13.10.2015  |  Branchenyt

Containerbranchen går trange tider i møde

Fragtraterne falder, og krisen kradser i shippingbranchen, der aldrig kom sig helt oven på finanskrisen. Nu truer recession på ny i branchen.

Fragtraterne styrtdykker i shippingbranchen, og der er udsigt til trange tider. Det skriver Finans.dk.

Læs også: Nyt containerregulativ på vej

Flere års krise i branchen har ført til begyndende konsolideringer, men problemerne er stadig massive blandt flere af de toneangivende virksomheder.

Branchen, der præges af en række store virksomheder med danske Mærsk Line i spidsen, oplever også et verdensmarked, der ikke er i så stor vækst, som man kunne ønske.

Det er særligt Fjernøstens store rederier, der tager tæskene. Blandt andet har japanske MOL, NYK Line og K Line tilsammen tabt 3,6 mia. kr. på driften i løbet af de seneste fem år.

Også hos de koreanske konkurrenter Hanjin og Hyundai Merchant Marine er der ligeledes røde tal på bundlinjerne. De har mistet 2,6 mia. kr. i samme periode.

Læs også: APM Terminals udvider i Sydeuropa og Sydamerika

Finans.dk vurderer også, at den mere begrænsede efterspørgsel på containershipping er kommet bag på branchen og særligt Maersk Line.

Her havde man vurderet en vækst på 3-5 procent, men det reelle tal endte på 1-2 procent. Det flugter dog også med IMF’s forventede vækst på det globale marked. De har netop nedjusteret væksten til 3,1 procent.

-JPN

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere