Brexit vil ryste forsyningskæder i hele Europa

Briternes nej tak til fortsat medlemskab af den europæiske union vil få vidtrækkende konsekvenser for både hjemlige og udenlandske virksomheder inden for shipping og logistik. Mærsk og DSV mærker allerede effekten.

Briterne stemte sig i sidste uge ud af EU. Det vil få konsekvenser for forsyningskæder over hele Europa. Foto: Flickr/Ian Halsey.

28.06.2016

SCM.dk

I torsdags sagde et lille, men væsentligt flertal af de britiske vælgere nej tak til, at Storbritannien fortsat skal være medlem af EU, sådan som nationen, der omfatter England, Wales, Skotland og Nordirland, ellers – ligesom Danmark – har været det siden 1973.

Læs også: 2015 blev deleøkonomiens år – også i transportbranchen

At den beslutning vil få en lang række store og små konsekvenser kan ingen være i tvivl om. Et af de områder, der vil blive ramt – og som allerede nu kan mærke de første dønninger – er transport- og logistikbranchen. Handelssituationen mellem Storbritannien og det øvrige Europa skal finde nye ben at stå på i den kommende tid, og det vil forplante sig.

Shipping- og transportvirksomheder i det engelske snakker indtil videre om, at Brexit på kort sigt formentlig vil have to effekter; på den ene side vil bevægeligheden af vare blive begrænset, men på den anden side vil der opstå et behov for services, der kan hjælpe både detailhandlende og producenter med at håndtere de skiftende regler og handelsaftaler, skriver Wall Street Journal.

Også på den økonomiske front har Brexit allerede haft en markant effekt. Dels er det britiske pund faldet kraftigt i værdi på verdens valutamarkeder, og dels har adskillige store selskaber i logistikbranchen fået skåret procenter af deres aktiekurser på de toneangivende børser.

Aktiefald i både USA og Danmark
Eksempelvis havde det amerikanske fragtfirma UPS, der da også bakkede op om et ’remain’, allerede fredag eftermiddag, under et døgn efter resultatet af den britiske afstemning lå fast, mistet 2,2 procent af sin værdi i New York, og for FedEx lød minusset på 3,8 procent.

I Danmark har Brexit-bølgen også ramt med styrke. A.P. Møller-Mærsk tabte således 3,1 procent, mens DSV måtte notere en tilbagegang på 5,2 procent på Københavns Fondsbørs. Hos netop DSV, der begyndte at flytte britiske pund ud af sine investeringer tidligere på året, er man dog optimister og ser også muligheder i situationen.

”Hvis du er i Storbritannien i dag og køber varer fra et andet europæisk land, er det ligesom om du køber fra dit eget land. Men efter Brexit vil det blive meget mere besværligt; og der vil komme moms, skatter og importafgifter på produkterne. Dette er dog services, vi tilbyder vores kunder, så på den måde er det også en mulighed for logistikindustrien”, siger adm. direktør for DSV, Jens Bjørn Andersen.

På kort sigt kan britiske handlende, fx den UK-udgaven af Amazon, opleve en stigende handel på grund af det billigere pund, men på længere sigt ser billedet mere uklart ud. Nye handelsaftaler, parallelregler om skat og told og uforudsete restriktioner kan påvirke industrien, selvom virksomhederne fastholder deres langsigtede mål.

Læs også: Tysk lufthavn solgt til kinesere

”Vi tror stadig på den frie handel, og vi tror på, at åbne grænser er en god ting. Så på kort sigt er der ikke noget, der ændrer sig i den måde, vi handler med Storbritannien på”, siger, U.K. senior government relations director i UPS, Richard Currie.

-AK

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

20.12.2024SCM.dk

Ny bæredygtighedscertificering kan hjælpe med nyt emballagedirektiv

18.12.2024SCM.dk

International lederprofil skal stå i spidsen for Danske Fragtmænd

18.12.2024WITRON Group

Sponseret

How intercultural teams help WITRON to evolve

18.12.2024SCM.dk

Wrist Ship Supply køber op i Brasilien

18.12.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Second Life Truck – Hvor økonomi og miljøhensyn går hånd i hånd

17.12.2024Descartes

Sponseret

AI vil få stor indflydelse på den danske transport- og logistikindustri

17.12.2024SCM.dk

Odense får et nyt stort produktionsanlæg til mange milliarder og et kæmpe lager

17.12.2024SCM.dk

Intelligente ventilatorer udløser stor AI-pris

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Jorden under pres: “De Planetære Grænser”

Sådan lyder en af flere spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Jagten på at skabe en bedre fremtid

Sådan lyder én af mange spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
BV Talks - Om Bæredygtighed

BV Talks er en helt ny webinarrække, hvor du kan høre engagerede fagpersoner med noget på hjerte fortælle om deres passion og dele ud af erfaringer, visioner og måske endda praktiske løsninger.

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Mere sikkerhed - mindre aftryk

Sådan lyder en af flere spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup