Category management giver store indkøbsfordele
Wrist Ship Supply reducerer omkostninger med trecifret millionbeløb på tre år. En stor del af årsagen er virksomhedens 14 category managers.
Det har ikke været helt let at indføre category management i Wrist Ship Supply, men når pengene bliver synlige på bundlinjen, så hjælper det på arbejdet med at overbevise både internt i indkøbsafdelingen og eksternt i virksomhedens øvrige funktioner. Det fortæller CPO Lars Bomholt, der blev ansat i 2012 blandt andet til opgaven med at indføre category management (CM).
Wrist Ship Supply er verdens største leverandør af forsyninger til skibe og boreplatforme m.m. Virksomheden er ejet af kapitalfonden Altor og har de sidste år været igennem en solid vækst, og virksomhedens cirka 1300 medarbejdere omsætter i dag for cirka 4 milliarder DKK. Væksten er både sket gennem opkøb og organisk vækst.
CM professionaliserer
”CM er i dag en integreret og vigtig del af den måde, vi driver forretning på. Det har professionaliseret vores indkøbsarbejde betydeligt. Det har givet os en struktureret og databaseret tilgang til arbejdet, og vi har mange standardiserede processer samt skabeloner, der sparer os for masser af tid og skaber en ensartet måde at agere på”, fortæller han og tilføjer:
”Helt grundlæggende har det givet os en bedre sourcing, som har bidraget markant til vores konkurrencekraft og bundlinje. Det er der ingen tvivl om”.
CM kræver nye kompetencer
Wrist Ship Supply har udviklet et ’Graduate Management Programme’, som har til hensigt at tiltrække nye talenter til organisationens 32 kontorer i 18 lande. Samtidig har virksomheden investeret i udviklingen af et ’Sourcing & Procurement Excellence Programme,’ som løbende udvikler både erfarne og nye indkøbere i CM.
”Det har været afgørende for os at udvikle kompetencen både for at klæde vores egne folk godt nok på til den professionelle og grundige tilgang til indkøb, som CM indebærer og for at gøre os attraktive for nye kandidater. Vi vokser hvert år og har derfor løbende brug for dygtige folk til at styrke vores indkøb”, fortæller Lars Bomholt.
Han fremhæver, at CM kræver mere T-formede medarbejderprofiler, hvor den klassiske indkøber er mere I-formet. En I-formet medarbejder er stærk til det fagligt-tekniske og er introvert orienteret. En T-formet medarbejder er både fagligt velfunderet og ekstrovert orienteret mod relationer, samarbejde, kommunikation og forretningssammenhæng.
Langsigtet implementering
Virksomheden har valgt at indføre CM og den tilhørende kompetenceudvikling på en langsommelig og involverende måde. ”Vi ønsker ikke at presse noget ned over hovedet på vores organisation. Det tror vi ikke på vil virke i det lange løb. Vi implementerer og træner derfor med tålmodighed, og vi kan se, at det giver pote. CM-tankegangen bliver bedre rodfæstet på den måde”.
En anden vigtig gevinst ved CM er, at det ifølge Lars Bomholt har gjort virksomheden mere attraktiv over for leverandørerne. Det sker primært fordi, vores volumen stiger, men også fordi leverandørerne foretrækker at arbejde med kunder, der har en struktureret og professionel måde at arbejde på. ”Det er meget vigtigt for vores forretning, at vi har de bedste leverandører inden for alle vores kategorier. Det gør os simpelthen mere attraktive over for kunderne”.