Digital lastning af skibe skal gøre dansk shipping grønnere

Danske shippingfirmaer kan spare mange tusind tons CO2 og hundrede millioner kroner årligt med en innovativ, digital løsning til lastning af skibe, som DTU Management står i spidsen for.

Ved at minimere fejl ved lastningen af skibet kan der spares brændstof på vejen videre. Arkivfoto..

18.01.2021

SCM.dk

Der er meget at vinde både på bundlinjen og for klimaet, hvis lastningen af skibe i de danske havne bliver mere præcis. Det kan den blive ved at blive digitaliseret. Derfor investerer Innovationsfonden nu 13 millioner kroner i projektet ROROGreen, hvor forskere fra DTU, RUC og SDU i samarbejde med DFDS vil udvikle nye tjenester til optimering af laste- og losseoperationer. 

”Vores håb er at skabe en løsning for branchen, hvor grøn omstilling går hånd i hånd med økonomiske besparelser,” siger Dario Pacino, som forsker i optimering ved DTU Management.

DFDS vil som hovedsamarbejdspartner stille skibe og terminaler til rådighed, så forskerne kan bruge dem som kæmpestore og hyperrealistiske laboratorier.

Læs også: Brug af sejl kan reducere fragtskibes CO2-udledning

Droner, mobile robotter og sensorer vil forskerne bruge til systematisk at indsamle data fra lastningen af skibene. Derefter vil de ved hjælp af blandt andet kunstig intelligens og optimeringsteknikker bruge den indsamlede data til at udvikle nye automatiske og digitale løsninger, som skal gøre lastningen og losningen af skibene hurtigere.

Dermed vil et selskab som DFDS kunne reducere deres årlige CO2-udslip med op til 80.000 tons, fordi skibene, når de bliver lastet hurtigere, ikke skal bruge unødigt brændstof på at skynde sig videre til næste havn.

Med en reduceret miljømæssig påvirkning og en mere effektiv lastning vil shippingbranchen blive mere konkurrencedygtig, hvilket sandsynligvis vil flytte en del af den danske varetransport fra lastbiler til de mere miljøvenlige skibe.

Læs også: Opråb: Indtænk erhvervshavne i den grønne omstilling!

Forskerne forventer altså, at projektet vil gavne både klimaet og den økonomiske vækst i shippingbranchen, ligesom det kan skabe arbejdspladser hos danske leverandører til branchen.

Andre samarbejdspartnere i projektet tæller Ange Analytics, Lorenz Technology, Kockumation og Taltech, som bidrager med viden og udstyr inden for IT-infrastruktur, droner, robotter, systemimplementering og kamerateknologi.

Kilde: DTU 

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

17.04.2024SCM.dk

Reservedelsleverandør styrker logistik og salg

16.04.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

15.04.2024SCM.dk

Net zero mål for CO2 er problematiske for mange virksomheder

12.04.2024SCM.dk

Industrivirksomhed vender ESG-krav til fordel

11.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

CSRD - hvem, hvad, hvor og hvordan?

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle