CO2-reduktioner: Uni-Tankers investerer massivt i intelligent motorstyring
Ti måneders testsejlads med Frugal Propulsion på tankskibet Endelo Swan viser en brændstofbesparelse på 12,2 procent. Uni-Tankers kommer simpelthen længere på literen. Det får nu tankskibsrederiet til at installere systemet på flere skibe i flåden.
”Med Frugal Propulsion står vi med et system, som gør os i stand til at reducere klimapåvirkningen fra vores flåde samtidig med, at vi styrker vores konkurrenceevne. Endelo Swan er en rigtig fornuftig business case, og det er oplagt for os at udvide samarbejdet med Frugal Technologies”, udtaler Peter V. Stokbro, der er teknisk direktør hos Uni-Tankers i en pressemeddelelse.
Frugal Propulsion blev installeret på tankskibet Endelo Swan i forbindelse med en dokning i juni 2020, da det fynske tankskibsrederi løbende arbejder på at gøre sine olie- og kemikalietankere mere effektive.
Valget faldt på Frugal Propulsion, som skulle give nogle hidtil usete muligheder for optimering af brændstofforbruget på motordrevne skibe. Resultatet er en brændstofbesparelse på 12,2 procent, og derfor installerer Uni-Tankers, i første omgang, systemet på yderligere tre skibe.
Bevist sit værd
Hos Frugal Technologies er man glad for at kunne komme med beviser for teknologiens muligheder.
”Vi har bevist, at systemet virker, og at det kræver minimal ombygning på skibet. Brændstof er den ubetinget største, løbende udgift på fragtskibene, og det er ikke svært for rederne at se potentialet. Med Uni-Tankers har vi nu en rigtig stærk case, som forhåbentlig kan få andre til at følge efter”, siger Peter Hauschildt, Naval Architect og CEO hos Frugal Technologies.
Læs også: IoT-teknologi reducerer skibes brændstofforbrug
Frugal Propulsion er et patenteret og klassegodkendt on-top-system, som sørger for, at motor og propel er konstant optimeret i forhold til dybgang, last, bølger og vind. Der er ingen manuelle justeringer.
”Vi havde i starten en bekymring for, om motoren risikerede overbelastning. Det kunne Frugal Technologies dog hurtigt afkræfte gennem performancetests. Hvis de næste installationer forløber som forventet, er vi klar til at investere yderligere”, afslutter Peter V. Stokbro.
- KCP