17.05.2021 | Lager & distribution
El-skraldebiler overtager affaldsindsamling i København
I takt med Københavns Kommunes udliciteringer af affaldshåndteringen ophører, vil ARC overtage rollen. Nu har ARC sikret at det bliver på en langt mere grøn vis. De har nemlig købt 15 fuldelektriske lastbiler fra Scania til at samle skrald ind allerede fra starten af næste år.
Tilbage i 2013 leverede Scania de første biogas-lastbiler til renovationskørsel i København. Nu er tiden kommet til introduktion af fuld-elektriske batteri-lastbiler som indfases fra 1. januar 2022. Foto: Scania Danmark.
Københavns Kommune har en ambitiøs plan om at blive CO2-neutrale allerede i år 2025. Det mål er de nu et skridt nærmere, for med købet af 15 fuldelektriske Scania-lastbiler skriver Amager Ressourcecenter, ARC, historie hos lastbilproducenten Scania med den største aftale om fuldelektriske lastbiler i virksomhedens historie.
Det skriver Scania i en pressemeddelelse.
“Det her er et super spændende projekt. Lastbilerne er kun én del af omstillingen. Det handler også om nye lokationer og om lade-infrastruktur, som er et kæmpe projekt i sig selv. Det er planlagt, at bilerne kommer til at køre ud to gange om dagen, og så lader de op i mellemperioden. Imellem de to vagtskifter vil man lave en fast charging, og om natten er det meningen, at vi laver en almindelig opladning uden for kogetidspunktet, hvor strømmen er grønnest og billigst”, fortæller Per Fischer, der er Contract Manager hos ARC og har ansvaret for den netop indgåede aftale mellem ARC og Scania.
Han fortæller desuden, at de nye lastbiler i første omgang skal hente haveaffald i København, men inden 2025 er planen, at mindst 100 fuldelektriske skraldebiler skal indsamle Københavns affald.
Grøn efterspørgsel
I øjeblikket er affaldshåndteringen i Københavns Kommune udliciteret, men i takt med at de nuværende kontrakter udløber, kommer ARC til at overtage driften og indsamlingen af husholdningsaffald, som bliver med de nye, fuldelektriske lastbiler, hvor hovedparten kommer fra Scania.
Hos Scania er der også begejstring over udsigten til flere el-lastbiler på de danske veje. Med den historiske ordre fra ARC og Københavns Kommune banes vejen for den grønne transportsektor.
Læs også: Københavns indkøb skubber til bæredygtigheden
“Det her er den største BEV-volumen-ordre (batterielektriske løsninger red.), som Scania har fået - også globalt. Det vidner jo om en ambitiøs kommune, der tager den grønne dagsorden meget seriøst. Så det er et utroligt spændende projekt at tage del i”, udtaler Anton Freiesleben, der er salgsdirektør i Scania Danmark.
I 2025 regner Scania med, at elektrificerede køretøjer vil udgøre omkring 10 procent af koncernens køretøjssalg i Europa - et tal, de forventer vil stige til hele 50 procent allerede i 2030.
Positive sidegevinster
Planen er, at de første el-lastbiler allerede kommer ud at køre til næste år.
Selvom beslutningen om den store investering i el-lastbiler er truffet med formålet om at blive CO2-neutrale, så følger der også andre fordele for københavnerne med, forklarer Per Fischer:
Læs også: STARK satser på el-lastbiler til distribution i København
“For borgerne i kommunen betyder det her to ting. Det ene er, at der kommer mindre partikelforurening i luften, da el-motoren er helt emissionsfri. Det andet er, at støjen fra skraldebilerne bliver væsentligt reduceret, når bilerne kommer over på el. Fremover vil det kun være støjen fra beholderne, når de tømmes, man vil kunne høre”.
- KCP
Innovation

Ny støttepulje til virksomheder der vil automatisere med robotter
Til oktober kan små og mellemstore virksomheder søge tilskud fra en ny pulje uddelt af SMV:Digital. Tilskuddet skal gå til rådgivning om, hvordan robotter kan gøre en konkret forskel i virksomhedens produktion.
Branchenyt

Brintbranchen ærgrer sig over aftale om CCS
Dagens CCS-aftale, hvor 27 milliarder kroner bliver fordelt til lagring af mindst 34 millioner tons CO2 i den danske undergrund, indeholder ingen incitamenter til, at CO2’en allerede inden 2030 kan blive anvendt til at producere grønne brændstoffer. Det ærgrer Brintbranchen, der advarer om de potentielle konsekvenser for Danmarks og EU's omstilling af den tunge transport og industri.
Branchenyt

Robotter, automatisering og prisuddeling
Fremtiden er i fokus, når robotterne indfinder sig på HI Tech & Industry Scandinavia i MCH Messecenter Herning den 3.-5. oktober. På messen favnes fremtidens projekter og kunder, ligesom kimen lægges til nye samarbejder. Også vinderen af DIRA Automatiseringsprisen skal kåres på messen.
Lager & distribution

Cobot-automatisering løfter palletering til nyt niveau
Ny virtuel konference kaster lys over, hvordan virksomheder driver palletering mere effektivt.
Innovation

Kunstig intelligens har stort potentiale
Længe har der været snak om, at kunstig intelligens vil transformere måden, vi arbejder på. En ny undersøgelse fra Havard University afslører nu, at brugen af AI ikke kun øger opgavehastigheden med mere end 25 procent, men også forbedrer opgavekvaliteten med over 40 procent.
Innovation

3D-scanner automatiserer Grundfos’ kvalitetssikring
In-line 3D-scanner, der er udarbejdet af specialistvirksomhederne Unimec og Zebicon, har automatiseret Grundfos’ kvalitetskontrol på kritisk vigtige printplader. Løsningen gør det muligt at kvalitetssikre samtlige komponenter i stedet for stikprøver og minimerer antallet af defekte produkter.