Dagrofa lancerer fælles CSR-strategi

Dagrofa er klar med en fælles CSR-strategi for hele fødevarekoncernen, der løber frem til udgangen af 2024. Centralt for den nye strategi er, at alle forretningsenheder er ansvarlige for at nå de fælles mål for samfundet og for forretningen.

Dagrofa står bag dagligvarebutikkerne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb og ejer også Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice, som er leverandør til restauranter, hoteller og kantiner. Foto: Dagrofa.

20.12.2021

SCM.dk

Dagrofa er hastigt på vej ud af 2021 med et økonomisk overskud for første gang i ni år. Virksomhedens strategi og økonomiske position underbygges nu af en fælles corporate social responsibility-strategi (CSR) for hele koncernen under overskriften ”Vi hjælper globalt ved at styrke lokalt”. CSR-strategien er drevet af et ønske om at gøre en forskel for samfundet og forretningen på samme tid.

”Med strategien vil vi fokusere målrettet på vores samfundspositive arbejde lokalt og vores indsats i forhold til klima, miljø og sundhed med udgangspunkt i FNs Verdensmål. På grund af vores finmaskede butiksnetværk, kan vi gøre en forskel – ikke kun i de store og mellemstore byer, men helt ned på super lokalt niveau”, siger Henrik E. Johannsen, som er Dagrofas CSR Manager.

Dagrofas nye CSR-strategi bliver en fælles rød tråd for alle koncernens enheder; logistik, foodservice og købmændene i kæderne MENY, Spar, min Købmand og Let-Køb.

Læs også: Stærk CSR skaber robusthed over for pandemitrusler

Samtidig vil den fokusere på tre hovedområder under overskrifterne; klima og bæredygtig energi, folkesundhed og ansvarligt forbrug og bæredygtig udvikling lokalt, og tage udgangspunkt i FNs verdensmål nummer 3, 7, 11, 12 og 13.

De konkrete mål i strategien omhandler blandt andet brugen af grøn strøm, hvor målet er 75 procent grøn strøm ved udgangen af 2024. Samtidig øger Dagrofa sin i forvejen stærke position i de små lokalsamfund med mål om at øge biodiversiteten omkring de små dagligvarebutikker.

”Den lokale købmandsbutik har et stort potentiale, når det handler om at bidrage til den lokale sammenhængskraft og styrke nærdemokratiet. Vi har et konkret mål om at inddrage borgerne i en bæredygtig udvikling af den lokale butik. Det gælder alt fra det konkrete udvalg af varer til hvilke opgaver indenfor CSR, de lokale borgere ønsker, at købmanden tager under sine vinger”, siger Henrik E. Johannsen.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

17.04.2024SCM.dk

Maersk opgiver at sælge containerfabrikker

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

16.04.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

15.04.2024SCM.dk

Net zero mål for CO2 er problematiske for mange virksomheder

12.04.2024SCM.dk

Industrivirksomhed vender ESG-krav til fordel

11.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

CSRD - hvem, hvad, hvor og hvordan?

11.04.2024SCM.dk

Ny retspraksis i Europa: Klimabeskyttelse som menneskeret

09.04.2024SCM.dk

Vigtigt skridt for den grønne omstilling

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle