Brexit vil ryste forsyningskæder i hele Europa
Briternes nej tak til fortsat medlemskab af den europæiske union vil få vidtrækkende konsekvenser for både hjemlige og udenlandske virksomheder inden for shipping og logistik. Mærsk og DSV mærker allerede effekten.
I torsdags sagde et lille, men væsentligt flertal af de britiske vælgere nej tak til, at Storbritannien fortsat skal være medlem af EU, sådan som nationen, der omfatter England, Wales, Skotland og Nordirland, ellers ligesom Danmark har været det siden 1973.
Læs også: 2015 blev deleøkonomiens år også i transportbranchen
At den beslutning vil få en lang række store og små konsekvenser kan ingen være i tvivl om. Et af de områder, der vil blive ramt og som allerede nu kan mærke de første dønninger er transport- og logistikbranchen. Handelssituationen mellem Storbritannien og det øvrige Europa skal finde nye ben at stå på i den kommende tid, og det vil forplante sig.
Shipping- og transportvirksomheder i det engelske snakker indtil videre om, at Brexit på kort sigt formentlig vil have to effekter; på den ene side vil bevægeligheden af vare blive begrænset, men på den anden side vil der opstå et behov for services, der kan hjælpe både detailhandlende og producenter med at håndtere de skiftende regler og handelsaftaler, skriver Wall Street Journal.
Også på den økonomiske front har Brexit allerede haft en markant effekt. Dels er det britiske pund faldet kraftigt i værdi på verdens valutamarkeder, og dels har adskillige store selskaber i logistikbranchen fået skåret procenter af deres aktiekurser på de toneangivende børser.
Aktiefald i både USA og Danmark
Eksempelvis havde det amerikanske fragtfirma UPS, der da også bakkede op om et remain, allerede fredag eftermiddag, under et døgn efter resultatet af den britiske afstemning lå fast, mistet 2,2 procent af sin værdi i New York, og for FedEx lød minusset på 3,8 procent.
I Danmark har Brexit-bølgen også ramt med styrke. A.P. Møller-Mærsk tabte således 3,1 procent, mens DSV måtte notere en tilbagegang på 5,2 procent på Københavns Fondsbørs. Hos netop DSV, der begyndte at flytte britiske pund ud af sine investeringer tidligere på året, er man dog optimister og ser også muligheder i situationen.
Hvis du er i Storbritannien i dag og køber varer fra et andet europæisk land, er det ligesom om du køber fra dit eget land. Men efter Brexit vil det blive meget mere besværligt; og der vil komme moms, skatter og importafgifter på produkterne. Dette er dog services, vi tilbyder vores kunder, så på den måde er det også en mulighed for logistikindustrien, siger adm. direktør for DSV, Jens Bjørn Andersen.
På kort sigt kan britiske handlende, fx den UK-udgaven af Amazon, opleve en stigende handel på grund af det billigere pund, men på længere sigt ser billedet mere uklart ud. Nye handelsaftaler, parallelregler om skat og told og uforudsete restriktioner kan påvirke industrien, selvom virksomhederne fastholder deres langsigtede mål.
Læs også: Tysk lufthavn solgt til kinesere
Vi tror stadig på den frie handel, og vi tror på, at åbne grænser er en god ting. Så på kort sigt er der ikke noget, der ændrer sig i den måde, vi handler med Storbritannien på, siger, U.K. senior government relations director i UPS, Richard Currie.
-AK