Dagrofa lancerer fælles CSR-strategi
Dagrofa er klar med en fælles CSR-strategi for hele fødevarekoncernen, der løber frem til udgangen af 2024. Centralt for den nye strategi er, at alle forretningsenheder er ansvarlige for at nå de fælles mål for samfundet og for forretningen.
Dagrofa er hastigt på vej ud af 2021 med et økonomisk overskud for første gang i ni år. Virksomhedens strategi og økonomiske position underbygges nu af en fælles corporate social responsibility-strategi (CSR) for hele koncernen under overskriften ”Vi hjælper globalt ved at styrke lokalt”. CSR-strategien er drevet af et ønske om at gøre en forskel for samfundet og forretningen på samme tid.
”Med strategien vil vi fokusere målrettet på vores samfundspositive arbejde lokalt og vores indsats i forhold til klima, miljø og sundhed med udgangspunkt i FNs Verdensmål. På grund af vores finmaskede butiksnetværk, kan vi gøre en forskel – ikke kun i de store og mellemstore byer, men helt ned på super lokalt niveau”, siger Henrik E. Johannsen, som er Dagrofas CSR Manager.
Dagrofas nye CSR-strategi bliver en fælles rød tråd for alle koncernens enheder; logistik, foodservice og købmændene i kæderne MENY, Spar, min Købmand og Let-Køb.
Læs også: Stærk CSR skaber robusthed over for pandemitrusler
Samtidig vil den fokusere på tre hovedområder under overskrifterne; klima og bæredygtig energi, folkesundhed og ansvarligt forbrug og bæredygtig udvikling lokalt, og tage udgangspunkt i FNs verdensmål nummer 3, 7, 11, 12 og 13.
De konkrete mål i strategien omhandler blandt andet brugen af grøn strøm, hvor målet er 75 procent grøn strøm ved udgangen af 2024. Samtidig øger Dagrofa sin i forvejen stærke position i de små lokalsamfund med mål om at øge biodiversiteten omkring de små dagligvarebutikker.
”Den lokale købmandsbutik har et stort potentiale, når det handler om at bidrage til den lokale sammenhængskraft og styrke nærdemokratiet. Vi har et konkret mål om at inddrage borgerne i en bæredygtig udvikling af den lokale butik. Det gælder alt fra det konkrete udvalg af varer til hvilke opgaver indenfor CSR, de lokale borgere ønsker, at købmanden tager under sine vinger”, siger Henrik E. Johannsen.
- KCP