Corona sætter gang i automationen i detailhandel

Et ønske om at beskære virksomheders omkostninger har tidligere været drivkraften bag omstillingen til robotteknologi på fabrikker og i varehuse. Coronapandemien sætter et eksplosivt skub i denne udvikling på grund af behovet for social distance og bekymringen for medarbejdernes helbred.

”Organisationer var allerede på vej mod automation. Erstatning af mennesker med teknologi skulle ske – pandemien har bare fået det til at ske i ekspres-tempo.” Arkivfoto..

16.09.2020

SCM.dk

I løbet af foråret har restriktioner indført i forbindelse med COVID-19-pandemien skabt ravage i vores hverdag. Fysiske butikker og restauranter har været lukket, vi har holdt os hjemme og vi har forbrugt mindre – i hvert fald på den gammeldags facon. Den opsparing, vi skulle have brugt på sommerferien eller på utallige cafébesøg, er i stedet blevet brugt på nettet. Efterspørgslen er steget markant hos netbutikker, hvilket øger behovet for automation i forsyningskæden for at kunne efterleve efterspørgslen.

Hurtig og præcis logistik

”En af formerne for automation er identifikation af produkter på indpakningsniveau,” fortæller Randy Mercer, der er Vice President of Global Product Management hos 1WorldSync, til mediet SupplyChainBrain.

Hvordan forstår man et produkt, når det kan være indpakket på forskellige måder eller er forskellige steder i forsyningskæden? Her kan automation mindske forvirringen, når en ny ordre tikker ind hos en producent. Dermed kan de reagere hurtigere og mere præcist, så ordren nemt kan sendes afsted.  

Læs også: Robotvirksomhed fordobler medarbejderantal ovenpå COVID-19-efterspørgsel

”Man begynder at få behov for flere detaljer omkring produkterne. Se for eksempel på kontaktløs shopping: Jeg kan gå ind i en butik, samle noget op og gå ud med det igen. Scannere og kameraer identificerer, hvad jeg har i min hånd. Du skal bruge billeder i høj opløsning fra hver eneste af produktets vinkler, så du kan træne dit system til at forstå, hvad det er. Så kobler du de billeder sammen med dine produktdata. Pludselig bliver data, som historisk set har været rar at have for at sælge til produkter på nettet, nødvendig for, at du kan tilbyde kontaktfri shopping,” uddyber Randy Mercer.  

Forandringer på vej for arbejdskraften

Den eskalerende automation på fabrikker, varehuse og detailhandlere vil få stor betydning for mængden af mennesker på disse arbejdspladser, men også hvad deres roller bliver.

”Det er klart, der kommer til at ske et skift i noget af arbejdsstyrken. Du vil se en reduktion af mennesker, som plejede at hente og samle ordrer, og måske en stigning i mennesker, der arbejder med data-aspektet af at drive automationen,” fortæller Randy Mercer til SupplyChainBrain.

Varehuse bliver allerede redesignet efter fuld automation, og for eksempel bikube-systemer bliver designet til at være helt frie for mennesker. Men det lå ifølge Randy Mercer allerede i kortene før COVID-19 ramte i foråret:

”Organisationer var allerede på vej mod automation. Erstatning af mennesker med teknologi skulle ske – pandemien har bare fået det til at ske i ekspres-tempo.”

Kilde: Supply Chain Brain

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Er du klar til at træffe de rigtige beslutninger for fremtidens logistik?

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

22.05.2025SCM.dk

Cobot sætter nye standarder i kollaborativ automation

22.05.2025Datacon A/S

Sponseret

Case: Munck Gruppen

21.05.2025SCM.dk

Carmo løfter dokumentationen med ny automatiseret CO2-beregner

21.05.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

Betaler I for meget for Dynamics 365 licenser

19.05.2025SCM.dk

Cyberaktivister øger truslen med DDoS-angreb

14.05.2025SCM.dk

Digitalisering som løftestang for bæredygtighed og ESG

13.05.2025Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

12.05.2025SCM.dk

AI og cybersikkerhed sætter dagsordenen på Technomania 2025

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle