Biogas sænker CO2-aftrykket fra transportsektoren

Øget brug af biogas er en enkel og økonomisk måde at reducere miljøbelastningen fra transportindustrien. Det fortæller IVECOs nordiske bæredygtighedsansvarlige Morten Mangor Bandier.

”Over en 20-årig periode påvirker metan atmosfæren 84 gange mere end CO2, så hvis vi kan fjerne det, fjerner vi en alvorlig klimabelastning”, siger Morten Mangor. Foto: Iveco..

20.12.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Alternative drivmidler vinder langsomt men sikkert indpas i den tunge transport i Danmark. Biodiesel, naturgas, biogas, el og i takt med udviklingen også brint vil komplimentere og med tiden endog erstatte den traditionelle diesel. Men det kan være svært for transportørerne at vide, hvilken løsning man skal satse på.

”Vi står i en brydningstid, hvor man som flådeejer ikke længere kan nøjes med ét drivmiddel. Groft sagt skal flådeejeren forsøge at få emissionen til at passe til missionen – her skal der tænkes på faktorer som rækkevidde, vægt, antal start og stop og graden af planlægning af ruten. Man er simpelthen nødt til at tænke i flere løsninger, og biogas er en tilgængelig løsning, der kan spille en kæmpestor rolle i transportsektoren”, siger Sustainability Manager i IVECO Nordic Morten Mangor Bandier.

Læs også: Nu skal der bygges bæredygtighed ind i alle dele af kæden

Dette udsagn bakkes op af Danske Bilimportører (DBI), der for nylig har udviklet seks konkrete initiativer, med det formål at reducere CO2-udledningen fra tung transport. Her slås det også fast, at nutidens og fremtidens transportører kommer til at anvende flere forskellige drivmidler, herunder biogas, der kan anvendes til lastbiler med et større kørselsbehov.

Blandt DBIs foreslåede initiativer er således indførslen af et tilskud til anskaffelsen af gaslastbiler på 40 til 60 procent af merudgiften samt fuld afgiftsfritagelse for biogas, da det er et CO2-neutralt brændstof.

Metan påvirker 84 gange mere end CO2
Biogas er en velafprøvet teknologi, og der er store miljøgevinster at hente, når man bruger biogas udvundet af for eksempel husdyrgødning som drivmiddel i transportsektoren. I processen med at producere biogas og derefter forbrænde den, fjernes metanens skadelige virkning på klimaet.

Hvad er biogas?

Biogas er vedvarende energi, der kan erstatte fossile brændsler, som for eksempel naturgas. Biogas fremstilles ved at afgasse biomasse, som for eksempel gylle og andet organisk affald, under iltfrie forhold. Husdyrgødning, spildevand og vådt organisk affald fra industri og husholdninger kan bruges i produktionen, der samtidig fungerer som affaldsbehandling. For at øge gasudbyttet kan der også tilsættes andre biomasser som for eksempel majsensilage eller halm.

”Metan er en drivhusgas, som isolerer atmosfæren. Over en 20-årig periode påvirker metan atmosfæren 84 gange mere end CO2, så hvis vi kan fjerne det, fjerner vi en alvorlig klimabelastning”, siger Morten Mangor Bandier og fortsætter:

”Ved at bruge biogas til transport, fjerner vi en masse af den sorte CO2 fra atmosfæren. Vi låner i naturens bank – og sætter tilbage i banken. Og for IVECOs del gælder det, at når vores lastbiler kører på biogas, nedbringes udledningen af CO2 med omtrent 95 procent i forhold til kørsel på diesel”. 

Læs også: Nu kommer der lovkrav om den ansvarlige forsyningskæde

Biogasbiler på vejene fortrænger metan
Morten Mangor Bandier henviser til rapporten ”Bæredygtig biogas – klima- og miljøeffekter af biogasproduktion” fra Aarhus Universitet, hvoraf det fremgår, at brugen af biogas samlet set har en positiv klimaeffekt. Han fortæller:

”I Danmark kan vi omstille os til at producere biogas, så vi kan opvarme alle vores huse og holde gang i alle fabrikker og biler. Vi kan skaffe os energi ved at udvinde biogas af gylle – og den store ekstra gevinst er, at i processen fortrænger vi metangas, som gør langt mere skade i atmosfæren end CO2”.

Han fortsætter: ”Biogas er en grøn teknologi, som jeg tror, at også den danske transportsektor vil tage til sig – særligt hvis man også fra politisk hold øjner mulighederne for at fremme bæredygtige valg gennem afgiftspolitikken. Eksempelvis har den finske regering som mål, at der skal køre 50.000 biogasbiler i Finland inden 2030”.

Øget brug af biogas er ifølge Morten Mangor Banider lige nu den enkleste og mest økonomiske måde at reducere miljøbelastningen på vejene. ”Man kan sige, at ejere af biogaslastbiler er de rene klimahelte”, afslutter han.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

21.11.2024SCM.dk

Danske topledere investerer heftigt i AI – uden at vide noget om teknologien

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

12.11.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online