27.01.2020 | Strategi & ledelse
Danske Rederier vil have flere kvinder ind i branchen
Danske Rederier har præsenteret et nyt initiativ, der skal øge andelen af kvindelige ansatte ombord de danske skibe og i branchen generelt. Det er godt for forretningen, lyder det fra bl.a. Torm og DFDS.
Flere rederier har skrevet under på et charter, der forpligter dem til at udarbejde en strategi, som skal sikre flere kvindelige ansættelser.
13 rederier skrev i sidste under på et charter, der forpligter dem til at arbejde målrettet mod en mere kønsmæssigt ligestillet besætning. Dette sker på baggrund af et tiltag, Danske Rederier vil implementere for at få flere kvinder ind i skibsbranchen.
Lige nu arbejder knap 20.000 mænd og omkring 3.000 kvinder i de danske rederier.
Læs også: Rekordmange skibe sejler nu under dansk flag
”Vi har en stor udfordring med at rekruttere arbejdskraft til Det Blå Danmark. Og lige nu går vi ganske enkelt glip af halvdelen af talentmassen, når vi ikke er bedre til at tiltrække kvinder. Det prøver vi nu at gøre op med og vil sammen med rederierne gøre en indsats for at få flere kvinder om bord”, siger administrerende direktør i Danske Rederier, Anne H. Steffensen.
I charteret forpligtiger rederierne sig til at udarbejde en strategi eller plan for at øge andelen af kvinder i virksomheden, samt igangsætte initiativer, der skal understøtte det.
Derudover skal de selv udvikle og opstille konkrete målsætninger, der skal sikre flere ansættelser af kvinder. Et medlem af topledelsen skal stå til ansvar for eksekveringen af indsatserne.
Kvinder i shipping
- 14 procent af de ansatte i danske rederier er kvinder.
- 7 procent af de ansatte til søs er kvinder.
- 2 procent af de ansatte til søs er kvinder, hvis man fraregner færgerederier.
- 33 procent af de ansatte på land er kvinder.
Ligestilling gavner forretningen
Med målsætningen om ansættelsen af flere kvinder, dukker forskellige udfordringer op hos de enkelte rederier. Rederiet Torm har eksempelvis nået sit mål om at have 35 procent kvinder i staben, men har til gengæld ikke en eneste siddende i bestyrelsen – her er målet 20 procent.
Hos DFDS oplever man den modsatte problemstilling. En tredjedel af medlemmerne i bestyrelsen og topledelsen af kvinder. Til gengæld mangler man kønsdiversitet længere nede i virksomheden.
Læs også: Det blå Danmark mangler arbejdskraft, men har svært ved at tiltrække kvinder
Som helhed er rederierne i midlertid ikke i tvivl om, at en mere ligestillet forretning har en positiv effekt på bundlinjen.
"Der findes troværdige analyser fra bl.a. Accenture, der fastslår, at virksomheder med den største diversitet i staben er 11 gange mere innovative end andre og har generelt bedre, finansielle resultater. Vi står i den danske skibsindustri godt på fordeling af alder, uddannelse og nationalitet, men vi er bagud, når det handler om kvinder”, siger administrerende direktør for Maersk Tankers, Christian M. Ingerslev, til Børsen.
Ved indgangen til 2021 forventes det, at 75 procent af de danske rederier, som repræsenterer 75 procent af medarbejderne, har skrevet under på charteret.
- HCL
Strategi & ledelse

Ni tips til miljømærkning af dine produkter
Både de offentlige og private indkøbere stiller stadig større krav om, at produkterne er miljømærkede og certificerede. Det kan være en jungle at finde rundt i de mange mærker, og derfor er Dansk Erhverv klar med en miniguide, der kan hjælpe virksomhederne med at gøre deres hoser grønne hos indkøberne.
Lager & distribution

Boxit udvider sin lastbilsflåde
Når virksomhedens ejer selv er chauffør og lastbilsentusiast, er intet ved indkøbet af nye lastbiler tilfældigt. Boxits tre spritnye Scania er halvandet år om at blive tilpasset de særlige ønsker og behov hos containerfirmaet.
Branchenyt

RELEX Solutions overtager Formulate for at styrke sin integrerede platform
Effektiv kampagneplanlægning er en stadig mere afgørende faktor detailhandlere skal tage i betragtning, men samtidig også notorisk vanskeligt og tidskrævende at administrere. RELEX vil styrke sin integrerede platformsløsning og opkøber analysevirksomheden Formulate.
Innovation

MAN tager hul på næste fase af elektromobilitet: langdistancelastbiler
MAN og ABB E-mobility vil øge tempoet for næste fase af elektromobilitet: operationel kapacitet til tunge langdistancelastbiler med daglig rækkevidde mellem 600 og 800 kilometer. Begge virksomheder vil signalere, at branchen er klar til at gå videre, og lovgivere nu skal etablere de politiske rammer for nul-emissions vejtransport.
Produktion

Vi hjemtager produktion for at skabe robusthed
Den globale forsyningskæde er blevet for kompleks og sårbar. PPC omplacerer derfor mere produktion fra lavomkostningslande til regionale kompetencecentre tættere på markederne. Det betyder for eksempel mere produktion i Præstø.
Produktion

3D print er i vækst – også i serieproduktion
Årets ”3D-print bibel” - Wohlers Report 2022 - viser stigende vækst i brugen af 3D-print samt en øget brug af teknologien til industriel serieproduktion.