Danske Rederier vil have flere kvinder ind i branchen

Danske Rederier har præsenteret et nyt initiativ, der skal øge andelen af kvindelige ansatte ombord de danske skibe og i branchen generelt. Det er godt for forretningen, lyder det fra bl.a. Torm og DFDS.

Flere rederier har skrevet under på et charter, der forpligter dem til at udarbejde en strategi, som skal sikre flere kvindelige ansættelser..

27.01.2020

SCM.dk

13 rederier skrev i sidste under på et charter, der forpligter dem til at arbejde målrettet mod en mere kønsmæssigt ligestillet besætning. Dette sker på baggrund af et tiltag, Danske Rederier vil implementere for at få flere kvinder ind i skibsbranchen.

Lige nu arbejder knap 20.000 mænd og omkring 3.000 kvinder i de danske rederier.

Læs også: Rekordmange skibe sejler nu under dansk flag

”Vi har en stor udfordring med at rekruttere arbejdskraft til Det Blå Danmark. Og lige nu går vi ganske enkelt glip af halvdelen af talentmassen, når vi ikke er bedre til at tiltrække kvinder. Det prøver vi nu at gøre op med og vil sammen med rederierne gøre en indsats for at få flere kvinder om bord”, siger administrerende direktør i Danske Rederier, Anne H. Steffensen.

I charteret forpligtiger rederierne sig til at udarbejde en strategi eller plan for at øge andelen af kvinder i virksomheden, samt igangsætte initiativer, der skal understøtte det.

Derudover skal de selv udvikle og opstille konkrete målsætninger, der skal sikre flere ansættelser af kvinder. Et medlem af topledelsen skal stå til ansvar for eksekveringen af indsatserne.

Kvinder i shipping

  • 14 procent af de ansatte i danske rederier er kvinder.
  • 7 procent af de ansatte til søs er kvinder.
  • 2 procent af de ansatte til søs er kvinder, hvis man fraregner færgerederier.
  • 33 procent af de ansatte på land er kvinder.

Ligestilling gavner forretningen
Med målsætningen om ansættelsen af flere kvinder, dukker forskellige udfordringer op hos de enkelte rederier. Rederiet Torm har eksempelvis nået sit mål om at have 35 procent kvinder i staben, men har til gengæld ikke en eneste siddende i bestyrelsen – her er målet 20 procent.

Hos DFDS oplever man den modsatte problemstilling. En tredjedel af medlemmerne i bestyrelsen og topledelsen af kvinder. Til gengæld mangler man kønsdiversitet længere nede i virksomheden.

Læs også: Det blå Danmark mangler arbejdskraft, men har svært ved at tiltrække kvinder

Som helhed er rederierne i midlertid ikke i tvivl om, at en mere ligestillet forretning har en positiv effekt på bundlinjen.

"Der findes troværdige analyser fra bl.a. Accenture, der fastslår, at virksomheder med den største diversitet i staben er 11 gange mere innovative end andre og har generelt bedre, finansielle resultater. Vi står i den danske skibsindustri godt på fordeling af alder, uddannelse og nationalitet, men vi er bagud, når det handler om kvinder”, siger administrerende direktør for Maersk Tankers, Christian M. Ingerslev, til Børsen.

Ved indgangen til 2021 forventes det, at 75 procent af de danske rederier, som repræsenterer 75 procent af medarbejderne, har skrevet under på charteret.

- HCL

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

22.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Strategisk sparring og styrket samarbejde

22.04.2025SCM.dk

Kun 29 procent af supply chain organisationer er klar til fremtiden

14.04.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kvalitetsmodul løftes - AI Agent på vej

14.04.2025Bureau Veritas

Sponseret

ISO 9001 inspirationsseminar

14.04.2025SCM.dk

Ny forsvarsaccelerator styrker iværksættere med 200 millioner

14.04.2025SCM.dk

Toldkrig gør forsyningskæder dyrere og dårligere

11.04.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

ERP-projekt med stærk forandringsledelse

10.04.2025SCM.dk

ESG-opgør i Danmark: Amerikansk tendens kan sprede sig

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Webinar
Webinar: The EU AI Act: What you need to know - and do

Get an in-depth understanding of the EU AI Act with legal expert Niels Christian Ellegaard. He will provide a comprehensive overview of the regulation, highlight important deadlines, and explain how to approach and manage the EU AI-Act at this stage.

Dato

24.04.2025

Sted

Online

SCANLOX ApS
Messe
Innovationboard hos Mazak

Opdag, hvordan automation kan optimere jeres logistik, og mød eksperterne, der giver svar på alle jeres spørgsmål.

Dato

24.04.2025

Tid

09:30

Sted

Mazak Danmark, Stensgårdvej 7, B, 5500 Middelfart

Bureau Veritas
Webinar
Er din virksomhed underlagt Bekendtgørelse 761/2024? Vær sikker på, om du opfylder de nye krav

Den 1. juli 2024 udsendte Energistyrelsen Bekendtgørelse 761/2024 med opdaterede krav til obligatoriske energiledelsessystemer og energi- og klimasyn for visse virksomheder.

Dato

24.04.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Få styr på de nye krav om energiledelse, energi- og klimasyn baseret på BEK 761/2024

Er din virksomhed omfattet af Bekendtgørelsen, skal I sikre, at I opfylder de nye krav. På dette 2,5-times online minikursus, giver vi dig den viden, du har brug for for at leve op til de nye krav.

Dato

25.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001 Intern Auditor

Bliv ISO 9001 Intern Auditor

Dato

28.04.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.04.2025

Tid

08:30

Sted

Online