Bornholm kan blive knudepunkt for grøn skibsfart
Et internationalt konsortium vil arbejde for, at Bornholm bliver en grøn bunkerhub i Østersøen, hvor skibe i fremtiden kan tanke bæredygtige brændstoffer.
Bornholm Bunker Hub er navnet på et nyt konsortium, hvor flere internationale aktører tester muligheden for at etablere en tankstation med grønt skibsbrændstof på Bornholm.
”For at fremskynde den maritime energiomstilling er det altafgørende at udvikle ikke kun fremdriftsteknologien, men også tilgængeligheden af grønne brændstoffer til skibsfarten”, siger Gijsbert de Jong. Han er er Marine Chief Executive Nordics hos Bureau Veritas Marine & Offshore, som er en af partnerne i projektet, i en pressemeddelelse.
Det første skridt for Bornholm Bunker Hub har været at igangsætte en forundersøgelse for at afklare det økonomiske potentiale i at levere bæredygtige brændstoffer i Østersøen, som er produceret ved brug af offshore vindenergi. Projektet vil undersøge muligheden for, hvordan lokal Power-to-X kan understøtte behov for bæredygtige brændstoffer til de mere end 60.000 skibe, der hvert år passerer Bornholm midt i Østersøen.
Læs også: Digital lastning af skibe skal gøre dansk shipping grønnere
Hos Rambøll, der også er partner i Bornholm Bunker Hub, er man stolte over at være en del af det nye konsortium. ”Vi ser et stort potentiale inden for grøn skibsfart og PtX i Østersøen og håber, at vi i konsortiet både kan modne teknologien og skabe lokale job. Nu skal vi først foretage en forundersøgelse, så vi kan skabe det rigtige grundlag for vigtige, fremtidige beslutninger”, fortæller markedsdirektør Leif Laszlo Haaning.
En ændring af energikilden til den nationale skibsfart kan bidrage direkte til Danmarks ambitiøse mål om at reducere CO2-udledningen med 70 procent i 2030. Derudover har Danmark en unik mulighed for at skabe en industriel styrkeposition inden for produktion af bæredygtige brændstoffer til tung transport og skabe arbejdspladser i processen, mener chefen for Ørsteds aktiviteter indenfor brint og power-to-x, Anders Nordstrøm.
Bornholm som knudepunkt
Lanceringen af Bornholm Bunker Hub kommer kun få uger efter, at den danske regerings vækstteam på Bornholm har anbefalet, at der bør foretages en undersøgelse af Bornholm som en grøn transporthub i Østersøen.
Bornholm er centralt beliggende i forhold til at kunne udnytte det store potentiale for grøn elektricitet fra havvind i hele Østersø-regionen - ikke kun i de danske farvande, men også i Sverige, Polen og Tyskland. Det betyder, at Bornholm kan blive et unikt energicenter, der udnytter de regionale energiressourcer til at reducere CO2-emissioner i samfundet, herunder blandt skibsfart.
Læs også: Klimaspørgsmålet er blevet et konkurrenceparameter i shippingbranchen
”Vi ser et stort potentiale i at udnytte Bornholm som en energiø til at opfylde den danske regerings ambitiøse mål for at nedbringe CO2-udledningen. Bornholms strategiske placering gør det også ideelt som et knudepunkt for grønne energiløsninger, og vi ser frem til at undersøge potentialet for at levere bæredygtige brændstoffer til skibsfart fra Bornholm”, forklarer Anders Nordstrøm.
Som en del af projektet vil det også blive undersøgt, om det er hensigtsmæssigt at producere den grønne ammoniak lokalt på Bornholm, eller om den skal importeres i første fase.
Konsortiet bag Bornholm Bunker Hub består af otte partnere: Ørsted, Molslinjen, Haldor Topsoe, Bunker Holding Group, Wärtsilä, Rambøll, Bureau Veritas og Port of Roenne A/S.
- KCP