Danske Rederier vil have flere kvinder ind i branchen

Danske Rederier har præsenteret et nyt initiativ, der skal øge andelen af kvindelige ansatte ombord de danske skibe og i branchen generelt. Det er godt for forretningen, lyder det fra bl.a. Torm og DFDS.

Flere rederier har skrevet under på et charter, der forpligter dem til at udarbejde en strategi, som skal sikre flere kvindelige ansættelser..

27.01.2020

SCM.dk

13 rederier skrev i sidste under på et charter, der forpligter dem til at arbejde målrettet mod en mere kønsmæssigt ligestillet besætning. Dette sker på baggrund af et tiltag, Danske Rederier vil implementere for at få flere kvinder ind i skibsbranchen.

Lige nu arbejder knap 20.000 mænd og omkring 3.000 kvinder i de danske rederier.

Læs også: Rekordmange skibe sejler nu under dansk flag

”Vi har en stor udfordring med at rekruttere arbejdskraft til Det Blå Danmark. Og lige nu går vi ganske enkelt glip af halvdelen af talentmassen, når vi ikke er bedre til at tiltrække kvinder. Det prøver vi nu at gøre op med og vil sammen med rederierne gøre en indsats for at få flere kvinder om bord”, siger administrerende direktør i Danske Rederier, Anne H. Steffensen.

I charteret forpligtiger rederierne sig til at udarbejde en strategi eller plan for at øge andelen af kvinder i virksomheden, samt igangsætte initiativer, der skal understøtte det.

Derudover skal de selv udvikle og opstille konkrete målsætninger, der skal sikre flere ansættelser af kvinder. Et medlem af topledelsen skal stå til ansvar for eksekveringen af indsatserne.

Kvinder i shipping

  • 14 procent af de ansatte i danske rederier er kvinder.
  • 7 procent af de ansatte til søs er kvinder.
  • 2 procent af de ansatte til søs er kvinder, hvis man fraregner færgerederier.
  • 33 procent af de ansatte på land er kvinder.

Ligestilling gavner forretningen
Med målsætningen om ansættelsen af flere kvinder, dukker forskellige udfordringer op hos de enkelte rederier. Rederiet Torm har eksempelvis nået sit mål om at have 35 procent kvinder i staben, men har til gengæld ikke en eneste siddende i bestyrelsen – her er målet 20 procent.

Hos DFDS oplever man den modsatte problemstilling. En tredjedel af medlemmerne i bestyrelsen og topledelsen af kvinder. Til gengæld mangler man kønsdiversitet længere nede i virksomheden.

Læs også: Det blå Danmark mangler arbejdskraft, men har svært ved at tiltrække kvinder

Som helhed er rederierne i midlertid ikke i tvivl om, at en mere ligestillet forretning har en positiv effekt på bundlinjen.

"Der findes troværdige analyser fra bl.a. Accenture, der fastslår, at virksomheder med den største diversitet i staben er 11 gange mere innovative end andre og har generelt bedre, finansielle resultater. Vi står i den danske skibsindustri godt på fordeling af alder, uddannelse og nationalitet, men vi er bagud, når det handler om kvinder”, siger administrerende direktør for Maersk Tankers, Christian M. Ingerslev, til Børsen.

Ved indgangen til 2021 forventes det, at 75 procent af de danske rederier, som repræsenterer 75 procent af medarbejderne, har skrevet under på charteret.

- HCL

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

26.11.2025SCM.dk

LEGO-topchef Niels B. Christiansen er Årets Leder 2025

25.11.2025Inact ApS

Sponseret

Sådan forvandler du din supply chain fra omkostning til vækstmotor

25.11.2025SCM.dk

Cybertrusler: Virksomheder opruster i takt med stigende bekymring blandt erhvervsledere

25.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Black Friday presser tempoet, automatisering gør forskellen

24.11.2025AGR

Sponseret

Forsyningskæden: Det skjulte led i forbedret bundlinje

24.11.2025SCM.dk

ESG i forsyningskæden er blevet et ’hvordan’ – og ikke længere et ’hvorfor’

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle