06.09.2021  |  Branchenyt

Coronaudbrud presser nu også luftfragtspriserne i vejret

Prisen på søfragt er steget hen over sommeren sammen med transittiderne. Især coronaudbrud blandt havnemedarbejdere i Kina har skabt backlog, hvilket nu også har ramt kinesiske lufthavne.

Stor efterspørgsel efter luftfragt, coronaudbrud og strengere restriktioner gør det svært at håndtere godsmængden i kinesiske lufthavne. ”Du kan forvente mindst 2-3 gange længere transittider end normalt i de næste par uger”, siger Rickard Ingvarsson, der er adm. direktør for Asien hos Scan Global Logistics, til Dagens Logistik. Konsekvensen er stigende luftfragtspriser.

Læs også: Værdisæt og fragtpriser får dansk producent til at trække sin produktion hjem fra Kina

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Rickard Ingvarsson beskriver, hvordan priserne har flyttet sig fra omkring 20 kroner per kilo før coronakrisen til 35 kroner i dag, ligesom branchen forventer en stigning til 50 kroner per kilo, når vi går ind i højsæsonen med Black Friday og jul.

”Fragtraterne til USA er steget endnu mere, hvor priserne ligger på omkring 100 kroner per kilo på nuværende tidspunkt og fortsætter med at stige”, tilføjer han.

Udover de coronanedlukninger, der har præget kinesiske havne de seneste måneder, har generelle restriktioner været med til at begrænse mængden af arbejdskraft.

Læs også: Priserne på kontraktskibsfragt stiger – og falder ikke ned igen lige foreløbig

”De titusinder af mennesker, der arbejder med godshåndtering i Shanghai Pudong, har skiftet mellem at arbejde i en uge, at blive isoleret på karantænehoteller i en uge, efterfulgt af en uge derhjemme, og sådan er det gået i ring. Da arbejdet også er ekstremt krævende, har mange medarbejdere sagt op, hvilket har skabt en situation, hvor godskøerne og efterslæbet vokser, flyselskaber aflyser ruter til lufthavnen, og flyvningerne er tomme eller kun halvt fulde”, forklarer Rickard Ingvarsson og afslutter:

”Mangel på arbejdskraft var stor allerede før. Ting som strengere restriktioner for kabinepersonalet og mere kompliceret toldhåndtering betyder, at transittiden nu vokser på både indgående og udgående varer”.

- KCP

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere