27.11.2019 | Lager & distribution
Antallet af tomme lagerlokaler stiger – men ingen grund til panik
For første gang i syv år vokser udbuddet af lagerlokaler. Der er dog blot tale om en krusning i tallene og ikke en begyndende vending, mener analytikere.
Det stigende antal tomme lagerlokaler skyldes blandt andet høj leje og lokaler, der ikke er tidssvarende. Arkivfoto.
Gennem flere år er logistiklokaler, lagerhaller og fabriksejendomme nærmest blevet revet ned af hylderne hos udlejere og erhvervsmæglere, men de to seneste kvartaler er der sket en opbremsning, viser friske tal fra Ejendomstorvet.dk.
Læs også: Stor rift om lagerlokaler i Aarhus
”Udbuddet af logistik- og industrilokaler toppede i 2011 og 2012, og derefter er udbuddet stort set faldet kvartal for kvartal. Men i tredje kvartal i år så vi en lille stigning og endnu en stigning i fjerde kvartal. Groft sagt er det første gang i syv år, at udbuddet af ledige lager- og produktionslokaler vokser”, siger analytiker hos Ejendomstorvet.dk, Nicholas McFall.
På landsplan er lige knap 1.500 logistik-, lager- og produktionslokaler udbudt til leje eller salg via sitet. De nye tal bekymrer dog ikke Nordicals, det tidligere Nybolig Erhverv.
”Det er nok snarere en krusning end udtryk for en begyndende vending. Industrien følger i høj grad de økonomiske konjunkturer, hvor Danmark er ved at gå et gear ned. Men tidligere har der været talt om flaskehalse for især lagerfaciliteter, og der er ikke blevet bygget meget nyt. Det væsentlige i udviklingen er, at udbuddet bliver liggende på et niveau omkring eller i underkanten af to procent, som vi har set gennem snart et par år”, siger analysechef Stig Plon Kjeldsen.
Mangel på tidssvarende lokaler
Han peger på, at der fortsat er udsigt til stor interesse for logistiklokaler:
”I Europa er briterne førende i e-handel, og dér kan vi se, at efterspørgslen for logistiklokaler stiger, når nethandlen vokser, blandt andet fordi der kommer decentrale lagre i de større byer for at sikre levering inden for samme dag. Den udvikling er så småt ved at slå igennem herhjemme, og der er mangel på tidssvarende lager- og logistiklokaler”, siger Stig Plon Kjeldsen.
En anden landsdækkende erhvervsmægler mærker fortsat stor interesse for lager- og produktionslokaler:
”Der er stadig stor efterspørgsel, særligt i og omkring de større byer og tæt ved motorvejene. Nogle virksomheder foretrækker at rykke til større byer for at være tættere på kunderne. Lejen er efterhånden kommet op i nogle niveauer, hvor det kan betale sig at bygge nyt, og mange af de ledige lokaler er ikke tidssvarende”, siger Mads Bjerrum Christensen, der er industrichef i EDC Erhverv Poul Erik Bech Aarhus.
Læs også: Usikker økonomisk fremtid giver tomme erhvervslokaler
På landsplan findes der lige knap 103,6 millioner kvadratmeter logistik-, lager- og produktionsejendomme. Udbuddet er størst i Østsjælland og Københavns omegn med 3,5 og 3,3 procent og lavest i Nordjylland med 1,4 procent.
- SMP
Strategi & ledelse

Kun hvert femte store transportselskab følger Parisaftalens mål
Blot 19 procent af virksomhederne i en analyse af bilindustrien, luftfarten og shippingsektoren har reduktionsplaner for sine udledninger, der er i tråd med Parisaftalens temperaturmål. Generelt går udviklingen for langsomt, og specielt luftfarten halter bagud.
Branchenyt

EU-enighed om Vejpakke for transporterhvervet
Efter længere tids forhandlinger er EU-institutionerne i dag nået til enighed om indholdet af EU’s Vejpakke, der skal sikre mere ensartede regler mod fx social dumping, bedre håndhævelse og mere ensartede konkurrencevilkår.
Strategi & ledelse

Landstrømsekspert: ”Danmark er bagud, men vi har ikke tabt”
Danske PowerCon har inden længe 10 store landstrømsanlæg i drift, men ingen af dem er i Danmark. ”Der mangler måske noget medfinansiering”, siger medstifter Peter C. Knudsen om investeringerne i de fleksible anlæg, som kan gøre en stor forskel for ikke mindst krydstogtindustrien.
Strategi & ledelse

Nyt partnerskab skal resultere i CO2-neutrale lastbiler
En samarbejdsaftale mellem Iveco, FPT Industrial og Nikola skal gøre alle partere klogere på udviklingen af brændselscelle- og batteridrevne lastbiler. Samtidig skal det hjælpe Nikola med at klemme sig ind på det europæiske marked.
Lager & distribution

BMW Group melder sig ind i grønt samarbejde
BMW Group ønsker at gøre deres maritime transport mere bæredygtig, og i 2030 er målet udelukkende at gøre brug af nuludledningsfragtskibe. Derfor har selskabet netop meldt sig ind i alliancen "Getting to Zero Coalition".
Branchenyt

PFA investerer i milliardstor logistikportefølje
I samarbejde med den sydkoreanske pensionskasse POBA og den paneuropæiske ejendomsinvestor Patrizia, foretager PFA en milliardinvestering i en portefølje af logistikejendomme i Europa.