Copenhagen Malmö Port varsler opsigelser
Den nuværende krisesituation har resulteret i så markante indtægtstab hos Copenhagen Malmö Port, at de nu bliver nødt til at fyre 40 medarbejdere i Malmø. Der er endnu ikke varslet opsigelser i på den danske side.
Coronakrisen rammer havnevirksomheden Copenhagen Malmö Port (CMP) hårdt. På trods af en række vedtagne foranstaltninger, såsom spareplan og brugen af de statslige hjælpepakker, er CMP nødsaget til at give besked om opsigelser. 40 medarbejdere i Malmø berøres.
Læs også: International shipping til G20-lande: Hold søvejene åbne
Med et Asien, som endnu ikke er tilbage på fuld kapacitet, med et Europa, der er lukket, og med et USA der er hårdt ramt af krisen, er konsekvenserne for handel og turisme i regionen enorme.
Lukkede bilfabrikker og et salg af nyproducerede biler, der er styrtdykket, har ligeledes stor indvirkning på Malmø, som er Skandinaviens største bilhavn.
Desuden påvirkes CMP kraftigt af en for øjeblikket helt lukket krydstogtsindustri og markant nedgang i de fleste øvrige forretningsområder, både i Danmark og i Sverige.
Ingen danske opsigelser endnu
”Jeg beklager virkelig, at vi ikke ser nogen anden udvej end at give varsel om opsigelse. Det er en tung besked at give til medarbejderne. Vi har i et stykke tid arbejdet på at finde andre løsninger, herunder en omfattende spareplan, som blev indledt i marts, og de statslige hjælpepakker benyttes i både Danmark og Sverige, men det er desværre ikke tilstrækkeligt. Faldet i antal anløb og håndterede volumener og dermed indtægtstab er for store”, siger CEO for Copenhagen Malmö Port AB, Barbara Scheel Agersnap.
På den danske side er der ikke varslet opsigelser på nuværende tidspunkt. Udviklingen af krisen og en række igangsatte initiativers effekter bliver afgørende for, om der også vil ske fyringer i Danmark senere på året.
”For at CMP skal kunne forblive en sund virksomhed også i fremtiden er tilpasninger til den nye virkelighed nødvendig, selvom det gør frygteligt ondt. Målsætningen er naturligvis at minimere antallet af opsigelser, og samtidig få CMP ud af krisen på bedst mulig vis, så vi står rustet til at møde markedet og efterspørgslen efter coronakrisen", forklarer Barbara Scheel Agersnap.
Læs også: Logistikvirksomhed erklærer force majeure
"CMP er en del af den kritiske infrastruktur, der sikrer, at godstransporterne i vores region fungerer. Det er vores intention og håb, at CMP også i fremtiden vil være den fantastiske havn, som vi er i dag. Det er netop hensynet til CMP, både i den akutte krise men også på den lidt længere bane, der er årsagen til den triste besked i dag”, slutter hun.
- SMF