El-skraldebiler overtager affaldsindsamling i København
I takt med Københavns Kommunes udliciteringer af affaldshåndteringen ophører, vil ARC overtage rollen. Nu har ARC sikret at det bliver på en langt mere grøn vis. De har nemlig købt 15 fuldelektriske lastbiler fra Scania til at samle skrald ind allerede fra starten af næste år.
Københavns Kommune har en ambitiøs plan om at blive CO2-neutrale allerede i år 2025. Det mål er de nu et skridt nærmere, for med købet af 15 fuldelektriske Scania-lastbiler skriver Amager Ressourcecenter, ARC, historie hos lastbilproducenten Scania med den største aftale om fuldelektriske lastbiler i virksomhedens historie.
Det skriver Scania i en pressemeddelelse.
“Det her er et super spændende projekt. Lastbilerne er kun én del af omstillingen. Det handler også om nye lokationer og om lade-infrastruktur, som er et kæmpe projekt i sig selv. Det er planlagt, at bilerne kommer til at køre ud to gange om dagen, og så lader de op i mellemperioden. Imellem de to vagtskifter vil man lave en fast charging, og om natten er det meningen, at vi laver en almindelig opladning uden for kogetidspunktet, hvor strømmen er grønnest og billigst”, fortæller Per Fischer, der er Contract Manager hos ARC og har ansvaret for den netop indgåede aftale mellem ARC og Scania.
Han fortæller desuden, at de nye lastbiler i første omgang skal hente haveaffald i København, men inden 2025 er planen, at mindst 100 fuldelektriske skraldebiler skal indsamle Københavns affald.
Grøn efterspørgsel
I øjeblikket er affaldshåndteringen i Københavns Kommune udliciteret, men i takt med at de nuværende kontrakter udløber, kommer ARC til at overtage driften og indsamlingen af husholdningsaffald, som bliver med de nye, fuldelektriske lastbiler, hvor hovedparten kommer fra Scania.
Hos Scania er der også begejstring over udsigten til flere el-lastbiler på de danske veje. Med den historiske ordre fra ARC og Københavns Kommune banes vejen for den grønne transportsektor.
Læs også: Københavns indkøb skubber til bæredygtigheden
“Det her er den største BEV-volumen-ordre (batterielektriske løsninger red.), som Scania har fået - også globalt. Det vidner jo om en ambitiøs kommune, der tager den grønne dagsorden meget seriøst. Så det er et utroligt spændende projekt at tage del i”, udtaler Anton Freiesleben, der er salgsdirektør i Scania Danmark.
I 2025 regner Scania med, at elektrificerede køretøjer vil udgøre omkring 10 procent af koncernens køretøjssalg i Europa - et tal, de forventer vil stige til hele 50 procent allerede i 2030.
Positive sidegevinster
Planen er, at de første el-lastbiler allerede kommer ud at køre til næste år.
Selvom beslutningen om den store investering i el-lastbiler er truffet med formålet om at blive CO2-neutrale, så følger der også andre fordele for københavnerne med, forklarer Per Fischer:
Læs også: STARK satser på el-lastbiler til distribution i København
“For borgerne i kommunen betyder det her to ting. Det ene er, at der kommer mindre partikelforurening i luften, da el-motoren er helt emissionsfri. Det andet er, at støjen fra skraldebilerne bliver væsentligt reduceret, når bilerne kommer over på el. Fremover vil det kun være støjen fra beholderne, når de tømmes, man vil kunne høre”.
- KCP