Bump mod grøn el til lastbiler skal ryddes af vejen

Hønen, ægget og foderet: Lastbiler, ladeudstyr og grøn strøm på elnettet skal løbende matche hinanden, når 40.000 lastbiler skal omstilles fra at køre på fossilt brændstof til elektricitet fra vind og sol.

Driftsdirektør Michael Mertov fra Peder Olsen & Søn, direktør John Dyrby Paulsen fra Dansk e-Mobilitet og direktør Per Sørensen fra TREFOR El-net er enige om, at samtale fremmer forståelsen for hinandens udfordringer.. Foto: Jesper Tornbjerg/Green Power Denmark

17.05.2024

SCM.dk

Hovedparten af den tunge vejtransport skal over de kommende år omstilles til grøn elektricitet, men det kræver, at alle de involverede parter – vognmænd, elnetselskaber, ladeoperatører, aggregatorer og andre aktører – bliver bedre til at forstå hinandens behov og barrierer.

“Vi skal sætte os ned og snakke sammen,” fastslår driftsdirektør Michael Mertov fra Peder Olsen & Søn i en paneldebat på Elektrificeringsscenen på El & Teknik ’24 i Odense torsdag.

Busser og skraldebiler har vist den elektriske vej, og Lastbiler til lokal og regional transport kan få et tilsvarende gennembrud, forventer han – især hvis staten prioriterer at støtte udrulning af ladeinfrastruktur til depotladning, når den skal fordele allerede aftalte 750 mio. kr.

“Enig! Hvis ladeinfrastrukturen ude hos vognmændene falder på plads, så skal lastbilerne nok komme,” siger direktør John Dyrby Paulsen fra Dansk e-Mobilitet, der vurderer, at ’god forretning’ for lastbiler med el-drift kun ligger 2-3 år ude i fremtiden.

Han glæder sig over, at Vejdirektoratet er ved at opbygge offentlig ladeinfrastruktur langs hovedfærdselsårerne, og at også private aktører er i fuld gang i en række knudepunkter. Imidlertid er det afgørende, mener Dansk e-Mobilitet, at også vognmændene får starthjælp til den forholdsvis dyre investering i ladeudstyr.

Men flere ladestandere til lastbiler kræver en udbygning af kapaciteten i elnettet, og her kan behovet for kapacitet alene til lastbiler og andre former for tung transport stige fra ca. 25 MW i 2025 til over 250 MW i 2050, påpeger direktør Per Sørensen, Trefor Elnet.

“Trefor El-net skal bygge ni nye 60-/10 kV-stationer og opgradere fem eksisterende de næste ti år, siger Per Sørensen med det forbehold, at virkeligheden presser sig på og løbende kræver justeringer af netudviklingsplanerne både lokalt og hos Energinet.

Mange komponenter har lange leveringstider, så Per Sørensens råd til vognmænd og andre aktører med ambitionerne om at øge elforbruget er klart: Kom i god tid - kom med en god plan.

Per Sørensens råd til det politisk-administrative system er også klart: Netselskaberne skal have bedre muligheder for at investere, før behov opstår.

“Som det er nu, må vi ikke bruge penge, før kunden er i butikken. Hvis vi investerer ’up front’ bliver vi straffet,” påpeger Per Sørensen.

Kilde: Green Power Denmark

-emte

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

31.03.2025SCM.dk

Alt er logistik, og det gælder ikke mindst levering til dørtrin

31.03.2025Gordon Delivery Denmark ApS

Sponseret

Temperaturfølsomt gods: Sådan hjælper teknologien dig med at bevare kontrollen

31.03.2025Bring

Sponseret

Fremtidens logistik: Bring leverer nu med elbiler i 79 danske byer

29.03.2025SCM.dk

Trumps 25 procent told rammer biltransportmarkedet

28.03.2025Gordon Delivery Denmark ApS

Sponseret

Den skjulte styrke i ruteoptimering: 5 fordele, der virkelig gør en forskel

27.03.2025SCM.dk

Blue Water koncernresultat i voldsomt fald

26.03.2025SCM.dk

Enighed om våbenhvile i Sortehavet

26.03.2025SCM.dk

Staten stiller skarpt på forsyningssikkerhed

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

31.03.2025

Tid

08:30

Sted

Nyborg

Bureau Veritas
Kursus
Risk Management

Uanset din virksomheds type eller størrelse, vil du møde interne eller eksterne risici, som skal vurderes og håndteres således, at de ikke får uforudsete konsekvenser for din virksomhed - og derfor er risk management en forankret del af ISO-standarderne.

Dato

02.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Toyota Material Handling A/S
Messe
Toyota Material Handling deltager på Transportmessen 2025

Mød os på på Transport 2025, som finder sted i Messecenter Herning d. 3-5. april. Få gratis adgang til messen – brug blot koden toyota2025, når du bestiller dine billetter online. Vi glæder os til at byde dig velkommen ved stand M9600.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Herning Messecenter

Brother Nordic A/S
Messe
Transport 2025

Skandinaviens førende fagmesse inden for transportbranchen.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Messecenter Herning

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams