Dagrofa lancerer fælles CSR-strategi

Dagrofa er klar med en fælles CSR-strategi for hele fødevarekoncernen, der løber frem til udgangen af 2024. Centralt for den nye strategi er, at alle forretningsenheder er ansvarlige for at nå de fælles mål for samfundet og for forretningen.

Dagrofa står bag dagligvarebutikkerne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb og ejer også Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice, som er leverandør til restauranter, hoteller og kantiner. Foto: Dagrofa.

20.12.2021

SCM.dk

Dagrofa er hastigt på vej ud af 2021 med et økonomisk overskud for første gang i ni år. Virksomhedens strategi og økonomiske position underbygges nu af en fælles corporate social responsibility-strategi (CSR) for hele koncernen under overskriften ”Vi hjælper globalt ved at styrke lokalt”. CSR-strategien er drevet af et ønske om at gøre en forskel for samfundet og forretningen på samme tid.

”Med strategien vil vi fokusere målrettet på vores samfundspositive arbejde lokalt og vores indsats i forhold til klima, miljø og sundhed med udgangspunkt i FNs Verdensmål. På grund af vores finmaskede butiksnetværk, kan vi gøre en forskel – ikke kun i de store og mellemstore byer, men helt ned på super lokalt niveau”, siger Henrik E. Johannsen, som er Dagrofas CSR Manager.

Dagrofas nye CSR-strategi bliver en fælles rød tråd for alle koncernens enheder; logistik, foodservice og købmændene i kæderne MENY, Spar, min Købmand og Let-Køb.

Læs også: Stærk CSR skaber robusthed over for pandemitrusler

Samtidig vil den fokusere på tre hovedområder under overskrifterne; klima og bæredygtig energi, folkesundhed og ansvarligt forbrug og bæredygtig udvikling lokalt, og tage udgangspunkt i FNs verdensmål nummer 3, 7, 11, 12 og 13.

De konkrete mål i strategien omhandler blandt andet brugen af grøn strøm, hvor målet er 75 procent grøn strøm ved udgangen af 2024. Samtidig øger Dagrofa sin i forvejen stærke position i de små lokalsamfund med mål om at øge biodiversiteten omkring de små dagligvarebutikker.

”Den lokale købmandsbutik har et stort potentiale, når det handler om at bidrage til den lokale sammenhængskraft og styrke nærdemokratiet. Vi har et konkret mål om at inddrage borgerne i en bæredygtig udvikling af den lokale butik. Det gælder alt fra det konkrete udvalg af varer til hvilke opgaver indenfor CSR, de lokale borgere ønsker, at købmanden tager under sine vinger”, siger Henrik E. Johannsen.

- KCP

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

26.11.2025SCM.dk

LEGO-topchef Niels B. Christiansen er Årets Leder 2025

25.11.2025Inact ApS

Sponseret

Sådan forvandler du din supply chain fra omkostning til vækstmotor

25.11.2025SCM.dk

Cybertrusler: Virksomheder opruster i takt med stigende bekymring blandt erhvervsledere

25.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Black Friday presser tempoet, automatisering gør forskellen

24.11.2025AGR

Sponseret

Forsyningskæden: Det skjulte led i forbedret bundlinje

24.11.2025SCM.dk

ESG i forsyningskæden er blevet et ’hvordan’ – og ikke længere et ’hvorfor’

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle