Coronakrise udløser ny rekord i tomme butikker
I tredje kvartal sætter antallet af udbudte butikslokaler ifølge erhvervsportalen Ejendomstorvet.dk ny rekord . De historisk høje tal afspejler flere måneders coronakrise med opsagte lokaler fra forretninger og spisesteder - og eksperter frygter, at vi næppe har set toppen endnu.
Ved indgangen til tredje kvartal 2020 var udbuddet af butikslokaler rekordhøjt i Danmark.
Læs også: Antallet af tomme lagerlokaler stiger – men ingen grund til panik
Det fremgår af den kvartårlige Ejendomstorvet Markedsindeks-statistik over udbudte erhvervslokaler, udgivet i samarbejde mellem erhvervsportalen Ejendomstorvet.dk, Dansk Ejendomsmæglerforening og EjendomDanmark, som repræsenterer udlejere og administratorer af ejendomme.
”Ved indgangen til året satte udbuddet af butikslokaler rekord – især på grund af øget nethandel. Ved indgangen til juli – og dermed 3½ måned efter corona-nedlukningen i marts – var udbuddet steget yderligere og lå med 6,8 procent på det højeste niveau, vi har registreret i de 17 år, vi har ført statistikker over erhvervslokaler”, siger analytiker Nicholas McFall fra Ejendomstorvet.dk.
I midten af marts blev Danmark lukket ned, så stort set kun dagligvarebutikker kunne holde åbent. I dag må for eksempel indkøbscentre og spisesteder igen holde åbent, men er underlagt restriktioner.
Undervejs har mange forretninger, butikskæder og spisesteder haft store økonomiske problemer. Eksempelvis gik boghandlerkæden Arnold Busck konkurs. Det samme gjaldt en række spisesteder under Café A/Dalle Valle-paraplyen.
”Der er grund til at være nervøs for, om tomgangen kan stige yderligere. Dels er smittespredningen stigende igen og kan udløse nye restriktioner, dels udløber støttepakkerne med lønkompensation snart. Lønpakkerne har givet flere brancher og forretninger kunstigt åndedræt, men ellers er billedet broget. For eksempel har dagligvarebutikker og byggemarkeder haft ekstra omsætning, mens frisører og spisesteder har været tvangslukket. Geografisk er især hovedstaden ramt af, at der er markant færre turister end normalt”, siger Per Nyborg, partner i Institut for Center-Planlægning, som rådgiver kommuner og butikskæder.
En mere effektiv markedsplads
Trods den dystre baggrund er der dog også positive sider ved, at udbuddet af butikslokaler er steget.
”Ved starten af coronakrisen så vi, at udlejere var tilbageholdne med at sende opsagte butikslokaler ud på markedet – ligesom vi så på boligmarkedet, at mange boligejere med salgstanker var afventende. Den tilbageholdenhed er nu afløst af øget udbud, så markedspladsen for erhvervslokaler er blevet mere effektiv. Dermed har for eksempel butikskæder og vordende selvstændige fået flere lokaler at vælge imellem”, siger Ole Hækkerup, administrerende direktør i Dansk Ejendomsmæglerforening.
Læs også: Usikker økonomisk fremtid giver tomme erhvervslokaler
Danmark har i alt godt 12,5 millioner kvadratmeter lokaler til butikker og spisesteder, og ved indgangen til tredje kvartal var 852.400 kvadratmeter udbudt til leje eller til salg. Den hidtidige rekord var på knap 837.000 udbudte kvadratmeter og blev sat ved indgangen til 2020.
- SMF