for sig og vurdere arbejdsforhold og miljøbelastning på det enkelte værft. 

Den holdning møder anerkendelse i branchen, hvor blandt andre GMS Leadership erklærer sig enig.  

Virksomheden mener således, at det er en noget overfladisk betragtning, og at den i øvrigt heller ikke er i overensstemmelse med Hong Kong-konventionen – aftalen om bedre forhold i ophuggerbranchen, der er strandet i FN-regi med underskrifter fra blot tre lande.

”Det er blevet hentydet i visse artikler at Hongkong-konventionen forbyder beaching og det er forkert. Mange af ophugsværfterne i Alang har gjort store fremskridt for at opfylde kravene i Hongkong-konventionen, så at bandlyse en hel region, uden at bese de individuelle steder, gør intet for at motivere de konkurrerende ophugsværfter i det sydlige Asien for at forbedre deres standarder eller at overbevise myndigheder i regionen om, at de skal ratificere konventionen," siger adm. direktør i GMS, Anil Sharma, i en pressemeddelelse.

Læs også: Danske rederier kan tjene stort på Iran

Danmarks Rederiforening påpeger også, at visse værfter har kraner og cementunderlag. Et forhold, som Norsk Rederiforbunds formand Sturla Henriksen mente manglede mange steder, hvorfor arbejdsmiljøet var meget vanskeligt at garantere. 

-JPN

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

17.04.2024SCM.dk

Reservedelsleverandør styrker logistik og salg

16.04.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

15.04.2024SCM.dk

Net zero mål for CO2 er problematiske for mange virksomheder

12.04.2024SCM.dk

Industrivirksomhed vender ESG-krav til fordel

11.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

CSRD - hvem, hvad, hvor og hvordan?

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle