Brexit kan resultere i lavere vækst for DFDS i 2020
2020 kan vise sig for at være et udfordrende år for DFDS, der forventer at se en lavere vækst grundet Storbritanniens beslutning om at træde ud af EU. En tendens, der allerede viste sig i fjerde kvartal i 2019, hvor færgerederiet oplevede en vækst på én procent.
Den danske rederi- og logistikvirksomhed DFDS regner i 2020 med en vækst i omsætningen på fire procent, sammenlignet med en vækst på seks procent i 2019. Det fremgår af selskabets årsregnskab.
Det er på baggrund af briternes udmeldelse af EU, at DFDS forventer en mindre fremgang i det nye år. Rederiet henter således over halvdelen af sin forretning i Storbritannien.
Læs også: Opkøb af logistikvirksomheder skal styrke DFDS’s europæiske tilstedeværelse
”Vi ser fortsat modvind i 2020. Først og fremmest bliver vi nødt til at være forsigtige i vores forventninger til UK-markedet på grund af usikkerhed om udfaldet af Brexit. På den positive side udvikler vores strategitiltag sig som planlagt, og det gør, at jeg stadig forventer en stigende indtjening i 2020”, siger Torben Carlsen, CEO i DFDS.
Selskabet mærker allerede, hvordan Brexit kan påvirke forretningen, hvor man i fjerde kvartal for 2019 kun så en fremgang i omsætningen på én procent til fire milliarder kroner. For hele året er overskuddet faldet med knap 16 procent, til 1,47 mia. kr.
Af årsregnskabet fremgår det, at UK-markedet for fragt og passagerer bremsede op i denne periode, grundet den fortsatte usikkerhed omkring Brexit. Dette påvirkede indtjeningen negativt på flere forretningsområder, særligt i Kanalen og Nordsøen.
På trods af usikkerhederne om Brexit forventer DFDS en stigning i omsætningen på omkring fire procent i 2020, mens man regner med, at det primære resultat lander mellem 3,5 og 3,9 mia. kr.
Læs også: Danske Rederier vil have flere kvinder ind i branchen
Dette skal være drevet af initiativer, der blev indført som en del af rederiets Win23-strategi. Win23 skal skabe vækst ved at fokusere på initiativer fordelt på fire forskellige områder:
Her indgår 1) udvikling af løsninger til bil-, skov- og metal- samt kølekædeindustrien, 2) effektivisering af omkostninger for kunderne ved at arbejde med DFDS gennem en digitalisering af virksomheden, 3) fuldføring af forretningsplanen i Middelhavet, investeringer i nye færger, løbende forbedringsprojekter og ekspandering gennem opkøb, samt 4) øget fokus på værdiskabelse og udvikling af kundeoplevelsen.
- HCL