Stigende e-handel påvirker markedet for logistikejendomme
I takt med at e-handlen vinder større indpas på det danske marked, opleves der også nye krav fra logistikmarkedets aktører, lyder det fra rådgivningsvirksomheden Colliers. Både producenter og forbrugere vil have lynhurtig levering, og det påvirker hvor logistikvirksomhederne placerer sig.
I 2018 steg danskernes onlinekøb med 13 procent sammenlignet med 2017, ifølge FDIH. Men det er ikke kun selve e-handelen, der stiger, det samme gør kravene fra både producenterne og forbrugerne.
Læs også: DHL topper op i Fredericia – mulighed for mere plads
Begge parter stiller krav om hurtig levering, hvilket har sat citylogistik og ’last mile distribution’ på dagsordenen i logistikbranchen. Dermed får e-handlen signifikant betydning for, hvor logistikvirksomhederne i fremtiden placerer sig, og hvordan de indretter sig, lyder det fra rådgivningsvirksomheden Colliers.
Ifølge Dan Wærn, ejendomsdirektør hos transportkæmpen DHL, har e-handelen haft betydning for, hvilke ejendomme virksomheden efterspørger:
”Vi stiller i dag nogle andre krav til udformningen af ejendommene. For eksempel har den øgede tilstrømning af privatpersoner, der henter pakker, betydet, at der skal flere p-pladser til, ligesom der skal være velkomstområder og plads til at vente”, siger han.
DHL har servicecentre i Københavns lufthavn, Fredericia og Skanderborg, samt hovedkontor i Vallensbæk.
Ønske om by-placering
Logistikfirmaer har i flere år placeret sig tæt på København, hvilket har betydet lav tomgang og højere lejepriser. Men som et led i efterspørgslen på lager- og logistiklokaler, ses nu også en tendens, hvor flere logistikfirmaer ønsker at placere sig i byerne.
”Tomgangen på industri- og logistiklokaler i Storkøbenhavn er rekordlav. Vi gik ud af 2018 med en tomgang på kun 2,7 procent,” siger erhvervsmægler for industri- og logistik hos Colliers, Helle Andersen.
Efterspørgslen er stadig størst på de logistikejendomme, som opfylder moderne krav til loftshøjde, arealfordeling og ikke mindst placering.
”Vi vurderer, at tomgangen dækker over beholdningen af gamle og utidssvarende lokaler, som ikke lever op til nutidens krav. Vi har ingen problemer med at udleje nye lokaler, f.eks. har vi netop udlejet de første lokaler i Greve Distributions Center, der netop er opført til at imødekomme brugernes aktuelle behov”, forklarer hun.
Læs også: Laveste tomgang for industrilokaler i Østjylland siden finanskrisen
Alt i alt oplever Colliers et marked, som de seneste år har været præget af stor udvikling, og det ser ud til at denne udvikling fortsætter inde i byerne.
- SDN