Værdisæt og fragtpriser får dansk producent til at trække sin produktion hjem fra Kina
Den prisvindende audiovirksomhed Lemus investerer tungt i fremtidssikring og virksomhedens værdisæt. Efter to års omstilling fremstiller virksomheden nu sine produkter på dansk jord. Blandt andet fordi fragtpriser bare stiger og stiger, og kortere leveringstider skaber mere fleksibilitet.
Den danske virksomhed Lemus fremstiller æstetiske kvalitetslydmøbler, og lydproducenten har truffet en stor beslutning. En central del af deres produktion ikke længere skal foregå i Kina. Det er virksomhedens produktion af kabinetter til deres eftertragtede højtalere, der nu skal fremstilles i Danmark, hvor højtalerproducenten i forvejen fremstiller møblerne til sine lydmøbler.
Beslutningen om at placere produktionen af kabinetterne i Danmark bygger primært på to ønsker:
• et ønske om at forankre virksomhedens værdisæt i forsyningskæden og
• et ønske om at optimere virksomhedens omstillingsparathed i en global økonomi, der er præget af krise.
Og så glæder vi os til at styrke kvaliteten af vores produkter, være med til at skabe flere arbejdspladser i Danmark og skære ned på vores CO2-udslip.
Rasmus Kastrup
Altså værdier og resiliens. Resiliens er en megatendens og en naturlig reaktion på covid-19 krisen. Men hvorfor nu ’værdier’, og hvad er værdier egentlig for en størrelse?
”Da vi skulle træffe beslutningen, handlede det for os om meget mere end tal. Det blev til en værditænkning om, hvor vi gerne vil se virksomheden fem til ti år fremme i tiden. Hvad vil forbrugerne for eksempel tænke om os og vores produkter? Vi vil gerne skabe arbejdspladser i Danmark”, fortæller Rasmus Kastrup, administrerende direktør og grundlægger af Lemus.
Investering i virksomhedens værdisæt
For Lemus er der ingen tvivl om de store fordele, der er ved at fremstille sine varer i Danmark. Med lokal produktion opnår de blandt andet billigere fragt, korte leveringstider, forbedret produktkvalitet og bedre kontrol over værdikæden.
Investeringen handler dog i lige så høj grad om at drive en virksomhed, der er værdifuld for forbrugerne. For Lemus betyder det ’at producere dansk og skabe danske arbejdspladser’. Derudover opnår Lemus et betydeligt lavere CO2-aftryk og mulighed for at fremstille møbler af europæisk FSC-certificeret træ.
”Ser man blot på fakturaen, er det betydeligt dyrere at producere i Danmark. Men når vi først inddrager reklamation, fragt og leveringstid, udligner prisforskellen sig hurtigt. Og så glæder vi os til at styrke kvaliteten af vores produkter, være med til at skabe flere arbejdspladser i Danmark og skære ned på vores CO2-udslip”, fortæller Rasmus Kastrup.
Fakta om Lemus
Lemus blev stiftet i 2014 med visionen om at fusionere lyd og smart home-teknologi med design- og møbelindustrien. Lemus Home er designet, udviklet og produceret i Danmark med hjælp fra nogle af verdens førende lydingeniører.
Omstillingsparatheden lagt under pres
Med en leveringstid på lidt over et halvt år, forsinkelser, told og risiko for leverandørkonkurser er der ikke meget, der taler for at holde produktionen i Kina. Dertil er fragtomkostningerne fra Kina eksploderet de seneste år, forklarer Rasmus Kastrup.
”Lange leveringstider og øget fragtpriser har ligeledes dannet grundlaget for vores beslutning om at trække produktionen hjem. De seneste år har vist os, at det ikke længere er optimalt for os at producere i udlandet. Vi blev simpelthen for ufleksible, og der var udfordringer med kvaliteten af produkterne”, fortæller Rasmus Kastrup, administrerende direktør og grundlægger af Lemus.
Denne artikel er del af et tema:
Tema om levering & transport 2021