Dachser udvider emissionsfri levering til 11 europæiske byer
Inden udgangen af 2022 vil Dachsers leveringer til centrum af mindst 11 større europæiske byer foregå uden emissioner. Til dato er DACHSER Emission-Free Delivery blevet implementeret i Stuttgart, Freiburg og Oslo. Nu er forberedelserne også i gang i Berlin, München, Strasbourg, Paris, Prag, København, Madrid og Porto.
"Vores initiativ med at udvide DACHSER Emission-Free Delivery til mindst 11 større europæiske byer inden udgangen af 2022 er optakten til en række tiltag, som vi vil gennemføre i de kommende år som led i vores langsigtede klimabeskyttelsesstrategi", fortæller Chief Development Officer Stefan Hohm, der sammen med CEO Burkhard Eling er ansvarlig for klimabeskyttelse hos Dachser.
Transportvirksomheden har netop besluttet at udvide til sine emissionsfri by-leveringer til yderligere otte storbyer i Europa udover de nuværende tre: Stuttgart, Freiburg og Oslo.
DACHSER Emission-Free Delivery indebærer, at Dachser som standard leverer alle forsendelser emissionsfrit i et defineret område i centrum af storbyerne, normalt omkring gågaderne i bymidten. På den måde udledes der ingen luftforurenende stoffer eller drivhusgasser lokalt, ligesom støjniveauet i byerne også reduceres.
Læs også: El-skraldebiler overtager affaldsindsamling i København
Initiativet handler om klimamæssig bæredygtighed såvel som forretningsmæssig bæredygtighed. Det bliver nemlig i højere grad en forventning blandt kunder, at der tages et ansvar: ”Aktiv klimabeskyttelse er en del af Dachsers strategi for inkluderende ansvar. Samtidig lever vores engagement op til vores kunders og interessenters forventninger og sikrer dermed virksomhedens langsigtede bæredygtighed", forklarer Dachsers CEO, Burkhard Eling i en pressemeddelelse.
Den emissionsfri levering er mulig fordi Dachsers lastbiler og varevogne i byerne kun kører på el. Derudover bruger virksomheden også el-ladcykler, der er specialudviklet til styk- og pallegods helt op til 250 kg. Lastbilerne bringer forsendelserne frem til mikrohubs – små lagre nær centrum – hvorefter ladcyklerne tager over og leverer hele vejen til modtageren, hvilket ofte er gågader. De få varer, der på grund af vægt eller størrelse ikke er egnet til cykler, bliver kørt det sidste stykke med el-lastbilen.
I december 2018 vandt pilotprojektet på DACHSER Emission-Free Delivery i Stuttgart en pris i en konkurrence om bæredygtig bylogistik arrangeret af det tyske miljøministerium.
- KCP